Top 10 Wordpress SEO tips
Er zijn vele tienduizenden plugins die je kunt installeren om jouw WordPress website beter te laten functioneren. Zeker wanneer je zoekt naar plugins die je zouden moeten helpen met SEO (je website beter vindbaar te maken), dan zijn er vele plugins te vinden. De één nog mooier dan de ander. Daarom onze top 10 met regels en plugins. Soms is het goed om een plugin te gebruiken, soms ook beter van niet...
1. Backlinks zijn belangrijk maar: ruil alleen backlinks met websites die relevant zijn voor jouw site of doelgroep.
Het gaat niet om kwantiteit maar kwaliteit. De tijden van “wie heeft de meeste backlinks” zijn al lang voorbij. Er was namelijk een tijd waarin veel partijen zogenaamde backlink-pakketten aanboden. Immers, als er 1000-en websites naar jouw website wijzen dan moet jouw website wel héél belangrijk zijn, toch?! Helaas... Zoekmachines kijken niet meer naar de hoeveelheid backlinks maar juist naar de kwaliteit en de relevantie van de backlinks. Als er 1.000 Chinese of Australische websites naar jou wijzen die ook nog een keer over een andere onderwerpen schrijven, dan is dat juist verdacht en zal dit averechts werken.
Wordpress plugin / tip: onze tip voor backlinks, gebruik geen plugins. Maak ook geen gebruik van betaalde diensten. Deze doen meer kwaad dan goed.
Zorg er voor dat “collega” websites (het liefst met een zo hoog mogelijke page-rank) naar je verwijzen, websites die dus over dezelfde onderwerpen schrijven. Of in ieder geval een pagina speciaal over dat onderwerp. Uiteraard moet ook je interne linkbuilding goed zijn opgebouwd. Door binnen je pagina's en berichten te verwijzen naar relevante pagina's en berichten laat je zoekmachines zien welke artikelen jij relevant en dus belangrijk vindt voor bezoekers.
2. Gebruik goede SEO geoptimaliseerde namen voor je media / images, voeg altijd een ALT en TITLE tag toe
Het klinkt wellicht heel stom, maar bedenk creatieve en goede namen voor je images. Content is uiteraard van groot belang, maar vergeet daarbij niet de kwaliteit en kracht van goed gebruikte images. Zorg ervoor dat je de standaard namen van images, bijvoorbeeld “DSC93948.jpg”, vervangt door wat het plaatje daadwerkelijk zegt. Bijvoorbeeld “Grand-Prix-Max-Verstappen.jpg” als het een plaatje is van Max Verstappen tijdens zijn eerste Grand Prix. Vergeet hierbij niet dat ook de ALT en de TITLE tag aan te passen.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.
3. Maak gebruik van korte en krachtige permalinks / Titels
Zorg er voor dat je URL logisch is opgebouwd en in vier of vijf woorden omschrijft waar je pagina of bericht over gaat. Vermijd bijvoorbeeld lidwoorden en voorzetsel zoals “de”, “het”, “een”, “aan”, “bij”, “door”, etc. Dit zegt niets over het onderwerp. De eerste 4 woorden van je URL zijn het belangrijkst.
Wordpress plugin / tip: Ga naar Settings > Permalinks, hier kan je je WordPress Permalinks opbouw zien én aanpassen. Je doet er goed aan om te kiezen voor de opbouw “/post-name/” of “/category/post-name/”. Voor de eerste opbouw moet je de standaard setting aanpassen naar /%postname%/. Voor de tweede opbouwstructuur moet je de instelling aanpassen naar /%category%/%postname%/.
4. Maak gebruik van een sitemap en voeg een XML formaat toe voor Google analytics + Webmaster Tools
Je doet er verstandig aan om een Sitemap aan te maken in XML format. Dit is een vrij makkelijke klus met bijvoorbeeld de WordPress plugin “Google XML Sitemaps”. Door dit te doen maak je het leven van Google een stuk makkelijker om je website te inventariseren, dit gaat een stuk sneller en dit werkt natuurlijk ook in je eigen voordeel.
Wordpress plugin / tip: Waarschijnlijk de meest gebruikte plugin is die van Yoast: de Yoast SEO plugin. Wij vinden het echter interessanter om ook de “Google Sitemap Generator” plugin te gebruiken om geautomatiseerd Sitemaps te laten maken. Na installatie van de plugin ga je naar Options > Google sitemap en klik je op "Build sitemap manually". Nu heb je een Sitemap gemaakt voor je WordPress website waarbij nieuwe pagina’s of berichten automatisch worden toegevoegd.
