Ken je deze 10 SEO tips al?

Door Robert Roose
Bijgewerkt op 15 oktober 2024
0

Om de zoveel tijd past Google de factoren aan waarop websites beoordeeld worden. De precieze combinatie van factoren weet niemand en Google blijft ook altijd vaag over wat er nu precies gewijzigd is.

De wijzigingen worden meestal gebundeld en worden tegelijkertijd uitgevoerd onder een codenaam zoals Panda.

Gelukkig heeft John Bachynski twee jaar lang allemaal bronnen met betrekking tot Panda bestudeerd en een lijst gemaakt met wat je wel en niet moet doen. Ik deel hier enkele punten vanuit zijn lijst en geef er wat meer uitleg bij.

1. Zorg ervoor dat je bezoeker zijn/haar taak volbrengt

Als het bijvoorbeeld gaat om een inschrijfpagina op een nieuwsbrief dan moet je ervoor zorgen dat de bezoeker zich ook daadwerkelijk inschrijft op jouw nieuwsbrief.

Wanneer het gaat om een informatieve pagina dan kijkt Google naar hoe lang een bezoekers op de pagina is gebleven. Wanneer een bezoeker vanuit Google naar een pagina op jouw website gaat en direct weer terugspringt naar de resultaten van Google dan is dit voor Google een slecht teken.

De bezoeker kon niet de juiste informatie vinden op jouw website en heeft zijn of haar taak daarom niet volbracht.

2. Contactgegevens op elke pagina

Laat zien dat je een bedrijf bent dat echt bestaat. Door je contactgegevens (adres en telefoonnummer) op elke pagina te zetten weet Google dat je een bedrijf of instantie bent waar bezoekers direct contact mee kunnen opnemen.

Zorg er ook voor dat je een duidelijke contactpagina hebt met adresgegevens en telefoonnummers en niet alleen een lege pagina met een contactformulier. Andere pagina's die ook kunnen helpen zijn pagina’s zoals de 'over ons' en de 'missie' pagina's.

3. Vermeld je bronnen

Het is natuurlijk netjes dat je altijd je bron vermeldt wanneer je bepaalde informatie van een specifieke website hebt gehaald. Als je bijvoorbeeld informatie hebt opgezocht over een bepaald onderwerp op Wikipedia is het verstandig een linkje te plaatsen naar de desbetreffende Wikipedia pagina.

4. Kwaliteit boven kwantiteit

Ervoor zorgen dat je vaak content plaatst waardoor je website actueel blijft is een belangrijke factor die meeweegt in de beoordeling van Google. Maar let wel op dat kwaliteit altijd belangrijker is dan kwantiteit.

Eén blog per maand die door andere gedeeld wordt op social media en veel reacties krijgt is waardevoller dan 2 blogs per week die door niemand gelezen worden.

5. Puntjes op de i

Zorg ervoor dat je website door een ringetje te halen is. Dat betekent dat er geen spel- of taalfouten te vinden zijn. Maar ook dat de 404-pagina er goed uitziet en dat er geen foutmeldingen te zien zijn op je website. Wil je meer tips over de 404-pagina? Lees dan ook: Hoe ziet de ideale 404-pagina eruit?

6. Advertenties mogen niet storend zijn

Je kent ze vast wel: die banners die je hele scherm overnemen. Bezoekers hebben hier een hekel aan, en daarom Google ook. Wanneer je dus advertenties hebt zorg er dan voor dat ze niet het zicht op de content belemmeren. Het kan zijn dat je advertentie-inkomsten daarom iets teruglopen maar dat is nog altijd beter dan een straf krijgen van Google.

7. Let op met ‘tag’ en ‘categorie’ pagina’s

Met veel content management systemen is het makkelijk bepaalde content te taggen. Wanneer een gebruiker op een tag klikt krijgt hij of zij een overzicht te zien van alle content die gekoppeld is aan deze tag. In principe is dit dubbele content omdat deze al ergens anders beschikbaar is op de website. Maar dat is nog niet eens heel erg.

Het wordt pas een probleem als de content geen toegevoegde waarde heeft voor de bezoeker. Een betere oplossing is een filter op een pagina waar content verzameld is. Bezoekers kunnen dan ook gemakkelijk content met een bepaalde tag zien, maar Google ziet dit niet als een aparte pagina. Bekijk bijvoorbeeld onze artikelen pagina waar wij ook een filter met categorieën gebruiken.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.

8. Wijzigingsdatum

Zorg dat er op elke pagina de datum staat wanneer de pagina voor het laatst gewijzigd is. Google kan vrij goed bepalen wanneer jouw pagina is gewijzigd zonder dat jij de datum laat zien, maar er is toch gebleken dat het vermelden van deze datum een positief effect heeft op de resultaten in Google.

9. Plaats geen nutteloze content op je pagina’s

Het is niet ongebruikelijk dat je op een website komt en dat de zijbalk van de pagina volgepropt staat met nutteloze informatie die nauwelijks tot geen relatie heeft met de belangrijkste content van die pagina. Denk bijvoorbeeld aan een aankondiging van een beurs die op elke pagina herhaald wordt.

Kijk kritisch naar alle content op elke pagina. In hoeverre heeft de bezoeker, die actief gezocht heeft naar de content die op jouw pagina staat, ook wat aan alle andere content die op de rest van de pagina staat? Het is namelijk wel goed als je verwijzingen naar content plaatst die gerelateerd is aan de pagina.

Denk bijvoorbeeld aan gerelateerde artikelen (zoals ook onderaan dit artikel). Dit heeft voor de bezoeker een toegevoegde waarde omdat de kans groot is dat hij of zij op zoek is naar nog meer content van hetzelfde onderwerp.

10. Vermijd 'Doorway pages'

'Doorway pages' zijn pagina's die specifiek aangemaakt worden om goed te scoren op bepaalde keywords in de zoekresultaten. Zo kregen een paar grote Nederlandse partijen, zoals KLM en Ziggo, een straf van Google omdat zij doorway pages geplaatst hadden. In dit specifieke geval ging het om subdomeinen zoals info.ziggo.nl en vliegtickets.klm.com. Op deze pagina's staat dan voor normale bezoekers vrijwel onleesbare tekst en de pagina biedt verder ook geen toegevoegde waarde voor de bezoeker. Mocht je zelf doorway pages gemaakt hebben of laten maken door een externe partij zet deze dan zo snel mogelijk offline!

Het toepassen van bovenstaande tips kost niet veel moeite en zorgt naast een verbeterde vindbaarheid ook voor een betere werkende website.

En hoeveel van deze tips kende je al? Of heb je nog meer SEO tips? Laat het mij dan weten door hieronder een reactie achter te laten!

Meer lezen over moderne SEO?

Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.

Deel dit artikel

Meer inzichten over SEO