6 usability-bloopers die je kunt voorkomen op jouw website
Websites worden steeds gebruiksvriendelijker. Deels denk ik dat we collectief bewuster worden van problemen en leren hoe een gebruiksvriendelijke website moet werken. Anderzijds denk ik dat we dit wel moeten leren omdat Google en wetgeving zoals de AVG ons ertoe dwingen.
Google kijkt meer en meer naar kwalitatieve content, en een gebruiksvriendelijke website helpt bij het verhogen van de statistieken die overeenkomen met een ‘goede’ website. Bij een gebruiksvriendelijke website lezen bezoekers langer en klikken ze op links om nog meer content te bekijken.
Wil je jouw website ook zo gebruiksvriendelijk inrichten? Dan zijn dit zes usability-problemen die we (helaas) nog veel zien en die ervoor zorgen dat bezoekers belangrijke informatie negeren, geïrriteerd raken of naar een andere website gaan.
1. Een slecht zoeksysteem
Snel de juiste content vinden is meestal lastig. Bezoekers maken graag gebruik van een zoekfunctie op een website maar wanneer blijkt dat deze geen goede resultaten geeft, is men overgeleverd aan de navigatie.
Je kunt de zoekfunctionaliteit verbeteren door gebruik te maken van een zoekapplicatie. De meeste contentmanagement-systemen beschikken niet over de techniek om echt goede zoekresultaten aan te leveren. Zoekapplicaties die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Apache Solr en Elastic. Meer over Apache Solr kun je lezen in dit artikel: De voor- en nadelen van Apache Solr?
Nog een oplossing is het aanbieden van filters bij overzichten van content. Stel, je hebt een overzicht van al je producten. Dan kan het voor de bezoeker heel prettig zijn om te filteren op producten die behoren tot een bepaalde categorie of prijsklasse.
Soms weet een bezoeker niet precies waar hij of zij naar op zoek is. Een zoekopdracht invoeren wordt dan lastig en filters bieden in dit geval uitkomst.
Een voorbeeld van praktische filters. Hiermee kan de bezoeker snel een kleine selectie maken.
Als laatste kun je ervoor zorgen dat je navigatie op orde is. Wanneer bezoekers niet via je een zoekopdracht uitkomen bij de content die ze zoeken, dan moeten ze deze vinden via de navigatie. (Als ze op dit punt niet al weg zijn)
Een veelvoorkomend probleem bij het maken van je navigatie is dat dit zeer persoonlijk is. Degene die de menulinks aanmaakt doet dit vanuit de beleving en ervaring van zichzelf.
Hierdoor lijkt een menustructuur vanuit de organisatie achter de website compleet logisch, maar is er voor de bezoeker geen touw aan vast te knopen. Dit is een probleem dat wij geregeld ondervinden bij ons werk en waarbij we onze opdrachtgevers moeten helpen en overtuigen te denken vanuit de bezoeker.
Dat betekent dat sommige content die voor de organisatie heel belangrijk is, misschien niet in je hoofdnavigatie opgenomen moeten worden, maar bijvoorbeeld een link moet krijgen in een footermenu. Door deze moeilijke keuzes te maken en de bezoeker op nr. 1 te plaatsen is de kans groter dat de bezoeker de juiste content vindt, langer op de website blijft en zich misschien aanmeld voor de nieuwsbrief of klant wordt.
2. Grote blokken met niet-scanbare tekst
Het opzetten van een website is meestal heel wat werk en het is daarom begrijpelijk dat sommige pagina’s wat minder aandacht krijgen dan andere.
Maar dat heeft wel als effect dat als bezoekers verder klikken dan de homepage waar zoveel tijd in is gestopt, ze snel afhaken of wegklikken wanneer ze vervolgens een groot blok tekst zien. Niet dat mensen niet graag lezen, er is alleen zo veel te lezen.
Om te ontdekken of een tekst, website of organisatie het waard is om verder te lezen, scannen bezoekers een pagina. Ze kijken naar elementen die iets kunnen vertellen over de waarde, het doel van de pagina en vooral het voordeel voor de bezoeker zelf.
Je kunt de bezoeker helpen bij het scannen door de volgende elementen door te voeren op al je pagina’s:
- Het toevoegen van duidelijke subkoppen. Denk goed na over de subkoppen, dit zijn de titels die je bezoeker overhalen om te gaan lezen.
- Opsommingstekens.
- Eén idee per paragraaf. Het vergroot de leesbaarheid, met name op smartphones waarbij een te grote paragraaf al snel het hele scherm vult.
- Starten met de conclusie. Je kan daardoor de bezoeker kwijtraken, maar aan het lijntje houden werkt online niet.
- De tekst bondig maken. Dat betekent echter niet dat de tekst kort moet zijn.
Wil mee hier meer over weten? Lees dan ook: Hoe zorg je ervoor dat bezoekers je teksten lezen?
