9 stappen om je webdesigntraject optimaal voor te bereiden

Door Jurrien Meyrahn
Bijgewerkt op 5 september 2024
0

Een website laten ontwerpen kan een spannend en leuk proces zijn. Als organisatie wil je het natuurlijk goed voorbereiden, maar hoe doe je dat? Met deze 9 stappen bereid je het ontwerpproces optimaal voor. We baseren deze stappen op ons eigen designproces. We kijken daarbij niet alleen naar mooie vormgeving, maar ook naar factoren zoals vindbaarheid in Google (SEO) en het krijgen van aanmeldingen, contactaanvragen en meer.

1. Bepaal je zakelijke doelen

Als bedrijf bied je natuurlijk specifieke producten of diensten aan, maar het kan ook zijn dat je een website wilt maken voor een non-profit organisatie. Ook non-profits hebben doelen om te behalen. Stel duidelijk vast wat je doelen zijn. Zodra je dit weet kun je bedenken wat de exacte functie van je website is. Wil je je producten aanbieden? Bezoekers informeren? Misschien wil je meerdere doelen combineren? Denk na over welke zakelijke doelen geschikt zijn om via een website te bereiken. Misschien wil je het verkopen van producten liever via persoonlijke gesprekken laten verlopen, maar kan de website wel dienen als marketinginstrument of informatiebron. De gekozen zakelijke doelen vormen de basis van je website: alles op de site moet bijdragen aan het behalen ervan.

2. Identificeer je doelgroep en hun doelen

Als je weet welke doelen je met de website wilt bereiken, bepaal dan wie er gebruik van gaat maken. Kies één primaire doelgroep. Dit zijn de mensen die je producten en/of diensten kopen, de bezoekers die het meeste profijt hebben van de informatie op je site en degenen die het vaakst je site bezoeken. Wees specifiek! Bijvoorbeeld: marketingmanagers van middelgrote logistieke bedrijven. Hoe specifieker je de doelgroep kiest, hoe effectiever je de site kunt laten werken.

Het kan zijn dat je meerdere doelgroepen wilt bedienen omdat je verschillende zakelijke doelen hebt die relevant zijn voor verschillende mensen en/of bedrijven. Je kunt één of twee secundaire doelgroepen bepalen. Bedenk echter wel dat secundaire doelgroepen altijd minder belangrijk zijn dan de primaire doelgroep - zij zijn de eerste prioriteit. Het is namelijk onmogelijk om een website te maken die voor iedereen geschikt is.

Waarschijnlijk ken je je doelgroepen al goed. Stel vast wat ze denken, welke ideeën ze hebben en wat hun doelen zijn. Je kunt dit gemakkelijk doen door voor elke doelgroep een empathiekaart in te vullen. Hier kun je een voorbeeld van zo'n kaart downloaden. Het is verstandig om dit samen met collega's te doen die dicht bij de bezoekers staan, of nog beter, met de bezoekers zelf!

Je kunt ook de zogenaamde klantreis in kaart brengen: je beschrijft welke stappen klanten doorlopen wanneer ze in contact komen met jouw product en/of dienst.

3. Bepaal je merkverhaal

Mensen ervaren de wereld in de vorm van verhalen. Elk bedrijf, product, dienst, doelgroep, bezoeker en ervaring heeft een verhaal te vertellen. Stel jezelf de volgende vragen:

Dit verhaal moet kort en bondig zijn. Bij Emble hebben we ook zo'n verhaal:

"Bij Emble bieden we sinds 2001 deskundigheid op een toegankelijke manier. We geloven in het delen van kennis op een open, eerlijke en vrije manier. We gebruiken deze kennis om samen met jou de beste web-apps en websites te ontwerpen en te bouwen. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over het proces en het eindresultaat. Allemaal voor een beter en toegankelijker web."

Je merkverhaal is waarschijnlijk voortdurend in ontwikkeling, bepaal daarom goed welk verhaal je wilt overbrengen op je website.

Je kunt je merkverhaal meestal samenvatten in maximaal vier woorden. Emble heeft bijvoorbeeld de volgende samenvatting:

Je gebruikt je merkverhaal en merkwaarden als basis van je ontwerp, al je keuzes leg je langs deze lat ter beoordeling.

4. Analyseer je huidige website en/of marketing

Grote kans dat je al een website of andere marketingmaterialen hebt zoals brochures, flyers, visitekaartjes en een logo voor je bedrijf. Neem ze goed onder de loep en bepaal of ze nog up-to-date zijn en aansluiten bij je doelen, doelgroep en merkverhaal.

Heb je alle essentiële dingen in huis om je doelen te bereiken? Denk bijvoorbeeld aan een (missend?) aanvraagformulier voor een brochure of nieuwsbrief. Dit is het moment om ze te noteren en mee te nemen in het ontwerp. Kijk ook naar zaken die overbodig zijn geworden op je website. Misschien hoef je oude jaarverslagen niet meer te tonen of ben je al jaren geleden gestopt met het bijhouden van een blog.

Wellicht kun je ook bepaalde informatie juist online plaatsen. Denk aan het delen van brochures en magazines op de website. Dit kan de vindbaarheid van je bedrijf verbeteren. Of wellicht is die bedrijfsvideo die je op LinkedIn hebt geplaatst ook perfect voor je website!

