In 7 stappen de kwaliteit van je content te verhogen

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 17 maart 2024 0 Reacties

Naar mate er steeds meer content online beschikbaar komt. Moet Google steeds betere methodes bedenken om te kunnen bepalen welke content het beste antwoord geeft aan de zoekopdracht die is invoert.

Google brengt continu updates uit binnen het zoek algoritme. Grote updates krijgen namen zoals 'Panda', ' Pinguïn' of 'Cafeïne'. Sommige websites merken na een update van een stijging in het aantal bezoekers omdat ze hoger scoren in de zoekresultaten.

Andere website zien juist een daling, zoals je hieronder kunt zien. Na elke Panda update daalt het aantal bezoekers bij deze website.

De Panda updates Google richten zich al sinds 2011 op het verwijderen van lage kwaliteit content uit de zoekresultaten. Er zijn veel verhalen online te vinden van webmasters met dit soort statistieken.

Wanneer je de updates bekijkt dan is zie je dat Google duidelijk bezig is de websites met goede content voorrang te geven. Hoeveel impact de kwaliteit van je content heeft is goed te zien aan het experiment dat Roy Hinkis van SimilarWeb deed met zijn website. Hij wiste een groot deel van zijn lage kwaliteit content waardoor de gemiddelde positie van zijn zoekwoorden met 26% omhoog ging.

Na het schrijven van dit artikel besloot het experiment van Roy Hinkins na te doen. Lees ook: Ik verwijderde 15% van onze content en kreeg 34,5% meer bezoekers

Nu adviseer ik niet meteen om je content te gaan wissen, maar dit voorbeeld laat duidelijk zien hoe belangrijk de kwaliteit van je content is voor de vindbaarheid van je website.

In dit artikel heb ik de 7 factoren verzameld die voor een groot deel bepalen of je content door Google als hoge kwaliteit content wordt beoordeeld.

1. Zorg voor een sterke titel waar op geklikt wordt

De click through rate (CTR) is een van de factoren om naar te kijken. Je vindt deze statistieken niet in Google Analytics maar in de Google Search Console.

De CTR staat voor het aantal mensen dat jouw zoekresultaat ziet en hier op klikt. Google presenteert natuurlijk het liefste zoekresultaten waar mensen op klikken.

Je CTR verhogen kan op twee manieren:

  1. De eerste is de metadescription van je pagina verbeteren. Je hebt 150 tekens om iemand te overtuigen op jouw pagina te klikken. Optimaliseer je de metadescription niet? Dan is de kans groot dat Google een zin uit je tekst pakt waar het zoekwoord in voorkomt.
  2. De beste methode om je CTR te verhogen is het optimaliseren van je titel. De metadescription die je zelf aanbiedt wordt niet altijd door Google gebruikt maar de titel wordt niet aangepast.

Een sterke titel komt overeen met wat de bezoeker zoekt en belooft een oplossing. De kunst bij het maken van de titel is dat deze niet te lang moet zijn. Niet meer dan 60 tekens.

De titel moet ook niet te kort want anders bevat deze te weinig zoekwoorden om aansluiting te vinden met je bezoekers.

Een artikel met SEO-tips die de titel “SEO-tips” heeft, moet concurreren met vrijwel alle content op het internet met het zoekwoord “SEO”.

De titel “SEO-tips voor b2b websites” bevat meer zoekwoorden en zal hoger eindigen op de zoekopdracht “SEO b2b”

Let op dat de inhoud moet overeenkomen met je titel. Anders klikken mensen weg en verhoogt dit je bounce rate.

2. Verbeter je bounce rate

Stel je bent op zoek naar een energiezuinige vaatwasser. Je doet een zoekopdracht. De eerste hit bevat weinig informatie. De tweede bevat hele andere content dan de titel doet vermoeden. En de derde biedt je precies een overzicht van de vaatwassers die je zocht.

Tijdens deze zoekopdracht ben je van Google naar twee websites gegaan en weer terug. Dit pingpong-effect noemt men de bounce rate en is voor Google een teken dat jouw content de vraag van de bezoeker niet heeft beantwoord.

