Bezoekers klikken niet op tekstlinks, maar wel op plaatjes
Thomas van Eldijk
| Bijgewerkt op 29 november 2021
In dit onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Texas, zijn 1,8 miljoen observaties gedaan van bezoekers die via verschillende apparaten (mobiel, tablet, desktop) websites bezochten. Hierbij werd gekeken of een bezoeker klikte op een link en zo ja, welke eigenschappen deze link bezat.
Men keek of de link bestond uit tekst, een plaatje of een combinatie van beide. De plaats van de link op de pagina werd geregistreerd, het soort link en er werd gekeken naar de woorden die gebruikt werden om de link te beschrijven.
Waarom willen we die klik zo graag?
1# Conversie
Men weet al vrij lang dat een persoon eerst vertrouwen en moeten opbouwen voordat deze contact opneemt, een whitepaper download, een bestelling plaatst, lid wordt, etc.
Je wilt die eerste klik in de hoop een tweede te krijgen, een derde, en uiteindelijk… Natuurlijk spelen hier meer factoren mee, maar om die factoren effect te laten hebben is een optimale website met geoptimaliseerde links nodig.
2# Bouncepercentage
De klik op een link is een signaal voor Google dat de website voldoet aan de vraag van de bezoeker.
Je bouncepercentage wordt in Google Analytics prominent weergegeven.
Een bounce ontstaat wanneer een bezoeker van Google naar een website gaat en weer terug ‘bounced’ naar Google. Een teken voor Google dat de website niet voldoet aan de vraag van de bezoeker. Gebeurt dit vaker, dan is het een reden voor Google om de posities in de zoekresultaten aan te passen.
De uitkomst van het onderzoek
Van de mensen die voor het eerst op een website kwamen, klikte slechts 1,42% op een link. Dat is bijzonder weinig.
Er is naar meer dan alleen deze ‘klik’ gekeken, en uit het onderzoek blijkt dat 63% meer geklikt werd op links die bestonden uit een afbeelding.
Links die onderaan de pagina staan genereren 55% meer kliks.
En hebben de links een relatie tot de content die op de pagina staat, dan klikt men 13% meer op deze links.
Als laatste keek men naar de labels die bij een link geplaatst werden, en er werd 4% meer geklikt op links met een algemene titel zoals ‘Gerelateerde artikelen’ dan op ‘Deze artikelen vind je vast ook interessant’.
Tips voor betere links
Dankzij het onderzoek van de Universiteit van Texas zien we dat er 5 manieren zijn om ervoor te zorgen dat bezoekers op je links klikken.
1# Beperk de links in de lopende tekst. Onderzoek wijst uit dat deze weinig tot geen effect hebben. Dit geldt natuurlijk niet voor links waarbij je aan bronvermelding doet of verwijst naar meer informatie op andere websites. Het gaat met name om interne links die je vooral plaatst met als doel de bezoeker rond te laten klikken op je eigen website of voor SEO-doeleinden.
2# Zorg dat er onderaan de pagina links staan die een vervolg geven aan het bezoek. Op het moment dat de bezoeker klaar is met het lezen van de pagina heb je de kans de bezoeker een vervolgpagina aan te bieden.
3# Voorzie je links van een afbeelding. Het is natuurlijk logisch dat een plaatje meer aandacht krijgt en dit onderzoek laat wel heel duidelijk zien wat het effect is: 63% meer kliks om precies te zijn.
4# Houd het gerelateerd. De bezoeker is bezig met een bepaald onderwerp. Nu lijkt het interessant om populaire pagina’s aan te bieden, maar de onderzoeksresultaten laten zien dat juist gerelateerde content ervoor zorgt dat een bezoeker verder wil lezen.
5# Houd het simpel. Je hoeft niet al te creatief te doen met de labels of titels die je gebruikt. Laat je een lijstje met gerelateerde of populaire links zien? Dan kun je dat gebruiken als titel.
Zo ontwerpen we inmiddels gerelateerde links die getoond worden onderaan de pagina.
Conclusie
Volgende keer als iemand je vertelt dat je veel links moet plaatsen in de tekst van je website, verwijs deze persoon dan even door naar het onderzoek van de Universiteit van Texas.
Heb je op dit moment nog geen links in de vorm van plaatjes onderaan je pagina’s richting gerelateerde content? Dan zou ik dit bovenaan je wensenlijst voor je website plaatsen. De kans is groot dat bezoekers hierdoor meer op links gaan klikken, wat een positief effect kan hebben op je conversie en vindbaarheid.
Heb je vragen over dit onderwerp? Ik lees en beantwoord ze graag in het reactiegedeelte onderaan de pagina.
Dag, goed artikel. Ik heb wel een vraag, denk je dat dit ook voor e-mail nieuwsbrieven zou kunnen gelden?
mvg Frans
Reactie van Frans de Hoyer op 19 februari 2019
Hi Frans, dat is idd een interessante vraag. Lastige hierbij is wel dat niet iedereen plaatjes ziet bij een nieuwsbrief. Sommige e-mail clients tonen deze bewust niet. Vandaar dat veel nieuwsbrieven ook een link bevatten naar een web-versie.
Maar toch leek het me grappig om even naar onze eigen nieuwsbrief te kijken. Van alle kliks binnen onze nieuwsbrief klikt 4,76% op de plaatjes. 5,4% op de titel. En maar liefst 87,1% op de link onderaan de tekst.
Dat komt overeen met de resultaten van het onderzoek. Bezoekers klikken met name op links die onderaan de tekst staan, wanneer ze klaar zijn met lezen. Maar we zouden misschien het klikpercentage nog iets kunnen verbeteren door een plaatje toe te voegen aan die onderste link.
Reactie van Thomas van Eldijk op 19 februari 2019
beste Thomas,
Bedankt voor je reactie. We gaan er ook eens dieper in duiken om te zien wat de effecten zijn.
Wel of niet afbeelding aanklikbaar, je zit wel dat wanneer je Alt Tekst gebruikt en afbeelding aanklikbaar is dat dit ook zichtbaar wordt bij diegene waar afbeeldingen niet standaard wordt getoond. Overigens naar web versie klikken gebeurt slechts in 0,5% van de bezoekers blijkt uit onze database. En we versturen er ruim 250.000 per maand voor onze klanten.
Fijne dag gewenst,
Frans de Hoyer
Reactie van Frans op 19 februari 2019
Ik heb niet verder geklikt want ik zag geen plaatje onder dit artikel ;-)
Reactie van Eva op 19 februari 2019
Hi Eva, heel scherp :-) Onze website is al wat ouder en deze onderzoeksresultaten waren er toen nog niet. Maar in ons volgende webdesign voegen we uiteraard plaatjes toe bij de links richting de gerelateerde artikelen.