3 'ingrediënten' voor een succesvolle corporate website

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 5 mei 2024 3 Reacties

Een corporate website is meer dan alleen het online ‘gezicht’ van een organisatie. De succesvolle corporate website overtuigt bezoekers, zorgt voor leads, nieuwe klanten, bekendheid, meer omzet en ga zo maar door.

Natuurlijk moet elke corporate website er goed uit zien, contactgegevens bevatten en een beetje fatsoenlijk werken. We zijn met het internet inmiddels op een punt gekomen dat elke organisatie dit wel aardig op de rit heeft. Alleen zijn we als internetgebruikers ook volwassener geworden en voltstaat een “ok”-website niet meer, althans niet om ons echt te overtuigen. Het benodigde onderscheid kun je op de volgende manieren maken:

Gezichten

Onderzoek wijst uit dat bezoekers van een website een beter gevoel krijgen wanneer ze mensen zien. Dit heeft zoveel effect dat het verbergen van een gezicht zelfs een negatief gevoel oproept.

Gezichten spelen een belangrijke rol in het vertrouwen dat we proberen op te bouwen. Niet voor niets bestempelen we sommige organisaties als ‘gezichtsloze bedrijven’.

Een professionele fotograaf kan voor een paar honderd euro jullie team en pand mooi vastleggen. Deze foto’s kun je overal op je website en bij social media-uitingen gebruiken. Natuurlijk kun je ook met de camera van je telefoon aan de slag, maar meestal ogen deze foto’s niet echt professioneel.

Overtuigende content

Bewijs maar dat jullie goed zijn. Je kunt een hoop ‘specificaties’ opsommen of ‘features’ beschrijven, maar voor wie werken jullie? Wat is jullie trackrecord? Zijn jullie klanten tevreden? Heb je echte experts in huis? De content die antwoord op deze vragen geeft is dé content die de bezoeker daadwerkelijk overtuigt.

Deze antwoorden vind je meestal niet in de content over producten en diensten. Maar in de meer lastige content. Content waar je ‘met de billen bloot’ moet. Denk aan:

Duidelijke call-to-actions

Een ‘call-to-action’ is een actie die je verlangt van de bezoeker. Ik zie over het algemeen twee problemen bij veel corporate websites als het gaat om call-to-actions:

Er wordt geen doel of actie gekoppeld aan een pagina. Als bezoeker weet je dan niet wat de bedoeling is en ga je maar weer doelloos verder zoeken.

En ander probleem is dat er te direct wordt omgegaan met de call-to-action. “Neem contact op” of “Vraag een offerte aan”, zijn acties die men niet zomaar doet. De bezoeker moet eerst overtuigd worden. Vraag je er te vroeg om dan is het effect hetzelfde als geen call-to-action plaatsen.

Het beste kun je verschillende call-to-actions creëren en de juiste call-to-action op de juiste plek plaatsen.

Zo is het doel van deze pagina dat bezoekers zich aanmelden voor onze nieuwsbrief. Op de ‘over ons’-pagina hebben we weer een andere call-to-action en die is ook weer anders dan bij een case uit onze portfolio.

Kijk ook uit met het plaatsen van verschillende call-to-actions op dezelfde pagina. Eenmaal in het bezit van meerdere call-to-actions, zijn veel website-eigenaren geneigd deze allemaal te laten zien. Zonde, want hierdoor verwar je de bezoeker en is de kans dat de bezoeker overgaat tot actie alleen maar kleiner geworden.

Samenvattend

Een succesvolle corporate website laat letterlijk zien wie jullie zijn, bezit overtuigende content en heeft op elke pagina de goede call-to-action. Klinkt simpel, maar vormt in de praktijk best een uitdaging. Gelukkig maar, want hierdoor kun je je onderscheiden van de concurrentie.

Meer inzichten over Internet marketing