Wat is Content Marketing?

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 19 februari 2024 0 Reacties

De overstap van traditionele marketing (advertenties) naar content marketing is al een tijd gaande en werd met name gedreven door Google en ons surf gedrag dat is veranderd.

Google Updates: Cafeïne, Panda en Pinguïn

Google verbetert doorlopend het algoritme waarmee bepaalt wordt wie er goed gevonden wordt binnen de zoekresultaten. Als gebruiker van Google hebben we misschien weinig gemerkt van de veranderingen - met name omdat de stapjes klein zijn - maar veel bedrijven hebben hun bezoekersaantallen sinds 2009 sterk zien dalen. Met name de updates Cafeïne, Panda en Pinguïn hebben het de zoekresultaten compleet op hun kop gezet.

Zocht je een paar jaar geleden op “iphone accu snel leeg” dan kreeg je eerst 300 webshops die een iPhone probeerden te verkopen. Een continu gevecht was gaande, waarbij degene met de meeste en de beste SEO trucs altijd bovenaan kwam. Wij als gebruikers van Google waren de grote verliezer, en had deze situatie stand gehouden, dan was Google op den duur onbruikbaar geworden.

Tegenwoordig zien de resultaten er heel anders uit. Als je nu zoekt op “iphone accu snel leeg” zijn dit de eerste 5 resultaten:

Je krijgt tegenwoordig handige tips, nieuws en gebruikers te zien die hetzelfde probleem hebben. Door de updates in het algoritme beloont Google geen SEO trucs meer, maar kijkt het naar:

Heeft SEO nog wel zin?

Het gevolg van deze verandering is dat wanneer iemand een artikel schrijft en deze publiceert, het artikel dezelfde dag nog bovenaan kan komen te staan in de zoekresultaten. Jaren van SEO optimaliseren gaan zo de prullenbak in.

Een kat maakt gekke sprongen en in plaats van zich aan te passen, gingen met name de grote organisaties, gevoed door valse beloftes en onwetendheid, door met het het inhuren van SEO bureau’s die beterschap beloofden door hetzelfde te doen wat ze al jaren deden. Een mooi voorbeeld zijn de ‘boetes’ voor Ziggo, D-Reizen, T-Mobile en KLM.

Er wordt binnen de SEO en marketing wereld dan ook wel gesproken over ‘de dood van SEO’. Sommige vooraanstaande SEO experts hebben zelfs aangegeven te stoppen.

Zelf ga ik hier deels in mee. Een statische brochure website maken en dan veel geld naar aan een SEO specialist betalen in de hoop dat dit voor meer bezoekers/leads/omzet gaat zorgen is inderdaad zinloos. In die zin is SEO dood. Maar SEO experts kunnen nog steeds een bijdrage leveren aan het optimaliseren van een website. Een goede page title, een Google+ author link, reacties, shares en likes helpen allemaal om bij Google aan te geven dat het hier om actuele, relevante content gaat.

Gedrags-verandering

Naast de verandering in de zoekmachine technologie, zorgt ook het veranderende gedrag van bezoekers voor een nieuwe manier van marketing. We internetten pas zo’n 17 jaar en de gigantische stroom van informatie heeft er met name voor gezorgd dat we beter kunnen filteren. We worden eigenlijk steeds kritischer en filteren content op eigenschappen als:

Onze tijd is schaars en we willen zo snel mogelijk resultaat. Tijdens het surfen leren we dat veel brochure teksten alleen maar uit zijn op een aankoop of persoonsgegevens. Content geschreven door mensen voor mensen levert ons uiteindelijk meer op.

Op de hoogte blijven van Internet trends? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om je content zo optimaal mogelijk te maken, of anders gezegd, door de filtering te laten komen, kun je het volgende doen:

Heb je vragen over content marketing? Ik beantwoord ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Meer inzichten over SEO