Webinar - Je website toegankelijk maken
Jurrien heeft onlangs een webinar gegeven over het toegankelijk maken van je website. Bekijk de webinar hier terug.
Iedereen weet toch dat als je op het logo van een website klikt je naar de homepage gaat. Of niet? Is de zogenaamde home button echt overbodig aan het worden of moeten we het voorlopig nog even laten staan?
Als ik het in dit artikel heb over een home button dan bedoel ik een verwijzing naar de homepage van een website in de hoofdnavigatie. Ik zie een logo waarop je kan doorklikken naar de homepage niet als een home button.
Het bedrijf Promediacorp heeft in 2011 een onderzoek gedaan om te kijken hoeveel van de 500 meest bezochte websites (volgens de Alexa rank) een ‘home’ verwijzing in hun navigatie hebben? In 2011 had 63% procent geen home button.
Omdat dit onderzoek al redelijk verouderd is ben ik eens gaan uitzoeken hoe dit nu zit met de 50 meest bezochte Nederlandse websites (volgens de Alexa rank). Hieronder de resultaten:
Van de 50 websites hebben er 10 een home button, dat is dan 20%. Dat wil zeggen dat 80% geen home button heeft. Moeten deze resultaten leidend zijn in je eigen beslissing om zelf een home button te plaatsen?
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het bouwen van websites
De vraag of je wel of geen home button moet plaatsen werd ook gevraagd op het populaire vraag en antwoord platform van Stack Exchange. Het antwoord van gebruiker Julie Melonie krijgt de meeste goedkeuring van de andere gebruikers. Hij geeft aan dat er niet een antwoord op deze vraag is die voor elke situatie gelijk is. Wanneer je de home button wil weglaten kun je het beste een A/B test doen om te zien of gebruikers nog steeds hun weg naar de homepage kunnen vinden zonder home button.
“But the decision to remove it never comes before we do some A/B testing, and the threshold for keeping it is often pretty low. Meaning, if even 2 of 10 are confused by the lack of a link, or don't get that a logo links to "the page we have determined to be 'home'", then we put that explicit link in there. And really, that happens more than you'd think.” - Julie Melonie op Stack Exchange
Dus zodra iemand moeite heeft met navigeren naar de homepage wordt de button weer terug gezet in het menu. Maak het daarom niet onnodig moeilijk voor je bezoekers. Usability goeroe Steve Krug zegt zelfs dat het schadelijk kan zijn voor het imago van je bedrijf als je website lastig in het gebruik is:
“The fact that the people who built the site didn’t care enough to make things obvious—and easy—can erode our confidence in the site and the organization behind it.” - Steve Krug in ‘Don’t make me Think’
Steeds minder websites hebben een expliciete link naar de homepage opgenomen in het hoofdmenu. De vraag is of deze trend terecht is? Is het voor iedereen wel zo duidelijk dat je ook naar de homepage kan navigeren als je op het logo van de website klikt? Volgens mij kun je dit niet 100% uitsluiten en mijn advies is daarom om (voorlopig) een verwijzing in je hoofdnavigatie op te nemen naar de homepage.
Heb je zelf een home button op je website staan? Waarom wel of waarom niet? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Bedankt, prettig scanbaar artikeltje met waardevolle info.
Ik vraag me af of het voor de SEO nog wat uitmaakt of je wel of geen Home-knop in je navigatie meeneemt (maar natuurlijk wel elders, bijv. in logo). Is het voor een bot niet verwarrend om in de navigatie-list geen Home meer te vinden?
Zolang je een XML sitemap met Google Search Console koppelt hoeft dit geen probleem te zijn.
Ik ben nu mijn website aan het bouwen en heb besloten om wel een home-button te gebruiken. Ik denk dat het belangrijk is om te overwegen wie je bezoekers zijn. Voor jonge mensen is het vanzelfsprekender dan voor oudere bezoekers, omdat zij niet zo thuis zijn in de digitale wereld. Ik kan me ook voorstellen dat het voor andere doelgroepen lastig is, zoals mensen met een beperking. De concentratieboog van jongeren is ook belangrijk om mee te nemen - want als het niet meteen werkt zijn ze weg. Als je een goede marktanalyse hebt gedaan zou deze overweging vanzelfsprekend moeten zijn.
Maar goed, het meest onhandige is als je niet op het beeldmerk kan klikken EN er geen home-button is. En dan? Ik ga echt niet de URL aanpassen, dan ben je me kwijt als potentiële klant.