Waarom worden lange artikelen beter gevonden in Google?

Door Thomas van Eldijk
Bijgewerkt op 12 september 2024
2

TL;DR (too long; didn't read)

Eerst even: ‘Wat is een lang artikel?’

Over het algemeen zijn er drie categorieën:

Klopt het dat lange artikelen beter vindbaar zijn?

Tijdens mijn zoektocht heb ik ontdekt dat de bewijzen hiervoor al vrij lang beschikbaar zijn. Uit een onderzoek van SerpIQ blijkt bij het vergelijken van verschillende top 10-resultaten binnen de zoekresultaten, dat artikelen met veel woorden hoger scoren. Hieronder zie je een grafiek die dit verschijnsel goed weergeeft. In de grafiek hebben ze alle data van alle SERP-pagina’s (Search Engine Results Page) bij elkaar samengevoegd.

Het blijkt dat hoe meer woorden hoe hoger de score.

Deze conclusies worden nog steeds onderbouwd door meer recente studies. In een onderzoek van Backlinko uit 2016 waarbij ze 1 miljoen Googlezoekresultaten hebben onderzocht is duidelijk te zien dat pagina’s met meer woorden hoger staan in de zoekresultaten (zie onderstaande grafiek).

Ook dit onderzoek onder 1 miljoen google resultaten bevestigd dat meer woorden hoger scoren.


Bron: Backlinko

Meer links

Maar er zijn meer gunstige effecten. In een onderzoek van MOZ in 2012 bleek dat artikelen met een hoger aantal woorden meer links naar zich toe kregen.

Deze grafiek laat de pagina's zien die men heeft onderzocht en hun aantal woorden.

Hierboven zie je de de pagina's die zijn onderzocht. De oranje lijn laat het aantal woorden zien. Hieronder staan in de grafiek dezelfde pagina's maar dan met het aantal links richting de pagina's. Er is een duidelijke correlatie te zien. Meer woorden komt overeen met meer links.

Deze grafiek laat het aantal links richting de artikelen zien.

In een ander onderzoek van Moz en BuzzSumo waarin men 1 miljoen artikelen bleek dat:

85% of content published (excluding videos and quizzes) is less than 1,000 words long. However, long form content of over 1,000 words consistently receives more shares and links than shorter form content. Either people ignore the data or it is simply too hard for them to write quality long form content.

Hogere conversie

Er zijn zelfs aanwijzingen dat de conversie omhoog gaat. In verschillende A/B-vergelijkingen zoals die van een aanmeldpagina van Basecamp, een populair projectmanagement-systeem, bleek dat een langere pagina met aanzienlijk meer tekst, in tegenstelling tot alle meningen die we hebben over lange teksten, zorgde voor een toename in aanmeldingen van 37,5%.

De landingspagina met meer woorden deed het 37,5% beter.

Bron: SignalvNoise.com

Om de proef op de som te nemen heb ik van onze eigen artikelen de best scorende artikelen vergeleken met de slechtst scorende. Hierbij ben ik uitgegaan van de inkomende bezoekers vanuit Google van het laatste kwartaal.

De top 10-artikelen met de meeste organische bezoekers van het afgelopen kwartaal hadden bij elkaar 38.131 woorden. De 10 artikelen met de minste bezoekers van het afgelopen kwartaal hadden bij elkaar 12.209 woorden. Natuurlijk zijn er tal van andere factoren die bijdragen aan een verhoogd bezoekersaantal vanuit Google. Maar het verschil is wel zo groot dat in combinatie met de resultaten van het eerder genoemde onderzoek, je wel moet concluderen dat ook bij onze artikelen de teksten met de meeste woorden beter scoren in Google.

Maar waarom scoren lange artikelen zo goed?

Op de vraag waarom een lang artikel beter scoort kan ik geen directe antwoorden vinden. Dat zien we, zeker als het om Google gaat, wel vaker. We hebben geen inzicht in hoe Google werkt, we kunnen alleen constateren dat iets op een bepaalde manier werkt.

