Je kunt nog zoveel mooie dingen vertellen over je dienst of product. Maar niets is overtuigender dan een stukje social proof. In de ontwikkeling van de website is social proof een extra element geworden waarmee je het onderscheid kunt maken met je concurrent en de bezoeker kunt overtuigen.
Wat is social proof?
Social proof maakt met name gebruik van het psychologische aspect dat we kijken naar het gedrag van anderen om mede op basis van die informatie een beslissing te nemen. Het kuddegedrag verklaart ontzettend veel bij dieren en mensen. Zoals dagenlang buiten in de kou staan voor een smartphone of 500 schapen die vrijwillig een ravijn inspringen.
Bij veel websites die wij ontwerpen en bouwen proberen we op zoveel mogelijk plekken social proof in te bouwen voor de bezoekers. Niet alleen is er overweldigend veel bewijs dat dit conversieverhogend werkt, er zijn ook steeds meer redenen om aan te nemen dat bezoekers zich voornamelijk laten leiden door pakkende titels, design, foto’s en social proof.
Een interessante case is er een waarbij men de beschrijvende tekst van een product en de productopties reduceerde en de social-proofelementen liet staan; de conversie steeg met 15,3%. Een van de conclusies van de onderzoekers was:
“Any element that is not conducive to conversion, should be removed from above the fold on the page.”
Het loont dus om te stoppen met het opsommen van features en mogelijkheden en te investeren in het verzamelen van content die dient als social proof.
Een van de voordelen van social proof is dat je het op meerdere plekken kunt hergebruiken. Een positieve quote van een klant kun je laten zien op je homepage, op je ‘over ons’-pagina en bij de dienst of het product wat die klant heeft afgenomen. Nog een fijn aspect van social proof is dat het langer houdbaar is dan de content over je diensten en producten.
5 praktijkvoorbeelden van social proof binnen je website
Hieronder heb ik een lijst verzameld van 5 social proof-uitingen die wij geregeld voor klanten integreren in hun websites. Uiteraard zijn er nog meer te bedenken maar deze werken goed en zijn makkelijk in te voeren.
1# Een quote bij product of dienst
Dit is de meeste klassieke vorm van social proof. Een tevreden klant die vertelt dat jouw organisatie fantastisch is. Een belangrijk aspect bij de quote is dat je een foto en een naam vermeldt.
Zonder deze twee elementen is de quote, aangezien je deze zelf op je eigen website plaatst, niet geloofwaardig en is de kans aanwezig dat de quote juist een gevoel van onbetrouwbaarheid uitstraalt.
Daarnaast werkt alleen al een foto met een gezicht conversieverhogend. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook: Conversie verhogen? Laat een gezicht zien!