Hoe zorg je voor een succesvolle community website?
Online community's zijn hot. Steeds meer organisaties zien het belang in van het ondersteunen en binden van hun klanten, leden en fans, en faciliteren een meestal besloten website voor de community om kennis te delen of in contact met elkaar te komen.
Community websites zijn een product op zichzelf aan het worden en vervangen bijvoorbeeld brancheorganisaties. Heb je als specialist nu meer aan dat stoffige jaarlijkse congres of aan een online platform waarop je 24/7, op je smartphone, de kennis van duizenden ‘soortgenoten’ kunt raadplegen?
Maar hoe zet je nu een online community website op die succesvol is?
Dat is een vraag die we veel krijgen, en het antwoord dat we als internetbureau als eerste geven is uiteraard: een goede website die past bij je community en meegroeit wanneer dat moet.
Maar met die goede website heb je nog geen succesvolle community. We hebben tientallen community websites opgezet, waarbij elk traject compleet uniek was. En toch zijn er overeenkomsten die we terugzien bij de meest succesvolle online community’s. Hieronder zet ik ze op een rij en licht ik ze toe.
Bied een oplossing voor je community
Wanneer er nog geen community website is dan zien we dat veel organisaties soms iets te veel hooi op hun vork nemen. Ze willen eigenlijk teveel aanbieden. Een prikbord, een fotoalbum, een plek om video’s te delen, verjaardagskalender, noem het maar op.
In veel gevallen weet je nog niet precies wat je communityleden nodig hebben, hier kom je pas echt achter als de website eenmaal een tijd online is.
Concentreer je daarom vooral op een onderdeel waarop je wel grip kunt krijgen en direct voordeel biedt voor je community.
Ons advies is om te luisteren naar de mensen die lid van je community zouden kunnen worden. Vraag waar ze mee zitten en probeer voor het nr. 1-probleem dat ze hebben een oplossing te bedenken. Ga je proberen om meerdere problemen op te lossen, dan loop je het risico dat dit niet lukt of teveel tijd stopt in oplossingen die niet voor de hele community van belang zijn.
Zoek ambassadeurs
Het loont om een aantal communityleden in een vroeg stadium te betrekken bij de ontwikkeling van de communitywebsite. Deels kun je hun kennis gebruiken om onderzoek te doen. Maar je kunt ze ook inzetten als bèta-testers om te kijken of de website goed werkt. En ze dienen als rolmodel voor wanneer de website live gaat. Zij zijn degene die als lid zijnde, hun profiel op orde hebben en hopelijk al content hebben aangemaakt.
Zorg voor actuele openbare content
Om je community te laten groeien is er geen betere stimulans dan contentmarketing. Je hebt als het goed is een community met leden die over een bepaald onderwerp veel weten. Wanneer je deze kennis kunt gebruiken om andere geïnteresseerden aan te trekken, zul je zien dat de community bijna vanzelf groeit.
- Stimuleer het maken van content die je kunt gebruiken als bijvoorbeeld een kennisbank of wiki.
- Cultiveer deze content. We zien bijvoorbeeld organisaties die deze content verder uitbreiden, foto’s en links toevoegen en up-to-date houden.
- Maak op deze contentpagina’s reclame voor je community. Geef kort aan wat het voordeel is om lid te worden met een knop richting de registratiepagina.
Beloon deelnemers
Veel mensen denken hierbij aan een beloningssysteem met punten. Dit wordt ‘gamification’ genoemd en kan zeer effectief zijn. Je zou bijvoorbeeld een systeem kunnen opzetten dat een communitylid 10 punten geeft voor het plaatsen van een discussiebericht, 5 punten voor het plaatsen van een reactie en 25 punten voor het schrijven van een blog. Naarmate de leden meer punten verzamelen verandert hun ‘titel’ binnen de website. Van bijvoorbeeld ‘groentje’ tot ‘goeroe’.
Maar het goed opzetten van zo’n gamification-systeem kan best lastig zijn en je kunt vaak communityleden op een makkelijker manier belonen.
- Organiseer een evenement voor je meest toegewijde communityleden.
- Geef elk nieuw lid een digitaal boek.
- Biedt je organisatie een dienst of product aan? Beloon je communityleden dan met korting.
- Maak een aparte rol voor je ambassadeurs en geef ze een titel binnen je communitywebsite. ‘Ambassadeur’, ‘specialist’ of ‘expert’.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.
Elke community is uniek, maak daar gebruik van.
Natuurlijk zien we dezelfde functionaliteiten terugkomen bij verschillende community websites, zoals een overzicht van leden, een uitgebreid profiel of de mogelijkheid voor leden om blogs of berichten te plaatsen.
Maar de meest succesvolle community websites zijn echt uniek. Uniek in de manier waarop ze eruit zien of hoe ze werken.
Levendehave.nl bijvoorbeeld is een community website voor de houders van boerderijdieren. We hebben deze website een hele eigen look gegeven die past bij het magazine dat de Stichting Levende Have voorheen uitgaf. Ook is de werking en de manier om content op te nemen aangepast aan de doelgroep. Bij Levende Have willen de bezoekers zich bijvoorbeeld verdiepen in de regelgeving voor het houden van paarden.
Een community die hier haaks op staat is die voor de Betaalvereniging Nederland (de organisatie achter o.a. iDeal). Bij de Betaalvereniging is het doel om de specialisten binnen de organisatie zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van de laatste veranderingen op de markt. Vandaar dat ze ook geen blogs schrijven maar snel kleine updates kunnen plaatsen wanneer ze iets tegenkomen dat voor de rest van de community van belang is.
Door de community website qua look&feel en werking aan te laten sluiten bij de wensen en de doelen van de community ontstaat een website waar community leden zich thuis voelen.
Heb je vragen over het opzetten van een community website? Stel ze gerust hieronder in het reactiegedeelte. Ik lees en beantwoord ze graag.
Ga jij een community website bouwen?
Bij Emble heeft ons webdesign- en development team hier ervaring mee. Wij delen graag onze ervaringen met je. Laat je e-mailadres achter en wij mailen je terug!