De ultieme checklist voor het live gaan met je website: 17 tips die zorgen voor een succesvolle lancering van je website

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 3 mei 2024 5 Reacties

We hebben deze checklist onderverdeeld in drie secties: 1) Checks die je doet terwijl je nog bezig bent met het klaar maken van de website. 2) Checks die je uitvoert wanneer de website zelf helemaal klaar is en deze op de uiteindelijke webserver staat. En 3) checks die je pas kunt uitvoeren wanneer de website live is.

AFRONDING. Je bent waarschijnlijk al een tijdje bezig geweest met de content maar inmiddels is het eind in zicht en kun je de website nalopen om te kijken of alles goed is ingesteld. De onderstaande checks helpen je hierbij.

1# Custom Favicon en Touch Icon?

De Favicon is het icoontje wat je in de browser bij een tab ziet. Sommige content management systemen hebben een standaard favicon maar als je deze laat staan komt dat nogal slordig over. Een touch icon is het icoontje wat zichtbaar wordt wanneer iemand op een Android of iOS apparaat (iPhone en iPad) jouw website op het homescherm zet. Het kost veel tijd om icoontjes te maken die aan de juiste eisen voldoen maar gelukkig is er een tool waarmee je de favicon en touch icon kan genereren.

2# 404 pagina controleren

Is dit een nieuwe website of gaat het een oude website vervangen? In het tweede geval heeft Google pagina’s van je oude website geïndexeerd. Het is goed mogelijk dat de verwijzingen naar deze pagina’s niet meer kloppen omdat je een andere structuur voor je URL opbouw gebruikt. Wanneer Google iemand naar een pagina stuurt die niet meer bestaat wordt er een 404 pagina getoond.

Daarnaast kun je Google een handje helpen door in je htaccess 301 redirects aan te maken waarin je de oude URL verwijst naar de nieuwe URL. Maar als je een beetje geavanceerd Content Management Systeem (CMS) gebruikt kun je dit waarschijnlijk ergens instellen zodat je het niet handmatig hoeft in te voeren.

#3 403 pagina controleren

Wanneer een gebruiker op een pagina terecht komt die niet toegankelijk is voor niet ingelogde bezoekers krijgt hij of zij een 403 pagina te zien. Op deze pagina kun je aangeven dat de bezoeker geen toegang heeft tot deze pagina. Als je een website hebt waar gebruikers kunnen inloggen is het verstandig deze bezoekers te verwijzen naar het gedeelte van je website waar hij of zij kan inloggen.

#4 Google Analytics, code ingevuld?

Vergeet niet je Google Analytics code te plaatsen. Als je al een bestaande website hebt kun je de bestaande code kopiëren en plaatsen in de nieuwe website. Het is dan ook handig om in Google Analytics een annotatie aan te maken op de dag dat de nieuwe website live gaat zodat je goed de nieuwe en de oude website met elkaar kunt vergelijken.

#5 Paginatitels en metadata

De titel van je pagina is belangrijk omdat deze getoond wordt in de zoekresultaten van Google. Je kan de paginatitel vinden door in de broncode te kijken van je website en te zoeken naar:

<head>
<title>Voorbeeld titel</title>
</head>

Zorg ervoor dat de titel beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Let er op dat de titel niet langer is dan 55 tekens omdat dat het maximum is wat Google toont in de zoekresultaten. Zet daarom ook de belangrijkste keywords (zoekwoorden) vooraan. Als je wil weten hoe jouw paginatitel eruit komt te zien in Google kun je deze handige title tag tool van Moz gebruiken.

De meta description kan gebruikt worden door Google om een omschrijving van je pagina te tonen in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat deze duidelijk beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Wees voorzichtig met het overmatig gebruik van keywords want dat kan Google afstraffen.

