Adwords: Moneymaker of bodemloze put?

Door Thomas van Eldijk
Bijgewerkt op 4 januari 2024
2

Advertenties in bladen, radio en tv commercials zijn er met name om je organisatie, merk en product herkenbaar te maken. Adwords advertenties werken anders. Doordat je advertentie alleen op bepaalde zoekwoorden getoond wordt kun je de advertenties alleen laten zien aan bezoekers die overeenkomen met jouw ideale doelgroep.

In ons geval, we zijn een webdesign bureau dat o.a. met Drupal werkt, zou iemand kunnen zoeken op: “op maat Drupal website” dan verschijnt er een advertentie van ons waarin we aangeven dat we Drupal website maken. Uiteraard zijn we niet alleen, onze concurrenten adverteren ook via Adwords en degene die het meeste betaalt, krijgt over het algemeen de hoogte positie.

Adwords biedt je niet alleen inzicht in je ROI ( return of investement ) je kunt er ook een beter inzicht mee krijgen in de wensen en behoefte van je leads. Wil je weten of je leads meer geïnteresseerd zijn in de kwaliteit dan in prijs, dan kun je vrij gemakkelijk twee advertenties maken en beide evenveel laten vertonen bij een zoekwoord. Na verloop van tijd kun je een winnaar aanwijzen omdat deze de meeste kliks en of conversies heeft. Met deze methode heb je eigenlijk een goedkope en efficiënte marktonderzoek machine.

Nog een sterk punt van Adwords is dat zelf het budget kan bepalen. Je eerste reactie is waarschijnlijk: Fijn dan heb ik de kosten in de hand. Maar je kunt juist ook opschalen. Wanneer je weet dat je met 10,- per dag een x aantal conversie / leads binnenhaalt en deze 1000,- opleveren. Dan is de kans groot dat wanneer je 100,- per dag aan budget instelt, je 100.000 omzet binnenhaalt. Natuurlijk is de markt beperkt en kun je niet oneindig blijven opschalen maar in wezen is het een ideale manier om te controleren hoeveel je uitgeeft en binnen haalt.

De voordelen van Adwords:

Adwords kan ook een bodemloze put zijn

Adwords lijkt misschien een prachtige marketing tool maar het heeft ook zijn nadelen. Ten eerste lijkt het erg simpel om een campagne op te zetten maar pas wanneer je je hier echt in verdiept en met enige regelmaat hier tijd in stopt, worden je campagnes echt effectief.

Dat is ook een van de redenen dat de meeste bedrijven hun Adwords campagnes uit besteden zonder er verder naar om te kijken. Het probleem hierbij is dat de Adwords specialisten veel verstand hebben van Adwords maar niet zo zeer van de markt, het product, de dienst of de doelgroep. Het is een beetje alsof wij als webdesign bureau ook de teksten voor onze klanten gaan schrijven.

Ik zeg niet dat je geen Adwords specialist moet inhuren, sterker nog, de meeste verdienen hun tarieven dubbel en dwars terug omdat ze je campagne efficiënter maken en er voor kunnen zorgen dat je kliks bijvoorbeeld geen 2,- maar 1,- kosten. Oftewel je krijgt twee keer zoveel leads voor hetzelfde budget.

Wil je op de hoogte blijven van onze artikelen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Nog een nadeel van Adwords ten opzichte van andere marketing investeringen zoals het schrijven van artikelen ( content marketing ) is dat wanneer je stopt met het betalen van je Adwords, je direct geen bezoekers en leads meer krijgt. In tegenstelling tot een goed artikel dat voor jaren bezoekers kan blijven aantrekken. Daarmee is een Adwords campagne niet bepaald een duurzame investering.

De nadelen van Adwords:

Conclusie

Eigenlijk weet je pas of Adwords succesvol is voor jou en jouw organisatie wanneer je een campagne hebt opgezet, deze een tijdje laat lopen en vooral goed meet wat deze campagne doet. Krijg je bezoekers? Worden dit leads? Wat leveren deze leads op?

Levert de Adwords campagne meer op dan het kost? Dan is het logisch om er mee door te gaan of zelfs uit te breiden. Een budget van 5000,- per maand is helemaal geen enkel probleem, zolang je maar weet dat dit 50.000,- oplevert. Krijg je geen waardevolle leads uit je Adwords campagne? Dan is het logisch om er mee te stoppen en je energie budget in andere vormen van marketing te stoppen.

Deel dit artikel

Meer inzichten over Drupal