Call to actions die echt werken
Elke website heeft minstens één doel, zoals het verkopen van een product, een klant interesseren voor een dienst of het verspreiden van een gedachtegoed. Maar ook 'geliked' worden op Facebook of reacties verkrijgen op artikelen kan een streven zijn.
In dit artikel vind je enkele tips om zulke doelen vaker te behalen, onder andere met behulp van goede Call to actions.
Wat is een Call to action?
"Call to action" is een marketing term die verwijst naar alle directe oproepen om een potentiële klant over te halen een specifieke actie uit te voeren. Denk maar aan de bekende leus “ga nu naar je autodealer”. En ook “Ben je het hier niet mee eens? Vul mij aan via het reactieformulier” is een Call to action. Maar online hebben we het vaak over links, zowel knoppen als tekstuele linkjes, waarvan we de effectiviteit precies kunnen meten met website statistieken software zoals Google Analytics.
Van Call to action naar conversie
Wanneer een commercieel doel behaald wordt, bijvoorbeeld de verkoop van een product via de website, dan spreken we van een conversie. De knop “product kopen” is in dit geval de Call to action, de uiteindelijke aankoop is de conversie. De Call to action heeft als trigger die de bezoeker verleid tot de gewenste handeling dan ook een beslissende rol in het behalen van een hoge conversie en verdient daarom zeker de nodige aandacht. Maar alles wat om die knop heen gebeurd is natuurlijk net zo belangrijk.
Een goede call to action: waar op te letten?
De ervaring leert dat er een duidelijke do’s en dont’s zijn wat call to actions betreft:
- Gebruik goed zichtbare links of knoppen die uitnodigen om erop te klikken. Vermijdt hierbij ‘agressieve’ rood-tinten, maar laat de Call to action er wel uitspringen.
- Kies voor de juiste locatie. Dat kan zijn boven of onderaan artikelen, maar ook ertussen in. Schrijf je bijvoorbeeld een alinea over dienst A en ga je het in de daarna over een dienst B hebben, zorg dan voor twee verschillende Call to actions.
- Vertel zo precies mogelijk waar het op neer komt. Een tekst met daaronder de link “Neem nu contact met ons op” werkt beter als alleen een knop met “contact”.
- Sluit aan bij het verhaal dat je vertelt. Maak het persoonlijk en wees relevant, zie bijvoorbeeld onderaan dit artikel.
- Kies voor strategische plekken. Een bezoeker moet eerst overtuigd worden, bespring hem dus niet gelijk op de voorpagina met meer opdrachten dan noodzakelijk. Vertel bijvoorbeeld eerst wat je doet, leidt hem vervolgens naar een pagina met referenties en plaats daaronder pas een link naar een contact formulier.
Deze lijst is zeker niet compleet en ik hoor het dan ook graag als je nog aanvullingen hebt.
Tip: Gezichten trekken de aandacht van onze hersenen. Merk je dat mensen over je knop heenkijken? Plaatst er een gepaste foto naast.
De formule: SEO x Usability x Content x CTA = Conversie
Een pakkende link naar de contact pagina haalt weinig uit als een bezoeker al is afgehaakt in een eerder stadium. Call to actions gaan dan ook hand in hand met andere zaken die van belang zijn voor een hoge conversie, zoals:
- SEO. Oftewel, een goede vindbaarheid via zoekmachines (want geen bezoekers = geen conversie).
- Logische en overzichtelijke navigatie structuur. Wijk daarbij niet onnodig af van webstandaarden (logo linksboven, menu links of bovenaan, duidelijk zichtbare zoekfunctie rechtsboven, etc)
- Prikkelende, relevante en bondige inhoud. Verwijder alle niet noodzakelijke teksten in artikelen en kies voor een rustige voorpagina.
Tot slot: meten, meten, meten
Vaak is het het idee dat een website “af” is puur gebaseerd op een consensus tussen de ontwikkelaar en de opdrachtgever, zonder dat de bezoeker, iemand zonder voorkennis van het product en de structuur van de website, bij het ontwikkelingsproces is betrokken. Gaat de website vervolgens online dan wordt het website project, afgezien van een paar kleine aanpassingen, vaak als afgerond gezien. In werkelijkheid begint het meten, aanpassen en opnieuw meten dan pas echt begint. Wil je jouw Call to actions echt aan het werken zetten overweeg dan het volgende:
- Statistieken analyseren. Bestudeer het gedrag van je bezoekers, stel aan de hand hiervan conclusies op en toets deze conclusie door (tijdelijke) aanpassingen te maken.
- A/B testen. Test dezelfde pagina met verschillende Call to actions om te achterhalen wat het beste werkt.
- Ga niet uit van de ideale bezoeker en jouw eigen voorkeuren. Laat websites in de ontwikkelingsfase testen door buitenstaanders. Zorg dat iedereen de inhoud begrijpt en er mee uit de voeten kan, ongeacht voorkennis niveau, beeldschermgrootte en/of ervaring met het internet.
Een usability onderzoek hoeft niet duur te zijn. Collega’s, klanten, vrienden en familie kunnen vaak al prima feedback geven. Ook zijn er online gratis mogelijkheden om je website door een breed publiek te laten testen.
Conclusie
Met een mooie website alleen kom je er niet, evenals met een goed functionerende website die door niemand wordt bezocht. Het is altijd jammer om te zien hoe een site waar veel energie in is gestoken door het leven gaat als een spookstad vanwege een gebrekkige interface, of niet genoeg teruggeeft in de vorm van conversies, waarna de stekker eruit moet. Een site bestaat altijd uit meerdere onderdelen die niet zonder elkaar kunnen. De call to action, vaak de laatste stap in het proces, moet daarbij zeker niet overgeslagen worden.
Heb je vragen over call to actions? Ik beantwoord ze graag in het reactie gedeelte hieronder.
Wil jij je meer uit je website halen?
Bij Emble helpen we jouw graag. Laat je e-mailadres achter en we mailen je terug!