Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit een Adwords campagne. Een landingspagina zorgt voor meer conversie. Maar waarom is dat? En waar moet een landingspagina aan voldoen?
Je kunt de bezoekers natuurlijk direct richting je homepage of productpagina sturen, maar wanneer je landingspagina naadloos aansluit bij je advertentie of uiting hoeft de bezoeker minder 'moeite' te doen om zich te oriënteren.
De landingspagina is een transitiepagina die je tussen de advertentie of uiting plaatst waarmee je de bezoeker op je website krijgt en voorbereidt op de producten en diensten die je wilt laten zien.
Soms is een landingspagina niet terug te vinden in een menu omdat hij speciaal gemaakt is om bezoekers ‘te ontvangen’ die op een advertentie of uiting hebben geklikt. Een landingspagina maak je dan ook niet om beter vindbaar te zijn. Hier kun je beter (blog) artikelen voor gebruiken waarin je links kunt plaatsen richting een landingspagina.
De voordelen van een landingspagina zijn:
- Doordat je landingspagina aansluit bij je advertentie hoeft je bezoeker niet na te denken of te zoeken. Dit resulteert in minder bezoekers die afhaken en meer bezoekers die de boodschap op de landingspagina gaan lezen.
- Bijkomend voordeel is dat Adwords kijkt naar de relevantie van je landingspagina en je Adwords-advertentie. Hoe dichter deze bij elkaar liggen, hoe beter je wordt beoordeeld en minder hoeft te betalen voor een ‘klik’. Met andere woorden; een goede landingspagina bespaart je advertentiekosten.
- Je kunt de bezoeker makkelijker overtuigen omdat je met de landingspagina een tussenstap creëert.
4 Tips voor een succesvolle Landingspagina
- Zorg dat de boodschap aansluit bij je advertentie. Een opvallende titel van je landingspagina lijkt misschien grappig of origineel maar het is niet je doel om aandacht te trekken. Dat is de taak van de advertentie of uiting. Het gaat in deze stap om vertrouwen en herkenning. ( Meer over vertrouwen en overtuigen vind je in dit artikel: 5 kenmerken van een succesvolle website. )
- Overtuig met voordelen voor de bezoeker. Een landingspagina is niet het moment van specificaties en features. Focus op concrete en vooral herkenbare voordelen: 'Je houdt eindelijk tijd over doordat onze...', 'Je bespaart geld dankzij onze...'
- Hou het overzichtelijk en zorg voor zo min mogelijk ruis. Alle elementen die niet direct meewerken als verbinding tussen advertentie en aanbieding, kunnen weg.
Belangrijk hierbij is dat je het voor de bezoeker simpel houdt. Eén doel, één call-to-action. Daarmee bedoel ik niet één button. Je mag best meerdere buttons tonen, zolang er maar één doel is.
Een voorbeeld
Dit is een landingspagina van Campaign Monitor. Een bekend e-marketingsysteem. Wat doen ze goed en wat kan beter?