Cultilene - Uniek webdesign en branding voor een nieuwe website

Welke gebruikers komen op de website? Wat zoeken ze? En wat kunnen we ze bieden? Met het vooronderzoek en het designwerk dat we voor Cultilene hebben uitgevoerd hebben we niet alleen mooi webdesign gerealiseerd maar vooral ook een design gemaakt dat aansluit bij de bezoekers van de website van Cultilene.

Projectnaam
Redesign en gebruikersonderzoek
Klantnaam
Cultilene
Techniek
Webdesign

Cultilene is één van de belangrijkste producenten van substraatsystemen die de grootschalige tuinbouw wereldwijd mogelijk maakt. Als dochterbedrijf van Saint-Gobain leveren zij oplossingen om teeltprocessen te optimaliseren en duurzamer te maken. Dit doen ze door slimme watermanagementtechnieken toe te passen. Voor Cultilene is een nieuwe branding ontwikkeld die doorgevoerd moest worden op de website. De tagline van de branding zegt al een hoop: Where Impact Begins. Wij hebben geholpen om een mogelijk einddoel te ontwerpen voor de nieuwe website.

"Emble heeft een professioneel, daadkrachtig en bovenal enthousiast team dat meedenkt hoe ze – in het verlengde van onze nieuwe branding -, dé perfecte website kunnen neerzetten waarbij budget en andere randvoorwaarden niet uit het oog worden verloren."

Claudia van Groesen
Cultilene Saint-Gobain

De branding van Cultilene was namelijk redelijk verouderd. Door het gebruik van groene kleuren en foto's van kassen werden de merkwaarden van Cultilene niet optimaal gecommuniceerd. Daarnaast leek de branding te veel op dat van andere bedrijven in de tuinbouwsector. Ook is er een nieuwe methode bedacht om de verschillende producten van Cultilene te marketen.

Proces

We zijn begonnen door eerst gebruikersverhalen (user stories) uit te werken voor de belangrijkste doelgroepen van Cultilene. Dit betreft opkwekers, tuinders en distributeurs. Al deze doelgroepen bezoeken de website met verschillende doelen en voorkennis. We hebben per doelgroep en per stap in het gebruikersverhaal de doelen, mogelijke pijnpunten, kansen, emoties en touchpoints genoteerd. Zo kregen we een goed beeld hoe we deze gebruikers het beste kunnen helpen en hoe de doelen van de gebruikers overeenkomen met de zakelijke doelen van Cultilene.

Op basis van de gebruikersverhalen zijn we draadmodellen (wireframes) gaan tekenen van alle verschillende onderdelen van de site. Er zijn verschillende lay-outs getest. Het was belangrijk om rekening te houden met de drie verschillende producttypes (pluggen, blokken en matten). Dit zorgde ervoor dat er drie verschillende productpagina's zijn ontworpen die veel gelijkenissen, maar ook verschillen tot elkaar hebben. Daarnaast zijn er een kennisbank met veel verschillende contenttypes, een zoekfunctionaliteit en testimonials ontworpen. Natuurlijk in nauwe samenwerking met Cultilene.

Hierna zijn we aan de slag gegaan om nieuwe vormgeving op de wireframes toe te passen. Er is geëxperimenteerd met vorm, kleur, typografie en bewegend beeld. Uiteindelijk zijn er een aantal voorstellen ontwikkeld voor de homepagina, waarna we één vormgevingsuiting hebben doorontwikkeld voor meer pagina's. Veel stijlelementen kwamen vanuit Cultilene, maar we hebben ook zelf stijlelementen ontwikkeld voor de website.

Resultaat

Cultilene heeft door onze werkzaamheden de nieuwe branding snel kunnen toepassen op hun site. Daarnaast hebben een doel om verder naartoe te ontwikkelen. Ook geven de gebruikersverhalen inzicht in waar ze rekening mee moeten houden bij hun nieuwe website. Onze ontwerpen zijn zichtbaar meegenomen in het ontwikkelproces van de branding.

Meer cases zoals Redesign en gebruikersonderzoek