#6 Controleer je Url opbouw

Je CMS maakt in veel gevallen van de titel van je pagina een vriendelijk, leesbaar url. Soms worden hier ook nog categorieën voor geplaatst. Zo heeft het url van dit artikel "/artikelen/" voor de titel staan. Dat gebeurt automatisch en stel je vaak één keer in. Controleer goed of alle url's in je website op de manier worden opgebouwd die jij goed vindt of logisch zijn zodat Google deze kan volgen. Eenmaal na de livegang van je website gaat Google deze urls indexeren en gaan bezoekers links aanleggen naar jouw website. Wanneer je live gaat met verkeerde url's en dit later aanpast, kloppen sommige links misschien niet meer en duurt het even voordat Google doorkrijgt dat de structuur van je website is aangepast.

#7 Print styles

Hoe ziet het eruit als iemand probeert een pagina van jouw website af te drukken? Controleer of alles nog goed leesbaar is en of je misschien onderdelen moet weglaten (denk aan het menu of de footer). Door middel van CSS kun je een aparte print stylesheet maken die alleen getoond wordt wanneer iemand een pagina wil afdrukken. Volg de instructies in dit artikel over het maken van print stylesheet op als je meer hulp nodig hebt.

#8 Test je website op zoveel mogelijk apparaten

Zoals een iPhone, Android telefoon, Windows Mobile smartphone, tablets, televisies, smartwatches, etc. En met testen bedoel ik ook het invullen van contactformulieren of het geven van commentaar. Ziet de website er nog steeds goed uit op alle apparaten en is alle functionaliteit werkbaar?

MIGRATIE. Het is inmiddels tijd geworden om de website te verplaatsen naar zijn uiteindelijke locatie. Als dat al zo is, dan kun je gewoon doorgaan met de checks. Onderstaande checks hebben namelijk betrekking op de hosting van je website en daarom is het belangrijk dat je deze checks niet uitvoert op een webserver waar je niet uiteindelijk gaat hosten. Wanneer je de website nog aan het bewerken bent op een ontwikkelserver, dan is het nu het moment om deze te laten verplaatsen naar je uiteindelijk webserver.

#9 Backups

Worden er backups gemaakt? En hoe vaak worden deze dan gemaakt? Controleer ook of de backups te downloaden zijn. Je wil namelijk om de zoveel tijd een backup kunnen downloaden om lokaal op te slaan. Het beste is om op basis van de activiteit op je website (hoeveel nieuwe content erbij komt) de frequentie van de backups in te stellen. Heb je een hele drukke community waar gebruikers dagelijks nieuwe content plaatsen dan is één backup per dag een minimale vereiste. Heb je een corporate website waar twee keer in de maand een nieuw artikel geplaatst wordt dan volstaat het om één keer per week een backup te maken.

#10 Mail afhandeling goed instellen

Je website host je op een webserver. Wanneer de webserver de mail voor je gaan versturen ontstaat er vaak het probleem dat of de hostingprovider de mail functionaliteit heeft uitgezet (om spam versturen van de webserver te voorkomen) of dat de mail geregeld wordt gezien als Spam door andere mailservers.

Er zijn een aantal oplossingen voor dit mail probleem:

1) Gebruik een externe dienst om je mail te versturen zoals Brevo. Deze kun je koppelen aan je website en Brevo zorgt ervoor dat je mail altijd verstuurd wordt en je krijgt inzicht in de afhandeling van je e-mail. Meer hierover lees je in het artikel: Brevo, voor mail die altijd aankomt.

2) De website laten mailen via je eigen mailserver. Dit is een mooie oplossing die ervoor zorgt dat alle mail vanuit jouw organisatie vanuit dezelfde bron komt. Er kleeft wel een nadeel aan deze optie. Wanneer namelijk je website gehacked wordt, is de kans ook aanwezig dat men misbruik kan maken van je mailserver. Vandaar dat sommige ICT afdelingen hier niet al te happig op zijn.

