Waarom moet je een XML sitemap hebben?

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 22 februari 2024 4 Reacties

Een sitemap.xml is een databestand met daarin de links naar alle pagina’s van je website. Een soort lijst waarmee je alle onderdelen van je website in kaart brengt. Je biedt deze lijst aan bij zoekmachines zoals Google, zodat deze beter alle pagina’s van je website kunnen indexeren.

Zo ziet onze sitemap.xml eruit:

Je sitemap hoeft er niet mooi uit te zien. Zolang Google deze maar goed kan indexeren.

Verstopte pagina’s worden vindbaar

Een XML-sitemap heeft min of meer hetzelfde doel als de sitemap die je onder aan oude websites zag. Namelijk: je website inzichtelijk maken.

Gelukkig hebben we oude sitemaps niet meer nodig omdat content management systemen hebben gezorgd voor betere websites. Maar wanneer je geen duidelijke link hebt gelegd naar een pagina, dan is het ideaal dat Google deze toch weet te vinden via een XML-sitemap.

Beter vindbaar

SEO-specialisten geloven erin dat een XML-sitemap helpt voor een betere positie. Dat is gedeeltelijk waar. Dit is wat Google erover zegt:

"A Sitemap does not affect the actual ranking of your pages. However, if it helps get more of your site crawled (by notifying us of URLs we didn't previously didn't know about, and/or by helping us prioritize the URLs on your site), that can lead to increased presence and visibility of your site in our index." Bron: http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2008/01/sitemaps-faqs.html

Met andere woorden: je homepage zal misschien niet stijgen in de zoekresultaten, maar de meer onderliggende pagina’s, zoals een productdetailpagina of blogartikel, worden eerder opgemerkt en getoond in de zoekresultaten. Je website wordt dus beter vindbaar.

Nog een voordeel van een XML-sitemap is dat Google sneller wijzigingen opmerkt en doorvoert. Handig wanneer je de structuur van je website omgooit of een geheel nieuwe website lanceert!

Zijn er nadelen aan een XML-sitemap?

Een nadeel zou kunnen zijn dat je minder snel structuurfouten binnen je website ontdekt. De Googlebot gaat normaliter van pagina naar pagina en volgt de links die je hierop plaatst. Is er geen link naar een bepaalde pagina, dan kan de Googlebot hier meestal niet bij. Dankzij de XML-sitemap wordt de ‘verborgen’ pagina toch opgemerkt en geïndexeerd. Je zou daardoor een vals gevoel kunnen krijgen dat het goed zit met de structuur van je website.

Nog een nadeel kan zijn dat pagina’s waarvan je eigenlijk wilt dat deze verborgen zijn, geïndexeerd worden dankzij de XML-sitemap. Een ‘bedankt’-pagina voor na het invullen van een formulier bijvoorbeeld. Een oplossing hiervoor is dat je deze pagina’s niet opneemt binnen de XML-sitemap, de meeste cms-en of cms-plug-ins bezitten deze mogelijkheid.

Hoe zorg je voor een goede sitemap.xml?

Theoretisch zou je deze met de hand kunnen maken, maar nagenoeg alle populaire cms-en bezitten de mogelijkheid om deze automatisch te genereren. Kun je dit niet met jouw cms? Dan is het tijd om te denken aan een overstap. In dat geval zou ik onze vergelijking tussen Drupal, Wordpress en Joomla eens doornemen.

Voor Drupal heb je de XML-sitemapmodule. Wordpress heeft verschillende opties, de meest gebruikte is de Google Sitemap Generator. Bij Joomla kun je een losse XML-sitemapgenerator installeren, maar er zijn ook SEF-plug-ins die het generen van een XML-sitemap erbij doen.

Pijnpunten: Multi-language en grote websites.

Twee zaken om op te letten wanneer je een sitemap genereert is dat wanneer je een meertalige website hebt, je het beste een sitemap kunt genereren per taal, en deze los kunt aanbieden bij Google.

Ook moet je opletten bij een grote website. Groter dan 50.000 pagina’s om precies te zijn. Bevat je XML-sitemap meer dan 50.000 links, dan worden deze niet opgenomen door Google.

In dat geval kun je meerdere XML-sitemaps aanbieden en zou je ervoor kunnen kiezen om een sitemap te maken per categorie of contenttype. De XML-sitemapmodule voor Drupal splitst de XML-sitemap automatisch voordat deze te groot wordt.

Aanmelden bij Google

Is je sitemap klaar en bereikbaar? Dan kun je deze aanmelden bij Google’s Search Console (het vroegere Webmaster Tools).

TIP: Controleer zo nu en dan of je XML-sitemap door Google goed wordt opgenomen. Aangezien deze automatisch wordt gegenereerd kan dit ook automatisch verkeerd gaan. Zo kan er een bug ontstaan in de plug-in die de XML-sitemap genereert of kan de locatie niet meer beschrijfbaar zijn op de webserver. In beide gevallen is er geen sitemap.xml-bestand meer.

Heb je vragen over de XML-sitemap? Dan beantwoord ik deze graag in het reactiegedeelte onderaan deze pagina.

Meer inzichten over SEO