Word beter gevonden dankzij comments op je website
Google kijkt in toenemende mate naar elementen die minder makkelijk te beïnvloeden zijn en weergeven hoe waardevol bepaalde content is.
User engagement is hier een goed voorbeeld van. Google ziet hoe of gebruikers klikken, lezen of de website verlaten. Een ideale manier om user engagement te creeren is het vragen naar reacties ook wel 'comments' genoemd.
Waarom werken comments zo goed?
Meerdere factoren spelen hierbij een rol. Naast de user engagment ontstaat er actuele en relavente content bovenop de bestaande content. Sinds 2011 heeft Google de ‘freshness’ update door gevoerd in het algoritme dat de volgorde bepaalt van de zoek resultaten. Een verse pagina, die geregeld ge-update wordt is beter dan een statische, verouderde pagina. De comments doen dit voor je en nog wel met geralteerde content ook. De kans is namelijk redelijk groot dat als je een artikel schrijft over ‘comments’ dat iemand reageert met ‘comments’ of ‘reacties’ of ‘commentaar’ in zijn of haar reactie.
- Google kan zien aan de data dat je pagina het goed doet.
- Google ziet bij elke nieuwe reactie, nieuwe verse, gerelateerde content.
Tips voor meer comments
Het is lastiger dan je denkt om reacties te krijgen. Ga zelf maar na, hoe vaak lees je een artikel online, en hoe vaak plaats je hieronder reactie?
Dit zijn enkele tips om bezoekers toch over te halen een reactie te plaatsen:
- Maak het makkelijk! Vraag geen onnodige informatie of gebruik geen onleesbare captcha.
- Vraag erom! Vraag aan het eind van je artikel om een reactie.
- Breng degene die een reactie plaatsen en hier antwoord op krijgen op de hoogte.
- Gebruik Gravatar om je comments persoonlijk te maken.
- Laat reactie nooit onbeantwoord. Geef altijd antwoord of bedankt de persoon voor de comment. (Binnen drupal bouwen we bijvoorbeeld in dat de auteur van een artikel een e-mail krijgt er als er een comment wordt geplaatst bij zijn of haar artikel.)
Valkuilen?
Die zijn er zeker. De grootst is de angst voor vreemde opmerkingen of kritiek. In de praktijk komt dit nauwelijks voor. En stel dat er kritiek komt... Ga hier dan inhoudelijk op in. Laat zien dat je dé autoriteit bent.
De angst bij organisaties uit zich meestal in maatregelen die het reageren onder een artikel tegengaan. Zoals extra velden vragen (telefoonnummer, functie), het verplicht stellen van een registratie of het niet direct tonen van reacties (pas na controle). Deze maatregelen hebben meestal als gevolg dat er niet of nauwelijks gereageerd wordt.
Nog een valkuil is het gebruik maken van comment plugins of systemen die de reacties niet als normale tekst publiceren. Meestal gaat het om een iframe of javascript dat de comments laat zien, wat als gevolg heeft dat Google deze tekst moeilijker kan opnemen en al helemaal niet ziet als onderdeel van het artikel.
Het gebruik van deze plugins of systemen, denk aan disqus, zijn aantrekkelijk omdat ze makkelijk te implementeren zijn en direct integreren met social media maar ze zorgen niet voor de boost die je wel krijgt als je comments op de juiste manier inbouwt.
Heb je vragen over het gebruik van reacties of comments op je website? Je raadt het misschien al. Je kunt ze hieronder stellen in het reactie gedeelte...
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.