Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is social proof? En hoe integreer je dit in je website?

Thomas van Eldijk
 | Gepubliceerd op 29 augustus 2018, bijgewerkt op 27 maart 2022

Je kunt nog zoveel mooie dingen vertellen over je dienst of product. Maar niets is overtuigender dan een stukje social proof. In de ontwikkeling van de website is social proof een extra element geworden waarmee je het onderscheid kunt maken met je concurrent en de bezoeker kunt overtuigen.

Wat is social proof?

Social proof maakt met name gebruik van het psychologische aspect dat we kijken naar het gedrag van anderen om mede op basis van die informatie een beslissing te nemen. Het kuddegedrag verklaart ontzettend veel bij dieren en mensen. Zoals dagenlang buiten in de kou staan voor een smartphone of 500 schapen die vrijwillig een ravijn inspringen.

Bij veel websites die wij ontwerpen en bouwen proberen we op zoveel mogelijk plekken social proof in te bouwen voor de bezoekers. Niet alleen is er overweldigend veel bewijs dat dit conversieverhogend werkt, er zijn ook steeds meer redenen om aan te nemen dat bezoekers zich voornamelijk laten leiden door pakkende titels, design, foto’s en social proof.

Een interessante case is er een waarbij men de beschrijvende tekst van een product en de productopties reduceerde en de social-proofelementen liet staan; de conversie steeg met 15,3%. Een van de conclusies van de onderzoekers was:

“Any element that is not conducive to conversion, should be removed from above the fold on the page.”

Het loont dus om te stoppen met het opsommen van features en mogelijkheden en te investeren in het verzamelen van content die dient als social proof.

Een van de voordelen van social proof is dat je het op meerdere plekken kunt hergebruiken. Een positieve quote van een klant kun je laten zien op je homepage, op je ‘over ons’-pagina en bij de dienst of het product wat die klant heeft afgenomen. Nog een fijn aspect van social proof is dat het langer houdbaar is dan de content over je diensten en producten.

5 praktijkvoorbeelden van social proof binnen je website

Hieronder heb ik een lijst verzameld van 5 social proof-uitingen die wij geregeld voor klanten integreren in hun websites. Uiteraard zijn er nog meer te bedenken maar deze werken goed en zijn makkelijk in te voeren.

1# Een quote bij product of dienst

Dit is de meeste klassieke vorm van social proof. Een tevreden klant die vertelt dat jouw organisatie fantastisch is. Een belangrijk aspect bij de quote is dat je een foto en een naam vermeldt.

Zonder deze twee elementen is de quote, aangezien je deze zelf op je eigen website plaatst, niet geloofwaardig en is de kans aanwezig dat de quote juist een gevoel van onbetrouwbaarheid uitstraalt.

Daarnaast werkt alleen al een foto met een gezicht conversieverhogend. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook: Conversie verhogen? Laat een gezicht zien!

"Emble heeft naast de ontwikkeling van onze nieuwe website ook de koppeling opgezet met product database en zeer uitgebreide zoekfilters opgezet met Apache Solr. Een complex project waar meerdere bureau's hun tanden op stuk hebben gebeten. Maar met Emble hebben we een partner gevonden die zowel verstand heeft van webdesign, usability, internet marketing en techniek, waardoor alles goed op elkaar aansluit."

Jens Gruter
Saint-Gobain Gyproc Nederland

2# Een case met een quote

Dit gaat een flinke stap verder, het laat ook zien wat je aan een klant hebt geleverd of wat je hebt uitgevoerd. Een case moet in principe een potentiële klant overtuigen maar kan ook een potentiële klant attenderen op extra mogelijkheden.

Als er een plek is om features en mogelijkheden van je product of dienst op te sommen, dan is het in een case. Je geeft de case nog meer kracht door er een quote bij te plaatsen van de opdrachtgever die bevestigd dat de dienst of product de ideale oplossing voor hun is.

