Hoe ziet de ideale 404-pagina eruit?

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 17 maart 2024 0 Reacties

Hoe ontstaat een 404-pagina?

De 404-pagina is een pagina die je website hoort te tonen wanneer een opgevraagde URL niet bestaat. Bijvoorbeeld iemand gaat per ongeluk of door een oude link richting de pagina /over-ons terwijl die inmiddels /ons-team heet.

De 404-melding is een teken voor Google dat de URL niet bestaat en mocht Google deze URL in de searchdatabase hebben opgeslagen, dan wordt deze verwijderd. Er zijn ook andere meldingen zoals een 403; dit betekent dat de URL bestaat maar niet toegankelijk is zonder eerst in te loggen.

De 404 pagina van MOZ.com: Grappig en toch functioneel door de zoekfunctie.

Kunnen 404-errors kwaad?

Nee. Google heeft in het artikel ‘Do 404s hurt my site?’ aangegeven dat 404-errors onderdeel zijn van het internet en nu eenmaal voorkomen. Google raadt wel aan om onnodige 404’s te verhelpen, bijvoorbeeld wanneer externe websites een URL bevatten naar een belangrijke pagina op je website die nog wel bestaat maar waar de URL van veranderd is.

Vooraanstaande SEO-guru’s zoals Rand Fishkin van Moz zijn van mening dat 404-errors goed en nodig zijn voor pagina’s die niet meer op je website beschikbaar zijn en daarom geen kwaad kunnen.

404's kunnen dus geen kwaad. We krijgen ook vaak vragen of duplicate content kwaad kan voor de vindbaarheid van je website binnen Google. Wil je hier meer over weten lees dan: Is duplicate content schadelijk?

Hoe voorkom je 404-errors?

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. In principe zijn er twee methodes om 404’s te bestrijden.

Broken links
Spoor interne links op jouw website op die het niet meer doen. Het staat slordig, verstoort de interesse die een bezoeker in jouw website heeft en zorgt voor 404-errors.

Een broken linkchecker, zoals www.brokenlinkcheck.com kan een website scannen op links die het niet meer doen. Dit zullen deels links zijn naar externe websites, maar door deze links te verbeteren of te verwijderen voorkom je 404-errors bij andere websites en verhoog je de kwaliteit van je website wat ten goede kan komen voor de vindbaarheid van je website.

Alle links die je verbetert richting interne pagina’s op jouw website komen direct ten goede aan het verminderen van je 404-errors.

De 404 pagina van Emailcenter: Grappig maar daar blijft het dan ook bij.


Externe links
Veel 404-errors ontstaan zonder dat we hier direct invloed op hebben. Een website creëert een link richting een pagina op je website maar maakt een foutje in de link of het is een oude URL die inmiddels veranderd is.

Binnen Google’s Search Console kun je nagaan welke 404’s er binnen je website ontstaan en je kunt ook zien welke externe links deze 404’s creëren. Een handige optie binnen de Search Console is dat je de lijst kunt downloaden als CSV of Google Document.

Op de hoogte blijven van internet ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Het beste kun je de website met de niet werkende link een berichtje sturen met daarin de vraag of ze de link repareren. Niet alleen voorkomt dit 404’s en een verlies in bezoekers, maar een goede link naar een bestaande pagina zorgt voor een verbeterde vindbaarheid voor die pagina.

Lukt dit niet, dan kun de foutieve link redirecten richting de correcte URL. Wanneer bijvoorbeeld /over-ons veranderd is naar /ons-team. Kun je met een 301-redirect Google laten weten dat de URL voor altijd is veranderd en zal Google de database daarop aanpassen.

Vroeger ging dit redirecten veel via het .htaccess bestand. Dit is een bestand dat bekeken wordt voordat de website wordt geladen en waarbinnen je o.a. redirects kunt plaatsen.

We raden je echter aan gebruik te maken van de redirectfunctie die binnen je CMS aanwezig is. Op die manier heb je zelf controle over de redirects en kun je ze makkelijk aanpassen of toevoegen. Bezit je CMS geen redirectfunctie? Vraag dan aan je internetbureau om hiervoor een plug-in te installeren.

Redirecten naar je homepage?

Dit is een quickfix die we helaas wel vaker zien. Zelfs bij grotere organisaties die toch de mankracht zouden moeten hebben om netjes redirects aan te maken.

Technisch en vanuit het gebruikersperspectief gezien is het niet verstandig om alle 404-errors te redirecten naar de homepage. Google gebruikt de 404-melding om de database van Google zelf aan te passen en op te schonen.

Daarnaast is het voor bezoekers erg onduidelijk wat er nu precies is gebeurd. Ze gingen naar een specifieke pagina en kwamen opeens op de homepage. Een goede homepage kan de bezoeker wel weer naar de juiste content leiden. Lees ook: Wat moet er op je homepage staan.

Maar vanuit het gebruikersperspectief kun je beter laten weten dat er iets mis is gegaan, dat het niet de schuld van de bezoeker is en hem of haar helpen de juiste pagina te vinden.

Tips om je 404-pagina te verbeteren

Ok, we weten nu dat 404’s heel vaak voorkomen, dat we er iets aan kunnen doen maar ook niet altijd en dat ze geen kwaad kunnen. Althans vanuit SEO-perspectief.
404-errors kunnen nog wel kwaad vanuit conversie-optimalisatie perspectief. Om dit te voorkomen heb ik hier een aantal tips verzameld:

De 404 pagina van Zeldman.com (uitvinder van het web): Meteen de focus op de juiste content vinden. Zo moet het.

Heb je vragen over 404-pagina’s? Dan lees en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Meer inzichten over SEO