Hoe zorg je ervoor dat bezoekers je teksten lezen?

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 24 april 2024 0 Reacties

Wat weten we over het leesgedrag van internetgebruikers?

Het is algemeen bekend, in ieder geval onder webdesigners en usability experts, dat mensen niet of nauwelijks lezen op het internet. Echter, veel van de onderzoeken die dit claimen stammen uit een periode waarin de websites een stuk minder gebruiksvriendelijk waren.

Een van de bekendste studies over het leesgedrag van internetgebruikers is een onderzoek uit 2008 van Harald Weinreich, Hartmut Obendorf, Eelco Herder en Matthias Mayer: "Not Quite the Average: An Empirical Study of Web Use,"

In deze studie werden 25 gebruikers in hun dagelijkse internetactiviteiten gevolgd. Uit de resultaten bleek dat van alle webpagina’s die deze 25 gebruikers bezochten, maar 28% van de woorden werden gelezen.

Of deze studie het internet van vandaag weerspiegelt valt te betwijfelen. Naast dat de studie slechts 25 mensen volgde, werd er geen gebruik gemaakt van eye-trackingtechnieken. Er werd puur gekeken naar de tijd dat men op een webpagina bleef en vanuit daar concludeerde men dat er niet veel gelezen werd.

In latere studies zoals die van de Nielsen Norman Group “How People Read on the Web: The Eyetracking Evidence” werd meer duidelijk en bleek dat mensen inderdaad niet veel lezen maar dat als ze iets willen lezen, dit heel goed doen.

In het onderzoek werd als voorbeeld een website van een dierentuin gebruikt waarbij de pagina als geheel niet echt gelezen werd, behalve één alinea die extreem goed gelezen werd.

Maak je teksten scanbaar

De Normal Nielsen Group deed ook onderzoek naar het verbeteren van teksten voor het web. De conclusie was dat als teksten beter werden opgemaakt zodat de lezer sneller kon filteren waar de informatie over ging, de tekst 124% beter werd gelezen. Hoe complexer de tekst, hoe gunstiger de verbeteringen uitvielen. Een technische uitleg werd bijvoorbeeld 159% beter gelezen.

We weten dus nog niet alles over het leesgedrag van mensen. Maar de onderzoeken die er zijn vertellen ons dat mensen weinig lezen, dat sommige onderdelen heel goed worden gelezen en dat een betere opmaak van de tekst hierbij aanzienlijk helpt.

“In research on how people read websites we found that 79 percent of our test users always scanned any new page they came across; only 16 percent read word-by-word. Jakob Nielsen, Nielsen Norman Group.

We kunnen de bezoeker helpen door de tekst beter leesbaar of scanbaar te maken. Denk hierbij aan een duidelijke indeling met subkoppen of opsommingstekens

Binnen het onderzoek van de Nielsen Norman Group werden de volgende aanpassingen gedaan die zorgden voor de leesverbetering van 124% bij gewone teksten en 159% bij technische teksten:

Op de hoogte blijven van internet ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief

Maak het drempelvrij

Maar er zijn nog meer verbeteringen op te noemen. Verbeteringen die we als webdesigners en developers eigenlijk pas de laatste jaren zijn gaan doorvoeren. De komst van responsive webdesign (het schaalbaar maken van websites zodat deze ook op een smartphone en tablet goed leesbaar zijn) heeft hier een grote invloed op gehad en de bewustwording dat veel websites niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.

De praktijk

Over het algemeen willen we als schrijver dat alle tekst wordt gelezen, maar in de praktijk zal maar een fractie van de tekst worden gelezen.

Maar misschien kunnen we dit feit ook gebruiken? Als bepaalde onderdelen meer opvallen, zoals een subkop of opsommingstekens, dan zou de boodschap en het doel van de tekst hierin opgeslagen moeten zitten.

Schrijf je een wervende tekst over een product? Plaats de voordelen van dit product dan na opsommingstekens. Gebruik een positieve quote van een klant als een subkop. Gaat je tekst over een aankomend evenement? Noem na de opsommingstekens verschillende redenen waarom je dit evenement niet mag missen.

Heb je vragen over het beter leesbaar maken van je teksten? Dan lees en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Meer inzichten over Usability