3# Getallen op de homepage

Misschien wel de meest makkelijke manier om aan social proof op je website te doen. Je kunt dit subtiel gebruiken zoals het noemen van nieuwsbriefabonnees bij het aanmeldformulier van je nieuwsbrief. Wij doen dit bijvoorbeeld.

Maar je kunt ook iets directer te werk gaan door statistieken die interessant zijn voor jouw doelgroep te tonen op je homepage. Denk aan 20.324 tevreden klanten, 423.890 downloads.

Tip: Probeer bij het kiezen van de getallen in de schoenen van je potentiële klant te staan en bedenk welke getallen echt indruk maken.

4# Een review rating boven- of onderaan de website

Dit is een vorm van social proof die steeds populairder wordt en er zijn verschillende bedrijven ingedoken die een systeem aanbieden om onafhankelijke reviews van gebruikers of klanten te verzamelen, welke je vervolgens kan tonen op je website.

Naast conversieverhogend kan dit ook een positief effect hebben op de vindbaarheid van je website. Zo kun je de rating van je product of dienst laten zien in de Googleresultaten. Omdat concurrerende pagina’s de rating niet bezitten, valt jouw pagina op en klikken meer bezoekers op jouw pagina. Je krijgt een betere CTR (Click Through Ratio).

Een nadeel van dergelijke reviewplatformen is dat de reviews niet in jouw bezit zijn. Stop je met jouw abonnement bij het reviewplatform, dan kun je de reviews niet meer tonen of ernaar verwijzen. In feite zit je vast aan een reviewplatform doordat jouw gebruikers of klanten een review plaatsen.

Een alternatief is uiteraard zelf een functionaliteit te maken binnen je website om zelf de reviews af te vangen en op te slaan, maar dit vereist een extra investering bij de ontwikkeling van je website.

5# Logo’s en certificeringen

Logo’s van bekende organisaties stralen uit dat je werkt met prominente spelers binnen jouw vakgebied en dat je dus zelf ook een prominente speler bent.

Voorbeeld van hoe veel bedrijven willen overtuigen met logo's op hun website.

Maar hou het wel subtiel. Een paar herkenbare logo’s hebben de meeste impact. En vergeet niet dat je deze logo’s op belangrijke pagina’s kunt hergebruiken. Daarmee kun je eventueel ook het probleem oplossen dat je eigenlijk wel 10 of 12 logo’s wilt tonen. Zou je deze allemaal bij elkaar plaatsen, dan is de kans groot dat de bezoeker geen van de logo’s ziet.

Certificeringen zijn ook een vorm van social proof. Al is het wel de vorm met de minste impact. Tegenstrijdig genoeg is het vaak wel iets waar veel organisaties veel waarde aan hechten en misschien iets teveel tijd in stoppen. Meestal is de drijfveer niet conversiegericht maar kijkt men naar de moeite van het behalen van een certificaat

Een interessante conclusie van het CXL Institute met betrekking tot social proof en conversie:

“First, it seems that testimonials that included text garnered more attention that simple logo social proofs. Next, testimonials with photos social proof were significantly more effective at generating recalls. Similarly, high profile client logos were better than low profile logos at generating recall. Finally, we found that, in general, photos are memorable, logos and numbers are not.”

Als je certificeringen, badges of logo’s toont, concentreer je dan op de meest bekende voor jouw doelgroep.

Conclusie

Social proof is onmisbaar wanneer je met je website bezoekers wilt overtuigen en je jezelf wilt onderscheiden van je concurrenten. Social proof is makkelijker toe te voegen in je website dan je zou denken en hopelijk heb ik dit met de bovenstaande voorbeelden laten zien.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel over social proof? Dan lees en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Reacties

Ik vind je artikelen inhoudelijk erg goed: zij hebben voor mij toegevoegde waarde.

Reactie van Hiltje van Gijssel op 6 september 2018

Hi Hiltje, bedankt voor het compliment, goed om te horen! 

Reactie van Thomas van Eldijk op 14 september 2018

Handig aritkel

Reactie van Jan op 2 maart 2020