Waarom je altijd gerelateerde content moet tonen
Gerelateerde content zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. Dit is beter voor jou, de bezoeker en voor Google. Daarnaast zorgen recente wijzigingen in documenten van Google ervoor dat het belang van gerelateerde content mogelijk nóg groter wordt.
Een bezoeker wordt door Google naar jouw website gestuurd op basis van een specifiek zoekwoord. Deze potentiële klant smult van de content die voorgeschoteld wordt. Elke paragraaf wordt aandachtig gelezen totdat het eind van de pagina bereikt is. Het is doodzonde als dit ook meteen het uitstap punt is voor deze bezoeker. Als je geen mogelijkheid biedt om door te klikken naar andere content verlaat deze bezoekers hoogst waarschijnlijk je website. Daarom is het verstandig altijd een zogenaamde call to action onderaan de pagina te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld een link zijn naar de contact pagina of de mogelijkheid om jezelf in te schrijven voor een nieuwsbrief. Een andere optie is om bezoekers te verwijzen naar gerelateerde content op je website.
De voordelen van gerelateerde content
- De bezoeker blijft langer op je website. Onderaan de pagina heeft hij of zij de keuze om te kiezen voor de call to action of om andere pagina’s te bezoeken. Dit is handig wanneer de bezoeker nog niet overtuigd is van jouw expertise en meer artikelen wil lezen voordat er overgegaan wordt tot actie (het opnemen van contact of het inschrijven voor een nieuwsbrief).
- Je ‘Bouncepercentage’ wordt lager. Wanneer iemand via Google jouw content bereikt, en vanuit deze pagina weer terug gaat naar de zoekresultaten dan denkt Google dat de gebruiker niet gevonden heeft wat er werd gezocht. Door het tonen van gerelateerde content is de kans kleiner dat de bezoeker jouw website verlaat omdat er een mogelijkheid is om door te gaan naar andere interessante pagina’s.
- Naast dat het heel goed is voor jou en Google, is het ook voor de bezoeker heel handig. Deze hoeft niet eigenhandig jouw website door te spitten op zoek naar goede content omdat je deze al aanbiedt onderaan de pagina.
De Google Quality Rating Guidelines en Supplemental Content
Naast alle bovengenoemde voordelen zijn er recente ontwikkelingen geweest die het belang van gerelateerde content nog groter maken. Google heeft begin deze maand de zogenaamde ‘Quality Rating Guidelines’ volledig herschreven. Deze richtlijnen worden gebruikt door de ‘Quality raters’. Dit zijn medewerkers van Google die handmatig de pagina’s beoordelen die zoekresultaten laten zien na een bepaalde zoekopdracht. Op deze manier worden aanpassingen aan het algoritme van Google getest. Quality raters krijgen een pagina te zien en moeten deze dan beoordelen op bepaalde aspecten zoals beschreven in de richtlijnen. In deze video legt Matt Cuts van Google uit hoe het precies in zijn werkt gaat:
De Quality Rating Guidelines verraden dus eigenlijk op welke punten Google het algoritme probeert te verbeteren. In de herschreven versie is extra veel aandacht voor ‘Supplementary Content’ oftewel gerelateerde content. Er bestaat een grote kans dat gerelateerde content in de toekomst nog belangrijker gaat worden voor Google. Hierbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat gerelateerde content ook echt gerelateerd moet zijn. Wanneer de content waarnaar verwezen wordt niks te maken heeft met de pagina waarop de bezoeker zich bevindt kan dit zelf schadelijk zijn voor de beoordeling die jouw website van Google krijgt.
Voorbeelden van gerelateerde content
- De meest gebruikte manier die wij implementeren bij onze klanten zijn de gerelateerde artikelen (die je ook onderaan deze pagina ziet). Wij zorgen ervoor dat onze klanten handmatig bestaande artikelen kunnen koppelen aan het artikel dat ze aan het schrijven zijn. Het is mogelijk om dit te automatiseren maar in veel gevallen zien wij dat het te generiek wordt. Zo zou ik bijvoorbeeld dit artikel de tag ‘seo’ kunnen meegeven en alle onze artikelen die dezelfde tag hebben automatisch onderaan dit artikel laten verschijnen. Maar het begrip ‘seo’ is erg breed en is van toepassing op 25% van onze artikelen, dat betekent nog niet dat er een hele sterke relatie is tussen deze artikelen. Door handmatig een selectie te maken heb je meer controle en uiteindelijk een beter resultaat.
- Een andere manier is om verschillende type content aan elkaar te relateren. Je hebt bijvoorbeeld een case geschreven van een bepaalde oplossing die je hebt geïmplementeerd bij een klant. Je kan dan onderaan de case de producten relateren die je gebruikt heb bij deze oplossing.
Heb jij al gerelateerde content op je website staan? Of heb je meer voorbeelden? Deel ze met mij in de reacties hieronder.
Wil je weten hoe gerelateerde content jouw website kan verbeteren?
Laat je e-mailadres achter en ontvang deskundige tips en adviezen rechtstreeks in je inbox. Onze experts helpen je graag met het optimaliseren van je contentstrategie, zodat je bezoekers langer op je site blijven. Vul hieronder je e-mailadres in en we mailen je terug!