SEO voor meertalige websites
Hoe een zoekmachine jouw website beoordeelt
Zoals je weet probeert een zoekmachine als Google altijd de meest relevante resultaten te tonen. Voor die relevantie is locatie steeds belangrijker geworden. Een Google gebruiker in Nederland krijgt daardoor hele andere suggesties dan een gebruiker in Duitsland.
Om te bepalen of een website relevant is voor bijvoorbeeld die Duitse gebruiker, en dus geïndexeerd moet worden door Google.de, wordt gekeken naar de volgende zaken:
- De extensie van het hoofddomein - Als een Google bot een *.nl domein tegenkomt dan weet het al genoeg: een Nederlandse website bedoelt voor Nederlandse bezoekers. Pas als je hier Duitse teksten op gaat zetten zal er een herevaluatie plaatsvinden. Het is dan wel noodzakelijk dat alle content op die pagina ook in het Duits is, dus ook alle menu's.
- De "Geotargeting" instelling - Indien je een geografisch gezien neutraal domein bezit, zoals *.com, *.org, *.net of *.museum, dan kun je een Geotargeting instellen, een geografische doelgroep. Hiervoor moet je een website eerst aanmelden en verifiëren (bewijzen dat jij de eigenaar bent) met Google Webmaster Tools. Voor een *.nl domein kun je dit niet doen, omdat Google de doelgroep al kan aflezen van de domeinnaam.
- De server locatie - Zonder geotargeting kijkt een zoekmachine naar het unieke IP adres van de server waaruit kan worden afgeleid in welke regio deze zich bevindt. Dit is natuurlijk niet doorslaggevend want veel server aanbieders werken internationaal. Een Nederlandse website kan ook in het buitenland gehost zijn. Neem bijvoorbeeld vaneldijk.nl, deze website staat ergens verspreid op een CDN (een netwerk van servers) in de VS, en toch staan wij bovenaan in de Nederlandse Google als Drupal Specialist.
- Overige hints - Tot slot zijn er nog hints zoals telefoonnumers, valuta, het taalgebruik, links van en naar lokale websites, etc. Verder speelt de taalcode een rol. Dit is een voor zoekmachine en andere applicaties bedoelde code om de taal van een pagina mee te kunnen identificeren, voor een Nederlandse pagina is dit bijvoorbeeld <
html xml:lang="nl>
of<html lang="nl">
, je kunt deze code ook aan een paragraaf meegeven. Al deze hints wegen pas zwaar mee in het bepalen van de doelgroep regio wanneer het hoofddomein neutraal is en er geen geotargeting is ingesteld.
Problemen met locatie gebonden domeinnamen
Wat je vaak ziet is dat een bedrijf begint met een *.nl domeinnaam en naar verloop van tijd over de grens gaat kijken naar nieuwe doelgroepen. Het CMS wordt vervolgens ingericht voor een meertalige website, waarbij de vertaalde content wordt ondergebracht op bijv. *.nl/de, /be of /uk. Het goedkope *.nl domein kan worden behouden, er hoeft geen verhuizing plaats te vinden naar een andere server en alles kan worden beheerst vanuit hetzelfde CMS systeem.
Maar dan blijkt dat Google en andere zoekmachines zich vooral blindstaren op het *.nl hoofdomein. Bijkomende probleem is dat met behulp van hints als de gebruikte taal moeilijk onderscheidt kan worden gemaakt tussen bijvoorbeeld een Nederlandse en Belgische doelgroep. De metatag taalcode kan helpen, maar met alleen deze taalcode blijft de website moeite houden om op te boksen tegen de zich al gevestigde 'lokale' websites.
Geen geotargetting mogelijk?
Helaas is het niet mogelijk om voor een geografisch gebonden domein zoals *.nl meerdere geotargets op te geven. Ook kun je een *.nl/de website niet afzonderlijk verifiëren en geotargeten. Waarom dit niet kan weet ik niet.
Het heeft tevens geen zin om redirects aan te maken die vanaf een lokale url (bijv. *.de) verwijzen naar het fysieke domein (bijv. *nl/de). Want hoewel gebruiksvriendelijker voor op een visite kaartje, je kunt voor een redirect geen geotarget instellen en een omleiding wordt überhaupt niet geïndexeerd. Ze voegt dus als lokale link geen waarde toe aan het *.nl/de domein. Wat nu?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.
Overstappen naar een geografisch hoofddomein
De oplossing is om het domein te verhuizen naar *.com, *.org, *.net, *.org of *.museum. Omdat Google dit als een neutraal domein ziet, kun je voor *.com/nl, *.com/de, etc, wel een specifieke geotarget instellen.
Wanneer je zorgt voor een nette verhuizing van het *.nl naar het *.com domein, met goeie 301 verwijzingen, zal de ranking van het *.nl domein overgenomen worden door het *.com domein.
Op die manier behoud je het gemak van een centraal CMS. Dat gemakt valt weg wanneer je voor elk afzet gebied een aparte website zou hosten met een locatie gebonden domeinnaam. Dat laatste zal ook zorgen voor meer beheer- en hostingskosten en minder SEO voordelen.
Minder SEO voordelen?
Ja, want op het moment dat een website naar het *.com domein linkt, zal dit ook een positief effect hebben op alle *.com/nl en *.com/de, etc, domeinen.
Indien je een *.nl en *.de domein hebt, heb je hooguit het voordeel dat je deze domeinen naar elkaar kunt laten linken.
Kortom, een *.com of *.org domein is zo gek nog niet en kan de extra investering (ietsje duurder dan een *.nl domein) best waard zijn.
Overweeg je om je website te optimaliseren voor meerdere talen en regio's?
Laat ons je helpen met het opzetten van een meertalige SEO-strategie die echt werkt. Vul je e-mailadres in en ontvang persoonlijk advies van onze SEO-experts. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om samen je website naar een hoger niveau te tillen!