Het is de moeite waard om te kijken hoe je website op dit moment wordt gebruikt. Als je analytische software hebt geïnstalleerd, kun je dit eenvoudig doen: welke pagina's worden het meest bezocht, op welke pagina's verlaten bezoekers je website? Wordt er informatie aangevraagd via de website of juist niet? Deze kennis kan je helpen om je website te verbeteren en zo je zakelijke doelen te bereiken!

5. Analyseer de concurrentie

Het is ook belangrijk om te onderzoeken wat je concurrenten online doen. Hoe ziet hun website eruit en hebben ze socialemediakanalen? Als zij vergelijkbare zakelijke doelen en een vergelijkbare doelgroep hebben, kan het waardevol zijn om te zien hoe zij dit aanpakken. Kijk bijvoorbeeld naar de teksten, foto's, kleuren, websitestructuur en functionaliteiten die ze gebruiken.

6. Bepaal je inhoudsstrategie

Voordat je je website laat ontwerpen, is het belangrijk om te bepalen welke soorten inhoud je al aanbiedt en wat je nog wilt aanbieden. Vormen van inhoud zijn o.a. brochures, een blog, teambeschrijvingen, bedrijfsvideo's, instructieboeken en datasheets. Het gaat hierbij niet zozeer om de specifieke inhoud, maar meer om de categorie waaronder deze inhoud valt. Als je dit weet wordt het gemakkelijker om de indeling van je nieuwe website te bepalen.

Houd er rekening mee dat alle inhoud gemaakt moet worden. Foto's moeten worden gemaakt, artikelen geschreven, video's gemonteerd en podcastafleveringen opgenomen. Is er budget en tijd beschikbaar, en wie gaat dit doen?

Je hoeft natuurlijk niet alle inhoud in één keer online te plaatsen. Soms wil je inhoud periodiek publiceren of heb je meer tijd nodig om inhoud te produceren. Bepaal dit goed en communiceer het met de webdesigner.

7. Bepaal de belangrijkste acties

Met acties bedoelen we meetbare doelen die aangeven of je je zakelijke doelen behaalt. Denk aan het verkopen van een product, inschrijvingen voor de nieuwsbrief, aanvragen van een brochure of abonnementen op een magazine. Bepaal je belangrijkste actietypen altijd op basis van je zakelijke doelen en de doelen van je doelgroep.

Zodra je weet wat de belangrijkste acties zijn kun je functionaliteiten voor je website bedenken. Misschien heb je een webshop nodig of een inloggedeelte? Door hier goed over na te denken, kun je ook bepalen wat je níet nodig hebt op je website. Een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief is leuk, maar als je geen nieuwsbrief gaat versturen heeft het geen zin.

Zet de gewenste acties in de juiste volgorde: misschien is het reageren op een artikel belangrijker dan het delen ervan? Dit soort informatie kan de webdesigner helpen om de nadruk te leggen op de specifieke functionaliteiten op de website.

8. Maak keuzes in visuele elementen

Elk bedrijf heeft een huisstijl, zelfs als die niet uitgebreid is vastgelegd. Denk aan een logo, lettertype, kleuren, fotografie, illustraties en taalgebruik. Controleer of ze nog up-to-date en in overeenstemming zijn met het merkverhaal dat je hebt bepaald. Als dat zo is moeten al deze elementen worden verzameld en aangeleverd bij de ontwerper zodat ze gebruikt kunnen worden om een passende website te maken.

Als de huidige huisstijl niet past bij het merkverhaal is het belangrijk om een update te overwegen. Een goede ontwerper kan je helpen om de juiste visuele taal te vinden die past bij jouw merkverhaal.

Denk ook goed na over welke afbeeldingen je op je website wilt laten zien. Heb je toegang tot hoogwaardige foto's die recentelijk zijn gemaakt? Geweldig, dan kun je die aanleveren! Als dit niet zo is, kun je ervoor kiezen om een bedrijfsfotograaf in te huren om mooie foto's te maken van je bedrijf, producten, diensten en/of collega's. Bedenk goed dat dit ook tijd en geld kost, maar het maakt je website echter actueler en nog mooier!

9. Verzamel inspiratie

Ga op zoek naar inspiratie die jou en je collega's aanspreekt. Blader door PinterestDribbble en Behance, of denk na over merken en websites die je mooi vindt. Het is altijd goed om een website te laten ontwerpen waar het bedrijf achter kan staan.

Behance.net, een website vol inspiratie

Het is belangrijk om inspiratie te vinden die past bij je merkverhaal en doelgroep. Waar worden ze door geïnspireerd? En hoe kun je je verhaal het beste vertellen met beeldmateriaal? Dit hoeven niet per se voorbeelden van websites te zijn, je kunt ook magazines bekijken, posters aanleveren of zelfs een scène uit een film aanraden. Je kunt dit natuurlijk ook testen en bespreken met je collega's en doelgroep. De ontwerper waarmee je samenwerkt, zal ongetwijfeld ook ideeën hebben!

De aftiteling van Mad Men, een telvisieserie

Elk ontwerpproces is natuurlijk anders, maar deze negen stappen kunnen als basis dienen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie te delen. Vaak bevatten juist de details de meest waardevolle informatie voor de ontwerper.

Ben je bezig met het opstarten van een designtraject?

Onze webdesigners staan klaar om jouw website naar een hoger nivea te tillen. Laat je e-mailadres achter om in contact te komen.

Deel dit artikel

Meer inzichten over UX / webdesign