De do's and don'ts van een goed presterende website

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 20 februari 2024 0 Reacties

We schrijven geregeld over onderzoeken die aantonen wat je nu wel en niet moet doen om van je website een goedlopende machine te maken. In dit artikel heb ik een overzicht gemaakt van do’s en don’ts die ervoor zorgen dat de informatie die je wilt overbrengen beter wordt opgenomen, dat je website meer bezoekers aantrekt en dat je website voor meer aanmeldingen, klanten of omzet zorgt.

Do: Laat een gezicht zien

Er is online zoveel keus dat het vertrouwen winnen van je bezoeker een belangrijke prioriteit moet krijgen bij de opzetten van je website.

Een manier om vertrouwen te winnen is het plaatsen van foto’s van mensen, en dan met name van het gezicht. Onderzoek wijst uit dat we hierdoor een prettig gevoel krijgen en we eerder geneigd zijn om op een website te blijven, een tekst te lezen of ons aan te melden voor een nieuwsbrief. Let op: volgens dit onderzoek creëren afbeeldingen van mensen waarbij het gezicht niet zichtbaar is het tegenovergestelde effect.

Foto’s van gezichten kun je o.a. toevoegen op je website bij:

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook Robert Roose zijn artikel: Laat een gezicht zien.

Don’t: Gebruik maken van een slider

Vijf jaar geleden zag je sliders nog prominent op de homepage van elke grote organisatie. Maar met de komst van responsive webdesign en de vele onderzoeken die aantonen dat sliders niet werken, neemt het aantal sliders drastisch af.

Natuurlijk blijft het een uitdaging om op bijvoorbeeld de homepage veel informatie te geven, maar het gebruik van een slider is hier nooit een goede oplossing voor geweest.

Sterker nog, het volproppen van je homepage is helemaal niet zo handig omdat de meeste mensen vaak je website betreden via een dieper liggende pagina en je homepage heel anders gebruiken dan je zou verwachten. Lees ook: Wat moet er op je homepage staan?

Do: Creëer lange pagina’s met veel content

Iedereen heeft wel iemand binnen zijn organisatie die niet houdt van scrollen of lange pagina’s. Vertrouw deze mensen niet! Stiekem zitten ze urenlang te scrollen op Facebook en Twitter. Althans, dat blijkt uit onderzoek.

Daarnaast blijken mensen (en dus ook Google) verzot te zijn op lange pagina’s met veel content. Waarom? Omdat we het fijn vinden alle informatie op één plek te hebben. Natuurlijk moet deze informatie wel goed en overzichtelijk ingedeeld zijn.

Het blijkt dat hoe meer woorden hoe hoger de score in Google.

Meer hierover lees je in: Waarom worden lange artikelen beter gevonden in Google?

Don’t: Een langzame website aanbieden

Je bezoekers zitten niet te wachten op een langzame website. Google weet dit al jaren en zag dat bij langzame websites bezoekers afhaakten. Vandaar dat Google op verschillende plekken tools aanbiedt om erachter te komen of je website snel genoeg is, en zo niet; wat je hier aan kunt doen. Een van die tools is Google Pagespeed Insights.

Tips om je website snel te maken:

Je kunt de snelheid van je website testen met tools zoals: https://tools.pingdom.com/
Lees hier meer over de optimale snelheid van je website.

Do: Verwijder ‘dunne’ of ‘slechte’ content

Vaak denkt men dat alle content goed is. Ook al komen er maar 10 bezoekers per jaar op een pagina. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook jarenlang zo over heb gedacht. Uit die 10 bezoekers kan toch een klant komen...

Maar in 2016 ontdekten steeds meer SEO (Search Engine Optimization)-specialisten dat wanneer je content van mindere kwaliteit verwijderde van je website, de gehele score van je website beter werd binnen de zoekresultaten van Google. Met als resultaat veel meer bezoekers.

Alles ging op groen na het wissen van onze "slechte" content.

Lees ook: Ik verwijderde 15% van onze content en kreeg 34,5% meer bezoekers.

Don’t: Je footer geen aandacht geven

Je footer is een ideale kans om je bezoekers vast te houden of om ze toch nog datgene aan te bieden waar ze naar zoeken.

De footer kan ook een oplossing zijn voor een probleem waar veel website-eigenaren mee zitten, en dat is de beperkte ruimte binnen het hoofdmenu. Maak echter geen vergaarbak van je footer. Ook in de footer moet je niet teveel links plaatsen omdat het anders bezoekers afschrikt.

De footer van Coolblue. Een beetje druk maar toch duidelijk door de rustige vormgeving.

Meer tips om de perfecte footer te maken? Lees dan: Wat zet je in de footer van je website.

Dat zijn ze dan. Drie do's en drie don'ts die ervoor zorgen dat jouw website beter gaat presteren in Google en zorgt voor meer conversie. Heb je vragen over een van deze do's of don'ts, dan lees en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Meer inzichten over Drupal