Hoe word je gevonden in Google op een zoekwoord?
Hoe zorg je er voor dat je hoog scoort in Google op bepaalde zoekwoorden? Hieronder heb ik een aantal tips verzameld die je helpen bij het vindbaar maken van je website op een bepaalde zoekwoorden.
Ik ga er vanuit dat je website voldoet aan de eisen die Google stelt om je website te doorzoeken en er bezoekers naar te sturen. Dit is trouwens geen geheime informatie maar staat duidelijk omschreven in de richtlijnen van Google.
Heb je geen zin om het hele document door te nemen? Dan zijn dit enkele basisregels waaraan je website moet voldoen:
- SEF urls (zoekmachine vriendelijke urls).
- Een sitemap xml, aangemeld bij Google webmaster tools.
- Geen iframes of flash.
- Metatags. (eigenlijk alleen nodig voor de meta description)
- Goede opbouw van de page titles.
- Geen duplicate content.
- Zo min mogelijk 404 errors.
Voldoet je website hier niet aan? Concentreer je hier dan eerst op. Heb je geen idee of website aan deze regels voldoet? Vraag je SEO specialist of Webdesign bureau om een controle.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.
De correcte titels
Wil je gevonden worden op ‘pindakaas’ dan ligt het voor de hand dat je pindakaas gebruikt in de titel van je pagina of artikel. Bijvoorbeeld: ‘Wat is er zo lekker aan pindakaas?’ of ‘Pindakaas, alle goede eigenschappen op een rij’. Een goede titel zorgt voor een goede page title en dit is de nr. één factor waar Google naar kijkt om te bepalen waar de pagina over gaat.
De keywords in je tekst
Zorg voor een korte en sterke intro tekst met de keywords in het begin van de eerste zin. Niet alleen zorgt dit ervoor dat bezoekers je pagina gaan lezen maar ook dat er klikken op jouw pagina in de zoekresultaten in Google. In veel gevallen wordt de eerste zin van je tekst gebruikt als begeleidende zin in de Google resultaten. Het zoekwoord wordt daar ook nog eens bold gemaakt door Google wat er voor zorgt dat je nog meer opvalt.
Gerelateerde artikelen
Maak niet één blog of pagina die over jouw keyword gaat maar maak er meerdere! En toon deze ‘gerelateerde’ artikelen onderaan je pagina of link ernaar in je tekst. Dit heeft als voordeel dat Google en de bezoekers van je website zien dat je meer dan alleen deze pagina te bieden hebt over dit onderwerp en dus sneller gezien wordt als autoriteit.
Hou het actueel
Google en bezoekers zijn hier extreem gevoelig voor. Een recente datum laat zien dat het artikel content bevat die up to date is en slaat op de huidige situatie. Dit zijn enkele tips om maximaal in te spelen op invloed die actualiteit heeft binnen de zoekresultaten:
- Zorg geregeld voor nieuwe content. Wat is geregeld? In ieder geval vaker dan de websites waarmee je concurreert.
- Pas je artikel, pagina of blog zo nu en dan aan. Zijn er nieuwe ontwikkelingen? Of kun je je pagina verder uitbreiden? Doe dat dan. Google is er gek op.
- Vermeld een wijzigingsdatum in plaats van een creatie datum.
- Zorg dat bezoekers gemakkelijk reacties kunnen plaatsen. Dit zorgt voor meer 'gerelateerde' en 'verse' content.
- Ga in op de reacties. Etaleer nog meer kennis en zorg voor nog meer zoekwoorden op je pagina.
Dit is het. Een paar simpele tips / regels waaraan je moet voldoen om goed gevonden te worden op een bepaald keyword. Het lijkt misschien simpel maar het is extreem effectief. Natuurlijk is er nog veel meer te doen om beter gevonden te worden op bepaalde keywords. Je kunt een adwords campagne opzetten, actief aan de gang gaan met social media of youtube filmpjes maken met jouw keywords in de titel. Maar deze tips zorgen voor een goede basis die je kunt uitbreiden met extra activiteiten die je kunt inzetten wanneer de concurrentie ook aan de slag gaat met goede content maken.
Succes en mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel of de tips die erin staan? Dan lees en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.