Persoonlijk denk ik dat de vele matches tussen de zoekwoorden en de zoekopdrachten een belangrijke rol spelen. Iedereen zoekt of googlet op een andere manier. De een gebruikt hele zinnen, de ander slechts enkele keywords. Bij elkaar zijn er meer mensen die op een andere manier iets zoeken dan je in een artikel kunt verwerken. Je kunt deze grote groep toch bereiken door bijvoorbeeld een lang artikel te schrijven waarin veel varianten van de zoekwoorden opgeslagen zijn. Binnen internetmarketing wordt dit ook wel de longtail genoemd.

Met longtail wordt het effect beschreven dat op het internet ontstaat doordat de meeste mensen vanuit een andere invalshoek naar iets zoeken.

In het bovenstaande plaatje wordt dit effect visueel weergegeven. In het groen zoeken mensen naar ‘koptelefoon’. In het geel zoeken mensen onder andere naar; ‘draadloze koptelefoon’, ‘beste noice cancelling koptelefoon’, ‘beste wireless koptelefoon 2016’.

Binnen de groene groep is er veel concurrentie en is het moeilijker iemand te overtuigen met jouw content. Ze zoeken immers op een vrij algemeen zoekwoord, zoals ‘koptelefoon’.

Richt je je op de gele ‘longtail’-doelgroep, dan bereik je meer mensen, is er minder concurrentie en zijn mensen makkelijker te overtuigen omdat je content beter bij de zoekopdracht aansluit.

Lang is men er vanuit gegaan dat de beste tactiek om de longtail te bereiken ligt in het schrijven van veel artikelen, elk gericht op een stukje van de longtail. Dus een artikel over ‘alles over draadloze koptelefoons’, over ‘de beste noice cancelling koptelefoons’ en ‘de beste wireless koptelefoons van 2016’. Maar omdat nu blijkt dat bezoekers waarde hechten aan langere artikelen die meer antwoorden geven dan de initiële vraag die we als bezoekers hadden, is deze ‘verdeel en heers’-tactiek misschien niet de beste.

Een andere verklaring kan denk ik liggen in tijd. Wanneer we, als internetgebruiker, echt een antwoord op een vraag willen hebben zijn we best bereid hier tijd in te stoppen. Zolang deze tijd ook maar iets oplevert. We hebben baat bij een langer artikel waarin we hierin al onze antwoorden kunnen vinden.

Kwaliteit speelt hierbij volgens mij een steeds belangrijkere rol. Niet voor niets vermoeden we dat Google artikelen 'straft' met niet werkende links, onleesbare tekst, geen responsive webdesign, gekopieerde teksten of spelfouten.

Welk soort artikelen zijn geschikt als lange artikelen?

Wanneer ik aan onze klanten vertel dat lange artikelen beter scoren in Google krijg ik vaak als respons: “Ik kan onze artikelen echt niet langer maken, ik heb niets om over te schrijven.”

Wanneer ik vervolgens kijk naar de artikelen begrijp ik dat heel goed. Veel van de artikelen zijn nieuwsgeoriënteerd, bijvoorbeeld; “We staan binnenkort op beurs XYZ”, “Nieuwe medewerker gezocht” of “Nieuwe regeling XYZ van kracht”.

Dit soort artikelen lenen zich inderdaad niet echt om veel over te schrijven. Daarnaast zijn het ook nog eens artikelen die geen lange houdbaarheidsdatum hebben.

Er zijn verschillende soorten artikelen die zich wel lenen om dieper uit te weiden over een bepaald onderwerp en die ook nog eens een langere houdbaarheidsdatum hebben. Dit zijn denk ik de populairste:

Vergelijkingsartikelen

Deze doen het ontzettend goed online. Je kunt helemaal los gaan op de details van de items die je aan het vergelijken bent, en je artikel wordt erg goed vindbaar op items die je in je vergelijking meeneemt. Er zijn tal van voorbeelden online te vinden wanneer je zoekt op ‘beste draadloze koptelefoon’, ‘beste smartphone’, etc.

