Voorbereiden op een nieuw webdesign

Door Robert RooseBijgewerkt op 22 februari 2024 0 Reacties

Wanneer het tijd is voor een nieuwe website is het verstandig om je goed voor te bereiden voordat je naar een webdesigner stapt.

Het is natuurlijk erg makkelijk om je webdesigner de vrije hand te geven maar dit leidt meestal niet tot het gewenste resultaat. Hieronder bespreek ik enkele vragen die je jezelf moet stellen voordat je samen gaat zitten met je webdesigner.

Wie ben ik, wat is mijn product en wie zijn mijn klanten?

Wat wil je met de nieuwe website uitstralen? Moet deze heel hip en trendy zijn of juist heel degelijk en zakelijk zijn? Dit hangt grotendeels af van het product (of dienst) dat je verkoopt en je klanten die je naar de website wil trekken. Een paar steekwoorden zijn al genoeg voor een (goede) webdesigner om te begrijpen welke kant je op wil met de algehele look & feel van de website.

Wat is het doel van de website?

Het doel van een website is vrijwel altijd het generen inkomsten, dan wel direct of indirect. Maar op welke manier moet dit gebeuren? Is de website het allerbelangrijkste onderdeel in dit proces? Genereer je direct inkomsten uit de website of dient het meer als bevestiging voor potentiële klanten dat ze met een professionele partij te maken hebben? Dit kan namelijk veel invloed hebben op de manier waarop de website ontworpen en uiteindelijk gebouwd gaat worden.

Op de hoogte blijven van webdesign trends? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Websites waar direct inkomsten uit gegenereerd moeten worden bevatten meestal meer onderdelen waar de gebruiker actie kan ondernemen (contact opnemen, vraag stellen of het inschrijven voor een nieuwsbrief). Een website die als ondersteuning biedt heeft weer meer teksten die het beeld van de potentiële opdrachtgever positief beïnvloeden (referenties, case studies).

Wie zijn mijn concurrenten?

Het is altijd handig om de concurrent in de gaten te houden. Hoe ziet hun website er uit? Wat doen ze heel goed en waar kun je je onderscheidden met je eigen product? Door de concurrenten aan te kaarten bij de webdesigner krijgt deze ook een beter beeld bij je product en kan hij of zij zich beter inleven.

Wat is mijn budget en deadline?

Het budget heeft veel invloed op het ontwerp van een website. Laat de webdesigner van tevoren weten wat ongeveer het budget is. Een webdesigner kan namelijk allerlei leuke functionaliteiten ontwerpen maar als er later geen budget blijkt te zijn om dit te realiseren dan is het verspilde moeite geweest. Hetzelfde geldt voor de deadline.

Als er een strakke deadline is heeft het weinig nut om een zeer uitgebreide website te ontwerpen die nooit binnen de gestelde tijd gebouwd kan worden.

Wat voor een soort materiaal (foto's, teksten, huisstijl) wil ik gaan gebruiken?

Het gebruik van foto's heeft veel invloed op de look & feel van de website. Zorg er daarom voor dat je voorbeelden hebt van afbeeldingen die je graag wil gaan gebruiken op de nieuwe website. Zijn dit stockfoto's van lachende Amerikaanse zakenmensen of wil je juist meer gebruik gaan maakte van abstracte natuur foto's?

Ook het aandragen van websites die je zelf mooi vindt zorgt voor een beter eindresultaat. Verzamel websites waar potentiële bezoekers van je website ook vaak te vinden zijn. Denk aan marktgerichte websites of websites van beurzen.

Tot slot

Als je op al deze vragen een helder antwoord kunt formuleren dan maakt dat het leven van de webdesigner een stuk gemakkelijker. Ook zal het eindresultaat meer in de richting zijn van wat jij al die tijd al in je hoofd had. Heb je zelf aanvullingen op deze vragen, of ben je het niet met mij eens? Laat hieronder dan een bericht achter!

Meer inzichten over UX / webdesign