5 manieren om je Adwords specialist te controleren
Het opzetten van een Adwords campagne is best lastig en wordt het dus vaak uitbesteed aan een specialist.
Maar hoe weet je nou of je specialist ook echt wat voor je doet? Het gevaar zit hem in de ondoorzichtigheid van Adwords. Hierdoor moet een marketing manager veel tijd stoppen in het analyseren van de data die vaak in overvloed aanwezig is. Het is dus zaak om snel op concrete punten te kunnen controleren of de partij die je ingeschakeld hebt, ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft.
1. Rapportage
Verkijk je niet op de rapportage. Vaak worden deze rapportages opgesteld uit de al beschikbare data vanuit de Google Adwords campagne. Kijk dus vooral naar de toegevoegde waarde. Staan er concrete conclusies of actiepunten in? Een goed voorbeeld: "We zien dat advertenties op inhoudsnetwerken/displaynetwerken een zeer slechte CTR ( Click Through Ratio ) scoren. Oorzaak: Potentiële klanten moeten misschien op een andere manier aangesproken worden wanneer ze niet actief zoeken. Actie: We gaan deze uitsluiten van de gewone campagnes en hier een aparte campagne voor opzetten die de potentiële klanten op de juiste manier aanspreekt."
2. De website zelf
Een Adwords campagne kan nog beter presteren als de website optimaal is ingericht. Sterker nog, Google hanteert een vergelijkbare formule als bij de zoekmachine om te bepalen hoeveel een zoekwoord moet gaan kosten. Hierbij wordt gekeken, net als bij de zoekmachine, naar relevatie en opbouw van de website. Wanneer je Adwords specialist dus niet geregeld vraagt om aanpassingen op website, is er iets mis.
3. Basis check
Wanneer je toegang hebt tot de Adwords campagne, zou je een aantal basis elementen die in een goede campagne thuis horen kunnen controleren:
- Is de campagne goed in gesteld qua geografie? Je advertentie aan iemand in Botswana laten zien lijkt leuk maar als je niet kan leveren aan Botswana verspil je vertoningen. Hiermee wordt je CTR ( click through ratio ) lager en zullen de kosten stijgen.
- Zijn er bij de zoekwoorden ook negatieve zoekwoorden gebruikt? Een belangrijk punt van kosten reductie is het toevoegen van negatieve zoekwoorden. Woorden als "gratis" of "goedkoop" kunnen veel nutteloze vertoningen schelen. Behalve als je dit nu net je doelgroep is uiteraard...
- Zijn er bij de advertentie meerdere soorten advertenties opgesteld? Een mooie optie van Adwords is dat je kunt testen met varianten van advertenties. Welke advertentie doet het 't beste? Degene waarin de tarieven vermeld staan of degene met meer nadruk op kwaliteit? Door hier mee te testen leer je waar je doelgroep naar op zoek is en zul je dus een betere conversie krijgen.
4. Conversie!
Een van de grote voordelen van het adverteren met Adwords is het inzicht krijgen van de baten en de kosten. In tegenstelling tot een "gewone" advertentie weet je precies wat je Awords advertentie oplevert. Dit inzichtelijk maken kost wel wat werk. Zo moeten er bepaalde conversie codes op de website worden geplaatst en moeten deze ingesteld worden binnen de campagne. Wanneer je geen toegang hebt tot de campagne eis dan dat de conversies inzichtelijk worden gemaakt en controleer deze met de eigen data.
5. Second Opinion
Bij twijfel nooit door blijven gaan. Je kunt een andere Adwords specialist de campagne laten bekijken. Of nog beter... splits je gehele budget en verdeel deze over twee of drie specialisten. Na verloop van tijd kun je dan vanzelf aan de conversie zien wie het beste presteert.
Mis je iets in dit artikel, wil je meer weten over een specifiek punt of heb je nog een manier om te kijken of je Adwords campagne effectief is of niet? Dan kun je dit hieronder kwijt.
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.