Maak het perfecte formulier

Door Robert RooseBijgewerkt op 22 februari 2024 0 Reacties

Denk daarbij aan contactformulieren op je corporate website. Des te vaker (en beter) dit formulier wordt ingevuld, des te groter de kans op een nieuwe klant. Of denk aan aanmeldingen bij je community. Meer leden is meer kans op een succesvolle community. Een bezoeker moet zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het invullen van een formulier op jouw website. Een goed formulier is daarom helder, gemakkelijk in te vullen en compact. Wanneer je de volgende adviezen opvolgt zal je zien dat jouw formulieren beter, vaker, en meer volledig ingevuld worden.

Optimaliseer het ontwerp van je formulier

In deze presentatie geeft Luke Wrobleski enkele tips hoe je je formulier optimaal kan vormgeven. Hij trekt deze conclusies na veelvuldig onderzoek:

Om een contrasterende kleur voor je huisstijl te vinden kun je gebruik maken van deze Kuler tool van Adobe. Voer de HEX waarde van je huisstijlkleur in en kies dan links voor ‘Complementair’.

Maak een gebruiksvriendelijk formulier

Naast dat het ontwerp van je formulier er overzichtelijk uit moet zien is het ook belangrijk dat je formulier gebruiksvriendelijk is. Kathryn Whithenton van de Nielsen Norman Group geeft enkele tips:

Een voorbeeld van een contactformulier.

Laat je formulier converteren

Conversie is een belangrijke graadmeter om te kijken hoe succesvol jouw website is. Zodra een formulier ingevuld en verstuurd is noem je dat een conversie. Met de volgende tips van verhoog je de conversie van je formulier:

Conclusie

Deze handige tips zijn slechts een startpunt voor een goed formulier. Het is echter geen wet van meden en perzen. Het zou zomaar kunnen zijn dat jouw doelgroep anders reageert op bepaalde factoren. Hierboven geef ik aan dat minder velden in een formulier automatisch zorgen voor meer conversie. Deze vlieger gaat niet in alle gevallen op zoals in dit voorbeeld van Michael Asgaard (optimalisatie specialist bij Unbounce). Bij een specifieke case studie kwam hij erachter dat het weghalen van velden de conversie verlaagde omdat hij de velden had weggehaald die de bezoeker juist graag wilde invullen. De ‘crappy’ velden, zoals hij ze zelf noemt, liet hij staan. Daarom is het altijd belangrijk het formulier te testen. Denk je dat je het perfecte formulier gemaakt hebt? Laat er dan eens een A/B test op los.

Heb je zelf nog goede tips voor het maken van het perfecte formulier? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten.

Meer inzichten over UX / webdesign