Onderzoek van tevoren of er niet teveel concurrentie is. Als er al veel concurrentie is moet je echt een onderscheid maken met de reeds bestaande vergelijkingsartikelen. Je zou bijvoorbeeld de vergelijking uitgebreider kunnen maken dan de reeds bestaande vergelijkingen.

Een goed voorbeeld is Dcrainmaker.com. Een website van Ray Maker waarop hij technische producten voor sporters test en reviewt. Denk aan hardloophorloges of fietscomputers. Er is ontzettend veel concurrentie op dit gebied, maar zijn artikelen zijn veel uitgebreider dan de rest. Ray legt in interviews vaak uit dat hij in het begin werd uitgelachen omdat zijn artikelen veel te lang zouden zijn en niemand die zou gaan lezen.

Inmiddels hoef je maar op ‘stages powermeter review’, ‘tacx flux’ of ‘gopro black review’ te googlen en je ziet zijn website terug in de top 10 zoekresultaten. In 2015 werd hij door Runnersworld zelfs in de lijst van meest invloedrijke mensen binnen de hardloopwereld opgenomen.

Een ander voordeel van een vergelijkingsartikel is dat het naast feiten ook een mening kan bevatten. Ideaal dus om een commentaargedeelte open te stellen zodat mensen vragen kunnen stellen, maar ook hun mening kunnen geven. Wanneer je het commentaargedeelte goed integreert binnen je website, worden deze woorden ook als onderdeel van je artikel gezien.

Met goed geïntegreerd bedoel ik trouwens dat je gebruik maakt van je CMS voor het verwerken van de reacties, en niet gebruik maakt van een externe dienst voor je reacties.

Denk aan een reactiegedeelte dat gebruik maakt van Facebook of Disqus. Als je deze systemen gebruikt staan de reacties technisch gezien niet op jouw pagina en worden deze meestal via een javascript in je website geladen. Deze aanpak heeft als voordeel dat je reacties los staan van je website. Handig bij een migratie naar een ander CMS, maar minder goed voor Google. 

Algemene artikelen die een vraag beantwoorden

Zoals dit artikel. Je duikt in een bepaald onderwerp, stelt vragen en met behulp van onderzoeksresultaten en andere bronnen verrijk je de content tot een informatief geheel.

Het voordeel van deze aanpak is dat je binnen je artikel veel vragen kunt stellen in de tekst en dat deze vragen met een beetje geluk en research overeenkomen met de vragen die mensen in Google stellen.

Je artikel spreekt op die manier meerdere personen aan met verschillende vragen of die meer of minder bekend zijn met het onderwerp waar je over schrijft. Zo kan iemand op dit artikel komen als hij de algemene vraag stelt: ‘Hoe word ik beter gevonden in Google?’ Of het kan een specifieke vraag zijn zoals: ‘Hoe lang moet een artikel zijn?’.

De persoon die dit artikel leest kan dus een SEO-expert zijn, een marketingmanager of iemand die een persoonlijke blogwebsite heeft.

Onderzoeksartikelen

Bij dit soort artikelen beschrijf je een onderzoek en de resultaten die hier uitkomen. Wij maken veel gebruik van onderzoeken van usability-onderzoeksbureaus zoals de Nielsen Norman Group of SEO-experts als Moz omdat de resultaten interessant zijn voor onze doelgroep. In plaats van dat we melden dat er een onderzoek is geweest en alleen de resultaten laten zien, vertalen we de resultaten naar praktische voorbeelden en tips: ‘Gebruik geen dropdown menu’s’, ‘Mensen scrollen wel’ of ‘Laat gezichten zien op je website’.

