Welke soorten call-to-actions zijn er, en waar moet je op letten?

Door Rosalie van Baasbank
Bijgewerkt op 11 oktober 2024
0

Je hebt het waarschijnlijk onbewust al vaak langs zien komen. Op websites, kranten, folders en ook op tv.

Een oproep tot actie, om mensen te inspireren om actie te ondernemen. Zoiets noemen we een call to action (CTA). Het is een manier om de gebruiker aan te moedigen om een specifieke actie te ondernemen, zoals het kopen van een product, het downloaden van een app of het aanmelden voor een nieuwsbrief. In dit artikel ga ik het vooral hebben over wat een call to action is, de verschillende soorten, voorbeelden van call to action’s en 5 tips voor een goede call-to-action button.

Bezoekers van je website lezen je homepagina, je verkooppagina of je blog en je wilt natuurlijk dat ze daarna actie gaan ondernemen, iets kopen, gegevens achterlaten, iets downloaden of dat ze contact met je op gaan nemen.

De meeste mensen komen niet vanzelf met het idee om de volgende stap te zetten en dus moet je ze een handje helpen met een CTA-button ook wel genoemd een call-to-action.

Een effectieve CTA is duidelijk, beknopt en specifiek over wat je wilt dat de gebruiker doet, en kan worden weergegeven in de vorm van een knop, link of formulier. Het doel van een CTA is om de gebruiker te overtuigen om de gewenste actie te ondernemen.

Verschillende soorten CTA's

Niet alle websites gebruiken dezelfde soorten CTA's, aangezien er verschillende tactieken zijn die je kunt gebruiken om jouw gebruiker met hun zoektocht te begeleiden.

Hieronder staan veelvoorkomende soorten CTA's die in marketing worden gebruikt. Houd er rekening mee dat elk merk en elke doelgroep anders is, dus het kan nuttig zijn om A/B-test CTA-typen en -ontwerpen te gebruiken om erachter te komen welke het beste voor u werken.

Een A/B-test is een techniek waarmee je twee verschillende ontwerpen met elkaar vergelijkt door te testen welk ontwerp de beste resultaten levert.

Call-to-action tekstlink

De simpelste vorm van een call-to-action is een tekstlink. Hoewel een tekstlink het minst opvalt, is het toch een goed idee om deze vorm van een CTA op te nemen op je website. Deze call to actions komen namelijk het meest natuurlijk over en kun je overal in je teksten toepassen.

Voorbeeld van een CTA-tekstlink:

Plan een afspraak

Call-to-action button

De meest voorkomende Call-to-action is de button. Dit is een knop waarmee je gebruikers naar een andere webpagina kan begeleiden, een formulier verzenden, een modal (popup) openen of een andere actie uitvoeren. Het is vervolgens de bedoeling dat lezers op de volgende webpagina over gaan tot actie.

Met een button kun je jouw creativiteit ook veel meer de vrijheid geven dan met een tekstlink. Een button kun je helemaal naar de stijl van je website ontwerpen en wat de gebruiker aantrekt om erop te klikken. Zorg er wel altijd voor dat jouw CTA-button opvalt. Als mensen door de pagina scrollen, moet hun oog er gelijk op vallen, aangezien achter deze button waarschijnlijk een groot gedeelte van jouw verdienmodel zit.

Call-to-action website banner

Denk jij groots en wil je het daarom ook groots aanpakken? Overweeg dan een website banner. Je ziet website banners vaak aan de onderkant van een website. De website banner wordt dan ook vaak ingezet als laatste call-to-action.

De klikbare button in de website banner kun je helemaal op laten gaan in het design. Daarnaast heeft het nog één groot voordeel; je kunt simpelweg niet om de website banner heen.

Hier in de afbeelding zie je een websitebanner van Emble met een CTA-button “Inschrijven” deze banner staat onderaan de pagina en verteld nog informatie over waar het bedrijf is. Klikbare tekst die je gelijk leidt naar het kopje en een CTA-button om je na het lezen van de website nog eens aan te moedigen om je in te schijven voor de nieuwsbrief.

