Wat is jouw positie in Google?
Onlangs gaf ik de tip in onze nieuwsbrief om je website www.whatsmyserp.com eens te bezoeken en te bekijken hoe goed je het doet binnen Google op bepaalde zoekwoorden. De link werd veel bekeken en zorgde voor vragen als:
- Waarom moet ik mijn positie meten?
- Welke woorden moet ik invullen?
- Wat moet ik met de resultaten?
- Hoe kun je de positie verbeteren?
Op deze vragen geef ik antwoord in dit artikel, in de hoop dat je zelf kunt gaan bekijken hoe goed jullie website scoort en of je dit kunt verbeteren.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.
Waarom moet ik mijn positie meten?
Je kunt natuurlijk naar google.nl gaan en wat zoekwoorden intypen. Maar het grootste probleem hierbij is dat Google de zoekresultaten personaliseert. Een tool als whatsmyserp.com bekijkt de Google resultaten als een neutrale bezoeker en houdt daarnaast ook bij wat je vorige positie was. Je ziet dus of je zakt of stijgt.
De voordelen van je positie meten zijn:
- Je weet op welke punten je nog kunt / moet verbeteren.
- Je kunt zien of jouw acties en verbeteringen effect hebben.
- Je ziet hoe de concurrentie het doet en kunt lering trekken van hun succes of falen.
Welke woorden moet ik invullen?
Woorden waarop je vermoed dat mensen zoeken en waarvan je hoopt dat Google jouw website aanbiedt.
De meeste mensen zoeken op basis van 3 zoekwoorden maar doordat de combinaties daardoor erg veel worden, kun je beter focussen op 1 of 2 zoekwoorden.
Neem bijvoorbeeld onze eigen website. Wij willen gevonden worden op ‘Drupal’. Drupal is Content Management Systeem dat we, naast Joomla en Wordpress gebruiken bij het ontwerpen en bouwen van onze websites. De zoekwoorden die ik daarom wil meten zijn zijn o.a.:
- drupal
- drupal specialist
- drupal bureau
- drupal webdesigner
Maar ook
- Wordpress
- Joomla
Ik zou natuurlijk ook kunnen meten op “ik zoek een drupal specialist in de buurt van Utrecht’ maar dat wordt wel erg specifiek. De kans dat iemand exact op die combinatie zoekt is zeer klein. Wanneer je 1 a 2 zoekwoorden meet krijg je een beter beeld van je algemene score.
Wat moet ik met de resultaten?
Dat is een goede vraag en het antwoord hangt af van jullie belang om het beter te gaan doen. In eerste instantie geeft het inzicht en kun je dit gebruiken bij het maken van beslissingen. Moeten we vaker content gaan schrijven? Waar moeten we over schrijven? Waar liggen nog kansen? Deze antwoorden zijn terug te vinden in de resultaten van whatsmyserp.com
Daarnaast kun je de resultaten gebruiken om te meten of de acties die je doet echt helpen. Het is natuurlijk moeilijk om te zien welke actie zorgt voor een stijging. Zeker als je er meerdere tegelijkertijd uitvoert.
Hoe kun je de positie verbeteren?
Soms is het een kwestie van een titel aanpassen van een artikel. Soms vereist het meerdere acties zoals het opzetten van nieuwe content of nieuwe functionaliteiten.
Hier zijn een aantal tips:
- De titel van je artikel is misschien een van de belangrijkste kenmerken waar Google naar kijkt. Zorg dus voor een perfecte titel die aansluit bij de zoekopdrachten van potentiële bezoekers.
- Zorg voor actuele content! Sinds 2011 is dit een belangrijke factor voor Google. Update je artikel zo nu en dan en voeg nieuwe of extra informatie toe.
- Bekijk je concurrenten en kijk met name naar de stijgers. Hebben ze een reactie gedeelte? Meer links vanuit social media?
Meten is weten en met een gratis tool als whatsmyserp.com heb je eigenlijk geen excuus om het niet te doen. Dus succes en mocht je vragen hebben, dan zie en beantwoord ik ze graag hieronder in het commentaar gedeelte.
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.