Extra tip: Vergeet uiteraard niet na de installatie en configuratie de Sitemap te uploaden naar Googe's Search Console.
5. Koppel al je berichten en pagina’s aan sociale netwerken, gedoseerd!
Leuk of niet leuk, zichtbaar c.q. aanwezig zijn op sociale media is eigenlijk toch wel een must. Zorg er voor dat je aanwezig bent, ook al doe je er niet veel mee. Heb je een nieuwe bericht gemaakt? Of een oude pagina geüpdatet (vergeet dan niet om deze dan wel even een nieuwe datum te geven!)
Wordpress plugin / tip: Voor het automatisch laten plaatsen van Facebook of Twitter berichten zijn alleen al honderden plugins te vinden. Maar bijna allemaal zijn deze gefabriceerd voor Engelse taal of lijkt het resultaat op robottaal. Het beste kun je Twitter of Facebook zelf aanmaken, zo heb je de meeste controle. Vergeet vervolgens dan niet om een link op te nemen naar je website of pagina. Probeer dit trouwens niet alleen te doen naar je eigen website maar doe dit juist ook naar andere relevante websites. De zoekmachines zullen je “sociale pagina” hierdoor eerder zien als een belangrijke en onafhankelijke pagina.
6. Maak géén gebruik van Adobe Flash
Het mooie van WordPress is dat er duizenden en duizenden templates beschikbaar zijn die je website in een handomdraai een compleet andere look geven. Helaas zijn er nog steeds templates te vinden die gebruik maken van (Adobe) Flash. Als waardevolle segmenten van je website zijn gebouwd met Adobe Flash, dat deze niet of voor een heel groot deel niet zichtbaar is voor zoekmachines. Ook belangrijk is dat dit segment niet wordt getoond op iPhones en iPad's.
Wordpress plugin / tip: Maak dan ook uitsluitend gebruik van de mogelijkheden binnen WordPress, niet vanwege WordPress zelf maar vanwege het feit dat zoekmachines dit “leuker” vinden. Daarnaast wordt Flash op met name Apple devices niet getoond, dus je mist dan een groot publiek. Wanneer onderdelen van een template gebruik maken van HTML 5, geef hier dan de voorkeur aan.
7. Maak gebruik van zogeheten “Breadcrumbs” om je bezoeker de weg te wijzen
Breadcrumbs of “kruimelpad” worden vaak op de website getoond als “Blog > Onderwerp > Naam van het bericht”. Dit is een waardevol en belangrijk onderdeel van elke SEO strategie. Dit omdat je website hierdoor de content op een hiërarchische manier kan tonen.
Wordpress plugin / tip: Door gebruik te maken van een kruimelpad geef je de bezoeker snel aan waar hij zich bevindt. Wanneer een bezoekers landt op een pagina met een bepaald onderwerp, kan hij of zij gemakkelijk naar een onderwerp van hoger niveau door hierop te klikken. Dit is eigenlijk in elk goed WordPress template standaard opgenomen, als dit niet het geval is dan zijn er enkele goede en gratis plugin’s beschikbaar. Wij kunnen Yoast SEO plugin hiervoor aanraden. Een beetje technische kennis is helaas wel een vereiste omdat voor de meeste plugins een stukje code op de pagina (page.php) of berichten pagina (single.php) geplaatst zal moeten worden voordat deze voor elke bezoeker toonbaar wordt.
8. Gebruik zoekwoorden / keywords selectief maar bovenal; strategisch. Het verhaal moet kloppen
Het gebruik maken van de juiste zoekwoorden hoort een belangrijke rol te spelen in elk SEO initiatief dat je ontplooit. Maar vergeet hierbij niet dat het niet alleen een wetenschappelijke benadering niet voldoende is, het moet ook zeker ‘natuurlijk’ zijn. Veel kenners geven aan dat het onderwerp zo’n 5 tot 7% zou moeten zijn van het totaal. Er zijn diverse online tools beschikbaar om je leven makkelijker te maken op dit vlak; “Wordtracker Keyword tool”, “Google's free Keyword Tool for AdWords” en “Google Suggest”.
