15 elementen die elke website nodig heeft
Of je nu zelf een website gaat maken of een website laat ontwikkelen, er zijn een paar onderdelen die onmisbaar zijn om een website succesvol te laten worden.
Hieronder geef ik een checklist waarmee je kan controleren of jouw website, of de website die je laat bouwen, voldoet aan deze eisen. Overigens zijn onderstaande onderdelen standaard geïntegreerd bij websites die wij ontwerpen en maken.
1. Content aanmaken, wijzigen en verwijderen
Het moet voor jou als website beheerder makkelijk zijn om zelf content aan te maken, te wijzigen of te verwijderen. Het heeft namelijk geen zin als je dit telkens via een tussenpersoon moet doen.
Dit kost onnodig veel tijd en omdat de actualiteit van je website een belangrijke factor is waarop Google jouw website beoordeelt wil je snel nieuwe content kunnen plaatsen.
2. Menu items aanmaken, wijzigen en verwijderen
Net zoals bij de content wil je ook niet afhankelijk zijn van een andere partij of persoon om jouw menu items aan te passen. Het is namelijk belangrijk om te experimenteren met de titels en positie van jouw menu items zodat je kan meten wat de beste conversie oplevert.
Het ideale menu heeft niet te veel menu items. Dat is nog best een kunst!
3. Gebruikers aanmaken, wijzigen en verwijderen
Wanneer je met een team aan een website werkt is het noodzakelijk dat je zelf mensen toegang kan geven tot je website. Een goede website geeft je de mogelijkheid om zelf gebruikers aan te maken en te verwijderen.
4. Rollen en rechten
Soms wil je gebruikers toevoegen maar wil je niet dat deze alles kunnen aanpassen. Hiervoor moet je rollen kunnen inrichten die bepaalde gebruikers toegang geeft tot verschillende type content.
Zo kun je bijvoorbeeld een redacteur rol aanmaken die alleen maar de mogelijkheid heeft om content van het type nieuws aan te maken. Op deze manier hou je controle over wie er wat kan doen op je website.
5. Formulieren aanmaken, wijzigen en verwijderen
Formulieren zijn een goed hulpmiddel om conversie te meten. Het moet binnen je website mogelijk zijn een formulier aan te maken en deze te verwijzen naar een bedankt pagina wanneer een bezoeker het formulier heeft ingevuld.
De URL van de bedankt pagina kun je dan gebruiken in Google Analytics waarin bijgehouden wordt hoeveel gebruikers er op deze pagina terecht zijn gekomen (na het invullen van het formulier).
Daarnaast houdt Google Analytics nog veel meer informatie bij zoals de pagina's die de bezoeker heeft bezocht voordat hij of zij het formulier heeft ingevuld.
6. Integratie met Google Analytics
Het moet mogelijk zijn je website te integreren met Google Analytics. Dit kan bijvoorbeeld doordat je zelf de code plaatst in de website die nodig is voor Google Analytics om statistieken bij te houden. Of door een module die de code automatisch voor je plaatst.
Google Analytics oogt intimiderend met al die statistieken maar als je weet welke statistieken het belangrijkst zijn, valt het analyseren van je website ontzettend mee.
7. Integratie met Google's Search Console
De Google's Search Console biedt je een uitgebreid overzicht over hoe Google jouw website indexeert. Zo kun je zien wat voor een 404 pagina's Google tegenkomt en kun je ook zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt. Het enigste wat je hoeft te doen is een bestand te plaatsen op de website zodat Google's Search Console kan verifiëren dat jij daadwerkelijk de eigenaar van de website bent. Voor sommige content management systemen zijn er modules beschikbaar die dit bestand automatisch voor je plaatsen.
8. Het genereren van een Sitemap
Jouw website moet een sitemap kunnen genereren. Een sitemap geeft een overzicht van alle pagina's die in jouw website zitten. Deze sitemap kun je dan weer koppelen met de Google's Search Console waardoor Google jouw website sneller en beter kan indexeren.
