SEO voor meertalige websites

Door Thomas KrooshofBijgewerkt op 22 februari 2024 10 Reacties

Hoe een zoekmachine jouw website beoordeelt

Zoals je weet probeert een zoekmachine als Google altijd de meest relevante resultaten te tonen. Voor die relevantie is locatie steeds belangrijker geworden. Een Google gebruiker in Nederland krijgt daardoor hele andere suggesties dan een gebruiker in Duitsland.

Om te bepalen of een website relevant is voor bijvoorbeeld die Duitse gebruiker, en dus geïndexeerd moet worden door Google.de, wordt gekeken naar de volgende zaken:

Problemen met locatie gebonden domeinnamen

Wat je vaak ziet is dat een bedrijf begint met een *.nl domeinnaam en naar verloop van tijd over de grens gaat kijken naar nieuwe doelgroepen. Het CMS wordt vervolgens ingericht voor een meertalige website, waarbij de vertaalde content wordt ondergebracht op bijv. *.nl/de, /be of /uk. Het goedkope *.nl domein kan worden behouden, er hoeft geen verhuizing plaats te vinden naar een andere server en alles kan worden beheerst vanuit hetzelfde CMS systeem.

Maar dan blijkt dat Google en andere zoekmachines zich vooral blindstaren op het *.nl hoofdomein. Bijkomende probleem is dat met behulp van hints als de gebruikte taal moeilijk onderscheidt kan worden gemaakt tussen bijvoorbeeld een Nederlandse en Belgische doelgroep. De metatag taalcode kan helpen, maar met alleen deze taalcode blijft de website moeite houden om op te boksen tegen de zich al gevestigde 'lokale' websites.

Geen geotargetting mogelijk?

Helaas is het niet mogelijk om voor een geografisch gebonden domein zoals *.nl meerdere geotargets op te geven. Ook kun je een *.nl/de website niet afzonderlijk verifiëren en geotargeten. Waarom dit niet kan weet ik niet.

Het heeft tevens geen zin om redirects aan te maken die vanaf een lokale url (bijv. *.de) verwijzen naar het fysieke domein (bijv. *nl/de). Want hoewel gebruiksvriendelijker voor op een visite kaartje, je kunt voor een redirect geen geotarget instellen en een omleiding wordt überhaupt niet geïndexeerd. Ze voegt dus als lokale link geen waarde toe aan het *.nl/de domein. Wat nu?

Op de hoogte blijven van SEO en webdevelopment trends? Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Overstappen naar een geografisch hoofddomein

De oplossing is om het domein te verhuizen naar *.com, *.org, *.net, *.org of *.museum. Omdat Google dit als een neutraal domein ziet, kun je voor *.com/nl, *.com/de, etc, wel een specifieke geotarget instellen.

Wanneer je zorgt voor een nette verhuizing van het *.nl naar het *.com domein, met goeie 301 verwijzingen, zal de ranking van het *.nl domein overgenomen worden door het *.com domein.

Op die manier behoud je het gemak van een centraal CMS. Dat gemakt valt weg wanneer je voor elk afzet gebied een aparte website zou hosten met een locatie gebonden domeinnaam. Dat laatste zal ook zorgen voor meer beheer- en hostingskosten en minder SEO voordelen.

Minder SEO voordelen?

Ja, want op het moment dat een website naar het *.com domein linkt, zal dit ook een positief effect hebben op alle *.com/nl en *.com/de, etc, domeinen.

Indien je een *.nl en *.de domein hebt, heb je hooguit het voordeel dat je deze domeinen naar elkaar kunt laten linken.

Kortom, een *.com of *.org domein is zo gek nog niet en kan de extra investering (ietsje duurder dan een *.nl domein) best waard zijn.

Meer inzichten over SEO