Webinar - Starten met AI tools om je online commuicatie te verbeteren
Jurrien heeft onlangs een webinar gegeven over AI tools. Bekijk het hier terug en start makkelijk en snel met de kracht van AI toe te passen!
Je hebt het waarschijnlijk onbewust al vaak langs zien komen. Op websites, kranten, folders en ook op tv.
Een oproep tot actie, om mensen te inspireren om actie te ondernemen. Zoiets noemen we een call to action (CTA). Het is een manier om de gebruiker aan te moedigen om een specifieke actie te ondernemen, zoals het kopen van een product, het downloaden van een app of het aanmelden voor een nieuwsbrief. In dit artikel ga ik het vooral hebben over wat een call to action is, de verschillende soorten, voorbeelden van call to action’s en 5 tips voor een goede call-to-action button.
Bezoekers van je website lezen je homepagina, je verkooppagina of je blog en je wilt natuurlijk dat ze daarna actie gaan ondernemen, iets kopen, gegevens achterlaten, iets downloaden of dat ze contact met je op gaan nemen.
De meeste mensen komen niet vanzelf met het idee om de volgende stap te zetten en dus moet je ze een handje helpen met een CTA-button ook wel genoemd een call-to-action.
Een effectieve CTA is duidelijk, beknopt en specifiek over wat je wilt dat de gebruiker doet, en kan worden weergegeven in de vorm van een knop, link of formulier. Het doel van een CTA is om de gebruiker te overtuigen om de gewenste actie te ondernemen.
Niet alle websites gebruiken dezelfde soorten CTA's, aangezien er verschillende tactieken zijn die je kunt gebruiken om jouw gebruiker met hun zoektocht te begeleiden.
Hieronder staan veelvoorkomende soorten CTA's die in marketing worden gebruikt. Houd er rekening mee dat elk merk en elke doelgroep anders is, dus het kan nuttig zijn om A/B-test CTA-typen en -ontwerpen te gebruiken om erachter te komen welke het beste voor u werken.
Een A/B-test is een techniek waarmee je twee verschillende ontwerpen met elkaar vergelijkt door te testen welk ontwerp de beste resultaten levert.
De simpelste vorm van een call-to-action is een tekstlink. Hoewel een tekstlink het minst opvalt, is het toch een goed idee om deze vorm van een CTA op te nemen op je website. Deze call to actions komen namelijk het meest natuurlijk over en kun je overal in je teksten toepassen.
Voorbeeld van een CTA-tekstlink:
De meest voorkomende Call-to-action is de button. Dit is een knop waarmee je gebruikers naar een andere webpagina kan begeleiden, een formulier verzenden, een modal (popup) openen of een andere actie uitvoeren. Het is vervolgens de bedoeling dat lezers op de volgende webpagina over gaan tot actie.
Met een button kun je jouw creativiteit ook veel meer de vrijheid geven dan met een tekstlink. Een button kun je helemaal naar de stijl van je website ontwerpen en wat de gebruiker aantrekt om erop te klikken. Zorg er wel altijd voor dat jouw CTA-button opvalt. Als mensen door de pagina scrollen, moet hun oog er gelijk op vallen, aangezien achter deze button waarschijnlijk een groot gedeelte van jouw verdienmodel zit.
Denk jij groots en wil je het daarom ook groots aanpakken? Overweeg dan een website banner. Je ziet website banners vaak aan de onderkant van een website. De website banner wordt dan ook vaak ingezet als laatste call-to-action.
De klikbare button in de website banner kun je helemaal op laten gaan in het design. Daarnaast heeft het nog één groot voordeel; je kunt simpelweg niet om de website banner heen.
Hier in de afbeelding zie je een websitebanner van Emble met een CTA-button “Inschrijven” deze banner staat onderaan de pagina en verteld nog informatie over waar het bedrijf is. Klikbare tekst die je gelijk leidt naar het kopje en een CTA-button om je na het lezen van de website nog eens aan te moedigen om je in te schijven voor de nieuwsbrief.
Onthoud dat de beste CTA's duidelijk en beknopt zijn en de gebruiker aanmoedigen om actie te ondernemen.
Hier volgen een aantal tips voor een goede call-to-action:
Hoe verhoog je als zender nu de click through rate bij jouw doelgroep? Eén van de geheimen is een duidelijke call to action button (CTA). Kleur... Zorg ervoor dat de button duidelijk in zicht is en opvalt. Wanneer er geen contrast is, dan valt de button weg en zal dus niet worden aangeklikt.
Voordat je kleuren uitkiest is het belangrijk om de betekenis van de verschillende kleuren te begrijpen.
Als je een uitstraling voor je website kiest is het belangrijk dat de kleuren overeenkomen met de waarden van je merk en met je zakelijke doelen. Daarnaast kun je de kleuren rood, oranje en geel goed gebruiken om de gebruiker in actie te brengen.
Call-to-actions buttons zijn ook ideaal om precies zien in welke mate jouw website wordt aangeklikt via de call-to-action. Zo kun je precies meten of jouw CTA-button zijn werk doet of dat er nog verbetering nodig is.
In Google Analytics kun je precies meten hoe vaak een CTA-knop wordt aangeklikt, je kunt dan een doel instellen voor de klik op de button. Dit doe je door een gebeurtenis bij te houden wanneer de button wordt aangeklikt en deze gebeurtenis te koppelen aan een doel in Google Analytics. Zo kun je het aantal keren dat de button in aangeklikt en andere relevante statistieken bijhouden.
Het is belangrijk om een duidelijke en effectieve CTA te hebben om gebruikers aan te moedigen om actie te ondernemen en het gewenste resultaat te bereiken. Door deze tips te volgen en regelmatig te testen en te optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat jouw CTA’s jouw conversies en doelen verbeteren.
Levert jouw website je niet op wat je wilt? Wij kunnen je helpen! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Er zijn nog geen reacties geplaatst.