Weinig tijd en toch nieuwe content?
Zoek hulp
Een artikel over een nieuwe trend, een oplossing of een paar tips, is best snel geschreven. Maar het verbeteren, toevoegen van links, plaatjes, kost net zoveel, misschien wel meer tijd. Je kunt dit uit besteden. Jouw visie, kennis zit in je grove tekst en een tekstschrijver kan dit tot een goed artikel maken.
Er is een overvloed van mensen die goed kunnen schrijven die zich freelance aanbieden. Probeer er een paar uit en spreek een vaste prijs af. Niet alleen scheelt dit je enorm veel tijd, de kwaliteit van je artikelen wordt ook een stuk beter.
Splits je tekst op
Soms heb je over een onderwerp zoveel te vertellen dat er best een lang artikel ontstaat. Nu zijn lange artikelen helemaal niet erg, sterker nog, Google lijkt hier de laatste tijd steeds meer de voorkeur aan te geven.
Maar als je al niet veel artikelen plaatst, dan is het zinvol om deze op te splitsen. Zo kun je deze één voor één publiceren, of... laten publiceren, zie de bovenstaande tip. Je kunt daarnaast ook de artikelen naar elkaar laten verwijzen. Zo blijft de bezoeker langer binnen je website en is de kans groter dat deze overtuigd wordt van jullie expertise en overgaat tot het klikken op een ´call to action´
Delegeer
De marketing manager moet geen artikelen schrijven! Die moet bezig zijn met marketing en het schrijven van artikelen overlaten aan de mensen in het vak. Natuurlijk krijg je hier geen gepolijste artikelen van. Maar dat is ook niet de bedoeling. Er ontstaan namelijk echte artikelen, geschreven door echte experts met de juiste termen en zoekwoorden. Ben je bang dat de d’s t’s niet goed staan? Zie de bovenstaande tip en huur een professional in om deze teksten na te lopen en te verbeteren.
Natuurlijk zal niet iedereen staan te springen om met de billen bloot te gaan en artikelen te gaan schrijven. Maar er zijn altijd wel een paar mensen die hun kennis willen etaleren. Gebruik deze mensen en beloon ze. Een mooi voorbeeld is een opdrachtgever van ons die dankzij de blogs meer bezoekers kreeg dan via een dure advertentie campagne. Dit geld ging naar de medewerkers die artikelen schreven in de vorm van een bonus. Bezoekers blij, organisatie blij, medewerkers blij. Een win, win, win situatie dus.
Etaleer
Publiceer de artikelen niet alleen op je website maar plaats ze ook in de nieuwsbrief en zorg dat deze nieuwsbrief niet alleen bij al je klanten, leads maar ook je eigen mensen binnenkomt. Deel daarnaast de statistieken vanuit de nieuwsbrief en google analytics met iedereen die schrijft. Zo ontstaat er een bewustwording dat de artikelen daadwerkelijk gelezen worden en welke artikelen het ‘t beste doen.
Stroomlijn je CMS
Het maken van content moet natuurlijk geen lastige klus zijn. Het schrijven van tekst en zoeken van foto’s is al werk genoeg. Het CMS moet daarom zo ingericht zijn dat het invoeren ook daadwerkelijk een kwestie van invoeren is. Daarnaast kun je met een CMS als Drupal ook een workflow maken. Stel medewerker X voert een artikel in, daarna gaat er een mail naar redacteur Y, deze controleert het artikel en publiceert het, er gaat hierna weer een mail naar medewerker X dat zijn of haar artikel gecontroleerd en gepubliceerd is.
Meer weten over Drupal en het stroomlijnen van je workflow
Conclusie
Helaas kun je het schrijven van je content niet helemaal uit besteden. Niemand weet zoveel van jouw vak als jijzelf. Als een willekeurige tekstschrijver in een uurtje een artikel kan schrijven over jouw specialisme, dan val je denk ik snel door de mand.
Helemaal geen content schrijven is een optie. Je moet dan accepteren dat Google steeds minder bezoekers naar je website stuurt wanneer ze zoeken op het url of de naam van jullie organisatie. Wil je toch bezoekers? Dan moet je veel Adwords budget reserveren.
Wat ieder geval niet zoveel zin heeft is; één keer in de paar maanden een artikel schrijven. Omdat je hier geen ritme in opbouwt kost het je relatief veel tijd en echt actueel wordt je website er niet van.
Heb je vragen over dit artikel of heb je zelf tips voor meer? Ik lees ze graag in het reactie gedeelte hieronder.
Hulp nodig bij het opzetten van een effectieve contenstrategie?
Onze experts denken graag mee hoe jij effectief en makkelijk content kunt creëren. Laat je e-mailadres achter en we nemen contact met je op!