Daarnaast kun je behalve het onderzoek en de resultaten meer over het onderwerp vertellen om zo je doelgroep nog beter van dienst te zijn. Stel we gebruiken een onderzoek over pindakaas waarin wordt gekeken hoe gezond pindakaas eigenlijk is. Je zou je artikel als volgt kunnen opbouwen:

Zelf een onderzoek doen

Nog een stap verder is dat je zelf onderzoek doet en hierover schrijft. Misschien dat je hierdoor nog langere artikelen kunt schrijven, maar het voornaamste voordeel is dat je concurrenten deze content niet hebben. Natuurlijk kunnen ze wel over jouw onderzoek schrijven, wat fantastisch zou zijn voor de links die je krijgt richting je website.

Trucs om jouw artikelen langer te maken

Voeg oude artikelen samen

Natuurlijk is frequent artikelen plaatsen op je website belangrijk. Maar niet als deze artikelen geen bereik krijgen.

Misschien heb je op je website een aantal artikelen over hetzelfde onderwerp? Wat als je deze artikelen zou samenvoegen en je in plaats van een gemiddelde positie van 21 in de zoekresultaten naar positie 9 zou gaan. Dit zou een gigantisch verschil uitmaken in bezoekersaantallen.

Beantwoord alle vragen

Beantwoord zoveel mogelijk vragen die mensen zouden kunnen hebben over het onderwerp. Op die manier maak je jouw artikel niet alleen langer, maar zorg je er ook voor dat je beter scoort op de longtail.

Een truc om erachter te komen wat voor soort vragen mensen stellen over een onderwerp is gebruik maken van de zoekfunctie van Twitter.

Stel dat je hét artikel over pindakaas wilt schrijven. Welke vragen stellen mensen hier dan over? Je kunt in de Twitter Search ‘pindakaas’ invoeren, gevolgd door een vraagteken. Dat ziet er dan als volgt uit: https://twitter.com/search?q=pindakaas%3F&src=typd

Je ziet dan actuele vragen die mensen over dit onderwerp stellen zoals:

Niet alleen kun je deze vragen als inspiratie gebruiken om je artikelen aan te vullen met informatie, maar je ziet ook hoe mensen een vraag stellen. Zeggen ze: “Is pindakaas wel gezond?” of zeggen ze: “Hoe gezond is pindakaas?”. Dit zou je kunnen meenemen in de manier waarop je de titels en subkoppen formuleert in je artikel.

Leg het uit

Veel termen zijn voor jouw als vakidioot vanzelfsprekend. Maar dat geldt niet voor iedereen. Maak daar gebruik van door de termen goed uit te leggen binnen je artikel.

Natuurlijk kun je van het woord ook een link maken en verwijzen naar een Wikipedia-pagina. Maar uitleg geven op je website is niet alleen fijner voor de bezoeker, het is ook handig voor jou omdat je op die manier een uitgebreider artikel creëert. Je zou zelfs bezoekers kunnen krijgen op jouw pagina die juist specifiek zoeken op de uitleg van die term.

Too long to read (TL;DR)

Bang dat je bezoekers afhaken? Maak dan gebruik van een introductie die het artikel samenvat.

Dit wordt ook wel de TL;DR genoemd, wat staat voor: too long; didn't read. Je kunt het ook een samenvatting noemen. Deze plaats je boven aan je artikel.

Bezoekers die geen tijd hebben om je hele artikel te lezen kunnen dan in ieder geval lezen waar je artikel over gaat. En misschien kun je ze zelfs overtuigen toch het hele artikel te lezen.

Heb je vragen of een mening over lange artikelen? Dan beantwoord en zie ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Hulp nodig met het opzetten van een concentstrategie?

Onze experts helpen je bij het bepalen van een online concentstrategie die bij jouw organisatie past, zodat jij je doelen kunt behalen. Laat je e-mailadres achter en wij helpen je graag!

Deel dit artikel

Meer inzichten over SEO