Heeft een pagina een bounce rate van 80% dan betekent dit dat 80% van de bezoekers de pagina verlaat om terug te keren naar Google en daar verder te zoeken.

“Maar wat als ze 9 minuten op mijn pagina blijven en dan weggaan?” Dan is er niets aan de hand. Zolang je maar antwoord hebt gegeven op de vraag van de bezoeker en deze niet verder hoeft te zoeken.

Je kunt je bounce rate verlagen door je bezoeker te laten klikken op een link richting een andere pagina op je website. Op deze manier begrijpt Google dat je antwoord hebt gegeven op de vraag van de bezoeker en blijkbaar nog meer waardevolle content te bieden hebt.

Wat goed werkt zijn een twee of drie links in je content. Met name aan het eind van je pagina wijzen die de bezoeker op eventuele andere interessante informatie.

3 Verbeter je time on page

Hoe langer iemand op je pagina blijft, hoe meer waarde jouw content heeft voor die persoon. Niemand blijft lang op een pagina als deze niet prettig leest of direct aantoont dat deze geen waardevolle content bevat.

Dit zijn een aantal tips om de tijd die een bezoeker op je pagina besteedt langer te maken:

4. Zorg voor correcte spelling

Net als je bezoekers vindt Google het ook niet fijn om een tekst door te nemen vol met spelfouten. Een bezoeker kan misschien nog wel begrijpen wat je bedoelt, maar de kans is klein dat Google dat doorheeft.

Google zelf geeft aan dat content die gezien wordt als hoge kwaliteit minder spelfouten bevat.


Do spelling and grammar matter when evaluating content and site quality?

Sommige SEO-experts denken dat een artikel zonder spelfouten niet zozeer kwalitatief beter is doordat er geen spelfouten in zitten. Maar doordat de schrijver de tijd neemt goede content te schrijven deze automatisch waardevoller is.

Hoe dan ook. Gun je bezoekers en jezelf een plezier door je teksten te laten nakijken.

5. Verbeter je links

Links spelen een belangrijke rol in het bepalen van de waarde van je content. Waar gaan de interne en externe links op je pagina naar toe? Gaan deze naar waardevolle content? Dan is jouw content misschien ook waardevol.

Naast het aanbrengen van goede links moet je ook zorgen dat je links het doen en blijven doen.

Een pagina vol ‘broken’ of dode links kan niet waardevol zijn. Gebruik daarom een broken link-checker zoals www.brokenlinkcheck.com en maak er een gewoonte van om eens per maand of kwartaal alle links na te gaan en alle broken links te verbeteren.

6. Doe aan snelheidsoptimalisatie

Google toont al een langere tijd aan, via informatie in de Search Console en Google Analytics, dat de snelheid of beter gezegd, laadtijd van je website er toe doet.

Google heeft zelfs een tool ontwikkeld waarmee je kunt testen hoe snel je website is en geeft je hier een score voor. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Een van de beste manieren om je website een flinke snelheidsboost te geven is het gebruik maken van een CDN-platform zoals Cloudflare. Niet alleen biedt Cloudflare je de optie om je website extra snel te maken, je kunt er ook je website mee beveiligen en gratis je website via HTTPS aanbieden. Meer weten over Cloudflare? Lees dan ook: De voor- en nadelen van Cloudflare.

7. Zet de puntjes op de i met alt-teksten

De alt-tekst (alternatieve tekst) werd vroeger, toen het internet nog heel langzaam was, gebruikt om uit te leggen waar een plaatje over ging voordat het geladen was.

Nu wordt het gebruikt door slechtzienden en blinden die onze websites bezoeken. In plaats van browsers gebruiken slechtzienden en blinden screenreaders die de teksten en alt-teksten van plaatjes voorlezen.

Zoekmachines kunnen de plaatjes ook niet bekijken en gebruiken de alt-tekst om precies dezelfde reden.

Het gebruik van alt-teksten maakt je website niet alleen laagdrempeliger in het gebruik, maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van je website omhoog gaat.

Dit zijn mijn 7 tips om de kwaliteit van je content te verhogen.

Heb je een vraag? Dan beantwoord ik die graag in het reactiegedeelte onderaan dit artikel.

Meer inzichten over SEO