3) Het verzenden van de mail vanuit de webserver verbeteren. Dit doe je door te laten zien aan andere mailservers dat de mail betrouwbaar is. Een van de belangrijkste maatregelingen hierin is het toevoegen van een SPF record binnen de instellingen van je domein. Hiermee 'bewijs' je dat de mail die afkomstig is van je webserver ook daadwerkelijk behoort tot jouw domein. Je kunt verder nog kijken of je de mail die je verstuurt 'betrouwbaarder' kunt laten overkomen. Bijvoorbeeld door het verwijderen van links, plaatjes of opmaak in de email. Een handige tool om te kijken hoe 'betrouwbaar' jouw e-mail is: Mail-tester.com

#11 Formulieren controleren

Nu de mail afhandeling goed werkt kun je alle formulieren in je website nalopen. Kijk niet alleen of een formulier een email stuurt. Maar controleer alle formulieren individueel. Controleer daarnaast of de data goed opgeslagen wordt en de inhoud van de formulieren werken. Controleer meteen of je de doelen (meestal de bedankt pagina) hebt ingevoerd bij Google Analytics. Zo kun je precies bijhouden hoeveel conversie er is en hoe deze plaatsvindt.

#12 DNS beheer

Als je verhuist naar een andere server of je gaat gebruik maken van Cloudflare moet je de DNS van je domeinnaam aanpassen zodat deze verwijst naar het juiste IP-adres. Controleer of jij toegang hebt tot de DNS of in ieder geval weet wie de DNS voor jou kan aanpassen. Als je niet weet wie jouw domein in beheer heeft kun je gebruik maken van whois.sc. Je kan dan zien door wie het domein geregistreerd is en wie de contactpersoon is.

LIVE! En de website kan live! Dit doe je over het algemeen door de DNS records van je domein aan te pasen. Het hangt dan meestal af van de instellingen van het domein, de zogenaamde TTL (Time to live), hoe lang het duurt voordat je website live daadwerkelijk voor iedereen te zien is. Soms is dit vier uur, soms vijf minuten. Wanneer de website live is zijn we er bijna en moet je nog een paar cruciale checks doen.

#13 HTTPS en redirects instellen

Dit kan op verschillende manieren en het hangt van je hostingprovider af wat de makkelijkste manier is. Zo heb je een populaire dienst: Letsencrypt.org waarmee je een gratis SSL certificaat aan je website kunt koppelen en je website via HTTPS te bereiken is. Wanneer je hostingprovider deze optie niet biedt, vraag dan welke opties ze wel aanbevelen. Vraag daarnaast meteen ook of ze de redirects kunnen instellen zodat al het verkeer dat naar je website gaat of linkt zonder https maar http hier wel naar toe geredirect wordt.

#14 Google Search Console koppelen

Met Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) krijg je een paar handige tools waarmee je je website kan verbeteren voor Google. Log in bij Google Search Console en verifieer je website. Nu kun je straks zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt en kan je Google vertellen wanneer er nieuwe pagina’s zijn om te indexeren. Dit doe door je XML sitemap te koppelen.

#15 XML Sitemap

Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s binnen jouw website. Je kan het beste gebruik maken van een XML sitemap omdat je deze direct kan invoeren bij Google Search Console. Je kan op zoek gaan naar een module of plugin voor jouw CMS die een XML sitemap genereert of je kan een online tool gebruiken om een sitemap te genereren.

#16 Cache aanzetten

Controleer of de cache functionaliteit van je CMS aanstaat. Twijfel je hierover of weet je niet waar je deze instellingen kunt terugvinden. Vraag hier dan naar bij degene die je website heeft opgezet. Cache zorgt ervoor dat de website ongeveer twee keer zo snel wordt en is met name belangrijk bij websites die veel bezoekers ontvangen. Soms zijn er ook nog cache functies te vinden binnen je hostingpakket, zoals Varnish of Memcached, hier kun je naar vragen bij je hostingprovider.

#17 Snelheid controleren

Test de snelheid van je belangrijkste landingspagina’s met de Pagespeed insights tool. Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring en voor een betere waardering door Google. Een score van 70/100 is normaal maar des te hoger de score des te beter natuurlijk. Lees mijn andere artikel als je wil weten hoe je een hoge Pagespeed Insights score kan krijgen.

Ben ik iets vergeten? Laat het mij weten door een reactie achter te laten dan voeg ik het toe aan dit artikel.

Meer inzichten over Checklists