Wordpress plugin / tip: Zorg ervoor dat je de belangrijkste zoekwoorden overal door je website heen gebruikt. Natuurlijk in de content zelf, maar ook in de pagina titel, in de Headers en als ALT tekst bij plaatjes (zie ook tip 2). Zoekmachines doorzoeken namelijk je volledige website. Alle stappen zijn van groot belang, maar wellicht is het gebruik van de juiste zoekwoorden in de Headers zoals h3, h2, en h1 wel de meest belangrijke.
9. Kies een SEO geoptimaliseerde én mobiel vriendelijke template + installeer een SEO Plugin
In tip 6 al heel even aangestipt; de WordPress template. WordPress kent 100.000-en verschillende website templates. Maar niet elk template is SEO geoptimaliseerd én responsive. Alhoewel met name de laatst genoemde wel sterk in opmars is om een standaard te worden, adviseren we je toch om dit vooraf te controleren. Goed werkende templates die ook nog eens snel laden zijn van (levens)belang om je te onderscheiden van je concurrenten en om goed gevonden te worden in zoekmachines.
Wordpress plugin / tip: Handige WordPress plugins zijn “wpSEO”, “All in One SEO Pack” en ook “SEO by Yoast”. Met name de laatst genoemde is ongelofelijk sterk. Met meer dan 4,5 miljoen downloads is het één van de meest gebruikte SEO tools in de wereld. Leuk feitje, deze plugin is van Nederlandse makelaardij, wordt vaak geupdate en is daarmee een van de meest up-to-date plugins van dit moment.
10. Goede, relevante én unieke content is nog steeds van grote waarde.
Een goede SEO plugin gaat zeker helpen bij het beter vindbaar maken van je WordPress website. Maar vergeet niet dat content uiteindelijk de grootste factor is in het geheel. Concentreer je dus op het maken van goede teksten en gebruik je eigen schrijfstijl zodat je bezoekers je gaan waarderen. Zet het belang van je bezoekers voorop het belang van goed gevonden worden in zoekmachines. Maar verlies uiteraard niet het belang van zoekmachines uit het oog ;-).
Wordpress plugin / tip: Er zijn bijzonder geavanceerde plugins beschikbaar waarbij na het opgeven van een onderwerp, automatisch tekst (content) kunnen genereren van door de plugin zelf gekozen twitter, facebook en website gegevens. Soms geven deze plugins een "grappig" resultaat, maar meestal klopt de tekst toch niet helemaal. De ultieme tip om tot goede content te komen is door hier aandacht en tijd in te stoppen. Schrijf niet een artikel voor het hebben van een artikel, maar maak er eens een onderzoek van. Arceer gedeelten van de tekst, licht sommige stukken uit in een dikker gedrukte font of maak gebruik van speciale uitlichtingstechnieken zoals quote of stukken tekst in groter lettertype. Hiermee laat je niet alleen voor de bezoeker zien wat belangrijke informatie of stukken zijn binnen je tekst, ook zoekmachines waarderen dit.
Conclusie
Begin met een aantal tips waarmee je denkt dat je jouw doelgroep het meest zal helpen of aanspreken. Haken je bezoekers momenteel snel af? Of bekijken ze slechts 1 of 2 pagina’s? Zorg dat je jouw tekst extra uitlicht en maak gebruik van hyperlinks naar relevante artikelen die er echt toe doen. Zorg voor aankleding van plaatjes die de gebruiker graag ziet of die de pagina uniek maakt.
Zodra je ziet dat bezoekers langer blijven, reacties geven of contact met je opnemen, dan zal je zien dat er meer en meer bezoekers naar je website komen. Volg onze tips en je zult zien dat zoekmachines je hoger in de zoekresultaten plaatsen, waardoor je nog meer bezoekers mag verwachten. Zoekmachines spelen soms ook met de resultaten, door websites soms hoger en soms lager uit te laten komen. Dit om te zien hoe bezoekers op jouw website reageren. Zoekmachines kunnen tegenwoordig heel nauwkeurig zien hoeveel pagina's worden bezocht na doorverwijzing. Zijn dit er meer dan 3, dan zal jouw website als waardevol worden bestempeld en zal je langzaamaan verder omhoog gaan.
Heb je vragen over het vindbaar maken van je website? Dan beantwoord ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.