15 voorbeelden van effectieve CTA-labels

  1. Inschrijven
  2. E-book downloaden
  3. Gratis proefperiode starten
  4. Inschrijven
  5. Direct bestellen
  6. Meer informatie over katten lezen
  7. Video bekijken
  8. Met een expert chatten
  9. Afspraak boeken
  10. Gratis offerte ontvangen
  11. Registreren
  12. Toevoegen aan winkelwagen
  13. Gratis account aanmaken
  14. Demo aanvragen
  15. Gratis consult plannen

Onthoud dat de beste CTA's duidelijk en beknopt zijn en de gebruiker aanmoedigen om actie te ondernemen.

Call-to-action tips

Hier volgen een aantal tips voor een goede call-to-action:

  1. wees concreet. Gebruik dus in een CTA-button niet 'verzenden', of 'klik hier', maar bijvoorbeeld: 'Download white paper'.
  2. Maak het niet te lang. Een CTA met de tekst 'Download de white paper over Content Marketing’ is te lang.
  3. Zorg dat je opvalt. Met uitzondering van een tekstlink moet een call-to-action opvallen. Zorg dus dat deze een unieke en contrasterende kleur heeft ten opzichte van alle andere elementen op je website.
  4. Houd rekening met mobiel. Smartphones hebben een relatief klein scherm. Test daarom de afmetingen op een smartphone. De CTA moet goed leesbaar én klikbaar zijn.
  5. Wees direct. Jouw button of banner heeft een gepaste grootte. Zorg er dus voor dat de boodschap in één oogopslag te zien is. Het is niet de bedoeling dat lezers eerst hele teksten moeten lezen voordat ze over kunnen gaan tot actie. Een directe tekst zorgt ervoor dat mensen sneller op de knop klikken.
  6. Maak een belofte. Je vraagt iets van je bezoeker. Geef hier iets in ruil voor terug. Bijvoorbeeld: 'Bestel voor 1 januari en ontvang 10% korting'.
  7. Wek vertrouwen op. Je vraagt in de regel persoonlijke gegevens (bij contact opnemen of download van gated content), of geld (bij aankoop in webshop) van je bezoeker. Laat daarom zien dat dit in goede handen valt. Laat je bezoeker bijvoorbeeld weten hoe je met persoonsgegevens omgaat, of dat je aangesloten bent bij een keurmerk of brancheorganisatie.
  8. Testen, testen en nog eens testen. Wat het beste werkt voor jouw website en doelgroep staat helaas nergens beschreven. Meet en evalueer je callto-action's daarom met regelmaat.

Hoe verhoog je als zender nu de click through rate bij jouw doelgroep? Eén van de geheimen is een duidelijke call to action button (CTA). Kleur... Zorg ervoor dat de button duidelijk in zicht is en opvalt. Wanneer er geen contrast is, dan valt de button weg en zal dus niet worden aangeklikt.

Voordat je kleuren uitkiest is het belangrijk om de betekenis van de verschillende kleuren te begrijpen.

Als je een uitstraling voor je website kiest is het belangrijk dat de kleuren overeenkomen met de waarden van je merk en met je zakelijke doelen. Daarnaast kun je de kleuren rood, oranje en geel goed gebruiken om de gebruiker in actie te brengen.

Meten is weten

Call-to-actions buttons zijn ook ideaal om precies zien in welke mate jouw website wordt aangeklikt via de call-to-action. Zo kun je precies meten of jouw CTA-button zijn werk doet of dat er nog verbetering nodig is.

In Google Analytics kun je precies meten hoe vaak een CTA-knop wordt aangeklikt, je kunt dan een doel instellen voor de klik op de button. Dit doe je door een gebeurtenis bij te houden wanneer de button wordt aangeklikt en deze gebeurtenis te koppelen aan een doel in Google Analytics. Zo kun je het aantal keren dat de button in aangeklikt en andere relevante statistieken bijhouden.

Conclusie 

Het is belangrijk om een duidelijke en effectieve CTA te hebben om gebruikers aan te moedigen om actie te ondernemen en het gewenste resultaat te bereiken. Door deze tips te volgen en regelmatig te testen en te optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat jouw CTA’s jouw conversies en doelen verbeteren.

Levert jouw website je nog niet op wat je wilt?

Wij helpen je graag het besrte uit je website te halen! Laat je e-mailadres achter en we mailen je terug.

Deel dit artikel

Meer inzichten over Internet marketing