3. Pop-ups of andere storende factoren
Pop-ups worden gebruikt voor tal van meldingen en call-to-actions. Vaak wordt je al gevraagd om je e-mailadres, like, rating of feedback voordat je ook maar een woord op een website hebt gelezen. Soms zijn pop-ups klein, soms paginavullend en soms lijken ze persoonlijk, zoals een chatbox met een foto van (altijd) een dame die je graag verder helpt.
Voorbeeld van een lightbox pop-up waarbij de hele pagina donker wordt.
Het vervelende van pop-ups is dat ze werken. Ze zijn conversieverhogend. Net zoals cold calling of deur-aan-deurverkopen werkt. Maar het verstoort de navigatie enorm en de kans is groot dat je alleen kleine conversies binnenhaalt. Op de korte termijn is dat succesvol maar het is wel de vraag of die aanmeldingen en chats ook daadwerkelijk iets opleveren. En als ze iets opleveren is het weer de vraag of dat zo zal blijven.
Steeds meer gebruikers gaan het internet op met een adblocker. Deze schoont websites niet alleen op door advertenties onzichtbaar te maken, maar blokkeert ook pop-ups. Browsers zelf gaan deze techniek ook steeds meer toepassen. (https://www.bright.nl/nieuws/chrome-blokkeert-voortaan-opdringerige-advertenties)
4. Geen call-to-actionbutton
Met een call-to-actionbutton wordt een knop of link op de pagina bedoeld die oproept tot actie. Denk aan: “Meld je aan”, “Word nu lid” of “Meer weten?”
Een call-to-actionbutton geeft de pagina een duidelijk doel en stuurt de bezoeker naar een volgende pagina. Wanneer je goed nadenkt over een logisch vervolg is de kans groot dat de bezoeker niet door de navigatie hoeft te worstelen en van pagina naar pagina klikt op je website.
Een paar tips bij het gebruik van call-to-actionbuttons:
- Zorg dat deze duidelijk vormgegeven zijn. Het liefst in een kleur die afwijkt van de rest van de website.
- Maak de call-to-actionbuttons informatief en niet alleen commercieel. Op elke pagina een button met “Vraag nu een offerte aan” resulteert niet in meer offerte-aanvragen.
- Bedenk één doel per pagina. Meerdere call-to-actions maken het voor de bezoeker alleen maar verwarrend. Zelfs meerdere links naar dezelfde call to action kunnen verwarrend zijn volgens onderzoek.
5. Links openen in een nieuwe browser / tab
Er zijn veel discussies over dit onderwerp geweest en nog steeds zijn er veel mensen die vinden dat een externe link altijd een nieuw venster of tab moet openen. Er is echter al een paar jaar een consensus en die luidt dat we de beslissing aan de gebruiker over moeten laten. De Nielsen Norman Group adviseert:
“Don’t force page parking on users by automatically opening links in new tabs. Opening a new tab should always be an option under the control of the user.”
(Bron: NN Group)
6. Slider / Carrousel
Gelukkig begint deze usability-blooper steeds minder voor te komen maar nog steeds blijft het een makkelijke oplossing voor een veelvoorkomend probleem: “Hoe plaats ik zo veel mogelijk content op de mijn homepage zonder dat mijn bezoeker moet gaan scrollen?”
De slider of carrousel is geen oplossing voor dit probleem. Het is zelfs de vraag of er een probleem is. Het idee dat mensen niet scrollen is inmiddels achterhaald en er is genoeg onderzoek dat aantoont dat bezoekers helemaal geen probleem hebben met scrollen.
Er is echter nog meer onderzoek dat aantoont dat sliders niet werken. Waarom ze niet werken is niet direct bekend maar testresultaten laten telkens zien dat bezoekers de informatie in de slider negeren en dat alleen de informatie van de eerste slide wordt bekeken.
Conclusie
- Verbeter je zoeksysteem of vervang het door filters bij overzichten van veel content.
- Geef je teksten een beetje extra liefde en maak ze even netjes op, voeg een plaatje, een bulletlist en enkele headings toe.
- Verwijder alle pop-ups en andere storende elementen.
- Zorg dat elke pagina een call-to-actionbutton krijgt. Je gaat automatisch beter nadenken over de flow van je website en het doel van je pagina’s.
- Open je links voortaan niet in een nieuwe tab of window.
- Vervang sliders en geef de content die je hierin had geplaatst de ruimte en daarmee de aandacht die het verdient.
Heb je vragen over de gebruiksvriendelijkheid van je website, dan lees en beantwoord ik ze graag in het reactiegedeelte onderaan deze pagina.
Vraag je je af of jouw website wel gebruiksvriendelijk is?
Onze gebruiksvriendelijkheidsexperts kijken graag met je mee. Laat je e-mailadres achter en ontvang persoonlijk advies!