Ze scrollen wel!

Door Robert Roose
Bijgewerkt op 11 oktober 2024
4

Laatst had ik een discussie met iemand over scrollen. Hij was er heilig van overtuigd dat bezoekers van websites niet scrollen. Ik had ergens gelezen dat in onderzoeken bewezen is dat bezoekers wel degelijk scrollen maar ik kon het niet goed onderbouwen. Vandaar dit artikel om voor eens en altijd uit te zoeken wat voor een onderzoeken er precies geweest zijn en wat de uitkomsten van deze onderzoeken waren.

Wat is scrollen?

Een browser (zoals Chrome, Firefox of Internet Explorer) heeft maar een beperkte ruimte om een website te laten zien. Het gedeelte van een website dat direct zichtbaar is wordt ook wel ‘alles boven de fold’ genoemd. De term ‘fold’ komt oorspronkelijk uit de krantenindustrie. Kranten worden op een bepaalde manier gevouwen zodat het belangrijkste artikel altijd direct zichtbaar is als de krant in de schappen ligt. Dit gedeelte van de krant heet ‘the fold’. Omdat websites vaak langer of groter zijn dan de ruimte die de browser heeft wordt er een scrolbar getoond. Om de hele website te bekijken moet je daarom scrollen. De scrolbar die het meeste voorkomt is die van boven naar beneden. Maar en zijn ook websites die van links naar rechts scrollen. De scrolbar is voor veel webdesigners een uitkomst. Je hoeft nu niet alle content in een beperkte ruimte te proppen. Daarnaast is het heel lastig te bepalen wat een bezoeker precies in zijn of haar browser te zien krijgt. De bezoeker kan namelijk op een mobiel de website bekijken waar de ruimte beperkt is terwijl een andere bezoeker de website weer op zijn 4K televisie kan bewonderen waar juist heel veel ruimte is. Een website creëren waar voor iedereen de fold gelijk is wordt daarmee een onmogelijke opgave.

De onderzoeken

Clicktale is een online dienst die precies bijhoudt wat gebruikers doen op je website door onder andere de muisbewegingen en muisklikken van bezoekers te registreren. Op basis van deze gegevens kunnen ze een website analyseren en verbeteren. Tussen november 2006 en december 2006 hebben ze totaal 120.000 pagina bezoeken geanalyseerd en daarbij gekeken naar het gedrag van bezoekers met betrekking tot scrollen. De resultaten waren als volgt:

Uit dit onderzoek blijkt dat bezoekers dus wel degelijk scrollen.

Web usablity guru Jakob Nielsen heeft ook onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Ook hij komt tot de conclusie dat bezoekers gebruik maken van de scrolbar. Hij geeft wel aan dat de belangrijkste informatie bovenaan de pagina moet staan omdat bezoekers 80% van de tijd informatie bekijken boven de zogenaamde ‘fold’ en 20% van hun tijd besteden aan content onder de ‘fold’.

CXpartners hebben een eye tracking onderzoek gedaan voor een van hun klanten (het vliegveld van Bristol). Ze hebben twee versies van een pagina getest. De eerste versie had alle belangrijke content bovenin de website geplaatst en de tweede versie was ruimer opgezet waardoor de pagina langer werd. In de eerste versie bleven bezoekers voornamelijk hangen in het bovenste gedeelte van de website maar bij de tweede versie vonden bezoekers het blijkbaar geen probleem om te scrollen om zo meer informatie te kunnen bekijken. Een andere opvallende conclusie uit dit onderzoek is dat veel bezoekers de scrolbar gebruiken om de lengte van de pagina in te schatten.

Conclusie

Er zijn een paar dingen waar we rekening mee moeten houden:

  1. Het bepalen van een uniforme fold is onmogelijk omdat een website op veel verschillende apparaten met verschillende scherm afmetingen bekeken kan worden.
  2. Bezoekers scrollen.
  3. Het blijft noodzakelijk om de belangrijkste content bovenaan de pagina te zetten.

Als je dit leest heb je waarschijnlijk moet scrollen. Wat vind jij van deze discussie? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten!

Wil jij je website (laten) ontwerpen?

Bij Emble staan onze designexperts klaar om je website te ontwerpen. Daarbij houden wij rekening met de best practices, technische haalbaarheid en je doelstellingen. Laat je e-mailadres achter en wij nemen contact met je op voor een vrijblijvend gesprek!

Deel dit artikel

Meer inzichten over UX / webdesign