De beste content maak je met een funnel

Door Thomas van Eldijk
Bijgewerkt op 22 augustus 2024
0

Maar hoe maak je goede content? Zonder een communicatie bureau in te schakelen, een week op de hei te zitten met je collega's of een social content strategy media goeroe in te hoeven huren?

Simpel, maak je content op basis van een funnel. Een funnel (trechter in het Nederlands) is een marketing term die het pad beschrijft dat de bezoeker bewandelt op je website.

Het werken met een funnel biedt je de volgende voordelen

  1. Je hoeft een stuk minder content te maken! Alleen content die nodig is voor de funnel doet er toe. Wil afdeling x graag hun informatie op de homepage? Dan kun je aangeven dat ze geen onderdeel zijn van de funnel.
  2. Je content wordt een stuk beter en leuker om te schrijven! Je schrijft voor je publiek en met een doel. Veel leuker dan het kopiëren van brochure teksten, die ooit in ‘87 zijn geschreven.
  3. Je werk wordt een stuk interessanter en belangrijker! Opeens komen er meer bezoekers op de website, die contact gaan opnemen, brochures aanvragen en zich aanmelden voor jullie nieuwsbrief.

Hoe begin je?

Zoals ik in het begin van dit artikel aangaf, loopt de funnel vanaf het punt waarop de bezoeker binnen komt tot het moment dat de bezoeker de conversie maakt. Met conversie wordt de verandering bedoeld van anonieme bezoeker naar lead of prospect.

Omdat verschillende bezoekers op verschillende punten kunnen instappen, kun je het beste rekening houden met verschillende soorten bezoekers:

Elk van deze soort bezoekers vereist een eigen soort content die ze de antwoorden geeft op hun vragen en overtuigt om de volgende stap in de funnel te nemen.

Je funnel zou er zo uit kunnen zien

Elke pagina krijgt zijn eigen initiële doel en moet ervoor zorgen dat de bezoeker doorgaat naar de volgende pagina. Een blog artikel trekt nieuwe bezoekers aan en leidt de bezoeker naar de dienst/product pagina. De pagina met de voordelen over de dienst / product moet bezoeker laten zien wat ze aan de dienst of het product hebben en ze verwijzen naar de succesverhalen. De succesverhalen moeten ervoor zorgen dat de bezoeker de dienst en product wil hebben en door moet gaan naar de contact pagina.

Zoals je ziet is het opzetten van een content structuur heel andere met een funnel. Je bent veel bewuster bezig met het doelen van de bezoeker en jouw organisatie. Heb je hier vragen of opmerkingen over? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Wil je weten hoe je je contentstrategie kunt optimaliseren met een funnel?

Laat je e-mailadres achter en ontvang deskundige tips over hoe je een effectieve content funnel opzet. Onze experts helpen je met het creëren van content die je bezoekers door elke fase van de funnel leidt en je conversies verhoogt. Vul hieronder je e-mailadres in en start met het verbeteren van je contentstrategie!

Deel dit artikel

Meer inzichten over Internet marketing