9. Integratie met nieuwsbrief systemen
Het aanmelden voor een nieuwsbrief is voor bezoekers een laagdrempelige manier om op de hoogte te blijven van alles wat jouw website te bieden heeft. Het is daarom belangrijk dat je website te integreren is met nieuwsbrief systemen zoals Campaign Monitor of Mailchimp. Het minimale is dat je een simpel formulier kan aanmaken waar bezoekers hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten. Je kan er dan altijd later nog voor kiezen deze e-mailadressen te importeren in Campaign Monitor of Mailchimp.
10. Favicon en touch icons
Een Favicon is het icoontje dat je ziet naast de titel van je website in de tab van je browser. Het is misschien een klein detail maar het ziet er onprofessioneel uit wanneer je geen favicon hebt of, nog erger, wanneer het standaard favicon getoond wordt van het content management systeem dat je gebruikt. Zorg er daarom voor dat je je eigen favicon kan gebruiken.
Touch icons zijn alleen voor de iPhone en iPad gebruikers. Wanneer iemand namelijk een snelkoppeling naar jouw website op hun home screen plaatst kun je met touch icons zelf bepalen wat voor een icoontje er getoond wordt.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.
11. WYSIWYG editor
Een What You See Is What You Get (WYSIWYG) editor is onmisbaar als je content aan het invoeren bent. Met een WYSIWYG editor kun je namelijk links en afbeeldingen toevoegen aan je content. Maar je kan ook aangeven welke tekst een kop moet zijn of welke woorden dik gedrukt moet zijn. Een populaire editor die wij altijd gebruiken is de CK editor.
12. Meta description
De meta description kan door Google gebruikt worden als de beschrijving die getoond wordt in de zoekresultaten. Het is daarom handig dat je deze zelf kan invoeren bij je content. In veel content management systemen is dit standaard ingebouwd.
13. Zoekmachine vriendelijke URLs
Een duidelijke URL die omschrijft wat er te vinden is op de pagina is altijd beter dan een URL met een paar betekenis loze woorden en cijfers. Een content management systeem zoals Drupal gebruikt out of the box de volgende URL structuur ‘node/45’, waarbij het cijfer de ID van de node is. Veel beter is een URL zoals ‘artikelen/webdesign/wat-elke-website-nodig-heeft’. Drupal heeft hier een module voor waarmee je dit voor elkaar kan krijgen. Een goede website stelt je in staat zelf aan te geven hoe een URL opgebouwd moet worden.
14. Delen met Social Media
De content die je schrijft moet gemakkelijk gedeeld kunnen worden met social media. Dit gebeurt meestal met behulp van knoppen onderaan je content. Een goede website geeft je zelf de keuze onder welke content deze knoppen verschijnen. Het landschap van de sociale media kan snel veranderen maar de laatste paar jaar hebben deze vier grote spelers zich wel bewezen: Twitter, Facebook, Linkedin en Google+. Zorg er daarom voor dat bezoekers je content kunnen delen met deze diensten.
15. Reacties plaatsen en beheren
Wanneer je content hebt geschreven is het leuk wanneer bezoekers een reactie kunnen geven. Naast dat de interactie met je bezoekers interessant is zal ook Google je pagina meer waarderen. Dit komt omdat Google ziet dat de content een update heeft gekregen omdat er een nieuwe reactie geplaatst is. Alleen daarom al moet een website je de mogelijkheid bieden om reacties aan te zetten. Het moet uiteraard ook mogelijk zijn de reacties te beheren.
Heb je zelf nog onderdelen die onmisbaar zijn voor een website die ik vergeten ben? Deel ze met mij door een reactie te plaatsen.
Wil jij een website (laten) bouwen die al deze elementen bevat?
Bij Emble hebben wij al meer dan 20 jaar ervaring met het bouwen van gebruiksvriendelijke, goed vindbare en mooie websites die hun doelen behalen. Laat je e-mailadres achter en we nemen contact met je op!