Wat is een landingspagina en waarom heb je die nodig?

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 9 mei 2024 23 Reacties

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit een Adwords campagne. Een landingspagina zorgt voor meer conversie. Maar waarom is dat? En waar moet een landingspagina aan voldoen?

Je kunt de bezoekers natuurlijk direct richting je homepage of productpagina sturen, maar wanneer je landingspagina naadloos aansluit bij je advertentie of uiting hoeft de bezoeker minder 'moeite' te doen om zich te oriënteren.

De landingspagina is een transitiepagina die je tussen de advertentie of uiting plaatst waarmee je de bezoeker op je website krijgt en voorbereidt op de producten en diensten die je wilt laten zien.

Soms is een landingspagina niet terug te vinden in een menu omdat hij speciaal gemaakt is om bezoekers ‘te ontvangen’ die op een advertentie of uiting hebben geklikt. Een landingspagina maak je dan ook niet om beter vindbaar te zijn. Hier kun je beter (blog) artikelen voor gebruiken waarin je links kunt plaatsen richting een landingspagina.

Het artikel gaat verder na dit blok.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.

De voordelen van een landingspagina zijn:

4 Tips voor een succesvolle Landingspagina

  1. Zorg dat de boodschap aansluit bij je advertentie. Een opvallende titel van je landingspagina lijkt misschien grappig of origineel maar het is niet je doel om aandacht te trekken. Dat is de taak van de advertentie of uiting. Het gaat in deze stap om vertrouwen en herkenning. ( Meer over vertrouwen en overtuigen vind je in dit artikel: 5 kenmerken van een succesvolle website. )
     
  2. Overtuig met voordelen voor de bezoeker. Een landingspagina is niet het moment van specificaties en features. Focus op concrete en vooral herkenbare voordelen: 'Je houdt eindelijk tijd over doordat onze...', 'Je bespaart geld dankzij onze...'
     
  3. Hou het overzichtelijk en zorg voor zo min mogelijk ruis. Alle elementen die niet direct meewerken als verbinding tussen advertentie en aanbieding, kunnen weg.
    Belangrijk hierbij is dat je het voor de bezoeker simpel houdt. Eén doel, één call-to-action. Daarmee bedoel ik niet één button. Je mag best meerdere buttons tonen, zolang er maar één doel is. 

Een voorbeeld

Dit is een landingspagina van Campaign Monitor. Een bekend e-marketingsysteem. Wat doen ze goed en wat kan beter?

De landingspagina van CampaignMonitor.com. Een bekende e-marketing dienstverlener. "Veels te lang" hoor ik sommige lezers al denken. Maar onderzoek wijst uit dat scrollen geen enkel probleem is. Zie ook: Ze scrollen wel! 

Wanneer men geïnteresseerd is, wil men meer ( zo niet, alles ) weten.

Hieronder heb ik de landingspagina opgedeeld en zie je welke onderdelen de marketingafdeling van Campaignmonitor heeft gemaakt om antwoord te geven aan die vragen. Ze hebben zich duidelijk verplaatst in de bezoeker. 

Mooie header. Het gaat duidelijk niet om Campaign Monitor zelf maar om de klant en wat die kan bereiken met de e-marketing tool. De call-to-action buttons vallen lekker op. Alleen jammer dat er twee call-to-action buttons zijn.

Onderzoek wijst uit dat de conversie afneemt wanneer je verschillende call-to-actions aanbiedt. De quote onderaan de call-to-actions zou iets duidelijker mogen. Het oogt nu als ruis.

De logobalk wekt vertrouwen en gelukkig is er gekozen om de logo's in grijstinten af te beelden. Het zou nog mooier zijn als je op de logo's kan klikken en naar een case zou kunnen gaan. Daarmee 'bewijs' je namelijk dat ook daadwerkelijk iets gedaan hebt voor die organisatie. 

De voordelen voor de bezoeker zien er mooi en overzichtelijk uit. Jammer van de titel. Iets te veel Campaign Monitor, iets te weinig gericht op de klant. "Why should you use Campaign Monitor?" bijvoorbeeld. 

De productinformatie was beter op zijn plaats geweest op een volgende pagina. Nu oogt het propperig en wordt je oog afgeleid door de quote die eronder staat.

De perfecte quote! Foto, naam, logo erbij. Zo moet het. Het bewijst ( social proof ) dat het product of dienst echt gebruikt wordt. Door echte mensen. Vandaar dat de foto essentieel is. Een naam is niet voldoende. Er zijn onderzoeken die aantonen dat pagina's met foto's van mensen beter converteren dan pagina's zonder de foto's van mensen. 

Mooie visuele uitleg van een feature en een benefit. Slim ook om de benefits op te delen in twee delen zodat het niet teveel dezelfde soort informatie bij elkaar is. Zo hou je de boodschap luchtig en kan de bezoeker het beter opnemen.

En volgens het boekje afsluiten met een call-to-action. Zo maak je duidelijk aan de bezoeker wat de volgende stap is en voorkom je dat deze zich opnieuw moet gaan oriënteren.

Het succes meten

Het succes van je landingspagina is ontzettend goed te meten binnen Google Analytics. De basis vraag hierbij is: "Hoeveel mensen komen er op de landingspagina en hoeveel mensen gaan naar de product/dienstpagina?" Hoe groter het aantal mensen dat doorklikt, hoe beter. 

Heb je vragen over landingspagina's? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Meer inzichten over Drupal