Is Drupal als CMS wel SEO vriendelijk?

Door Thomas van Eldijk
Bijgewerkt op 10 juni 2025
2

Is Drupal als CMS wel SEO vriendelijk? Welk CMS scoort het beste qua vindbaarheid? Dit zijn vragen die ik geregeld krijg. Zie bijvoorbeeld de vraag van Irene den Ouden onderaan mijn Drupal, Wordpress, Joomla vergelijkings-artikel. Ze geeft aan een Drupal website te hebben opgezet waarvan de bezoekersaantallen tegenvallen, waardoor ze twijfelt over haar CMS keuze.

Om Irene en iedereen die twijfelt over welk CMS nu het beste is in relatie tot SEO een duidelijk antwoord te geven: Wordpress, Joomla en Drupal bieden na enige SEO optimalisatie dezelfde soort pagina's en opbouw, die even goed geïndexeerd kunnen worden door Google. Na SEO optimalisatie zorgen factoren als unieke en actuele content, populariteit en bezoekersgedrag voor meer of minder bezoekers.

Ik baseer dit antwoord op de honderden websites die we bij Emble hebben ontworpen en gebouwd. Hierin zijn we nauw betrokken geweest bij het optimaliseren van de vindbaarheid, traffic en conversie. We hebben daarbij gebruik gemaakt van diverse CMS systemen, zoals Drupal, Joomla en Wordpress. Ik heb geen enkele aanleiding om aan te nemen dat de keuze van het CMS iets uitmaakt in de positionering van de pagina's in de Google zoekresultaten. Er zijn natuurlijk wel verschillen. Zo zijn Wordpress en Joomla na installatie redelijk optimaal, maar moet je meer moeite doen om alles consequent te houden, denk bijvoorbeeld aan de de url opbouw. Daarnaast heb je minder controle over bepaalde elementen zoals de Page title of opbouw van urls. Bij Drupal moet je nog een aantal modules toevoegen om SEO proof te worden, maar zowel deze modules als Drupal zelf bieden uiteindelijk meer controle over elementen als je urls, je Page title of de opbouw van je website.

Minimale eisen voor een CMS, zodat Google de pagina's goed kan indexeren:

Natuurlijk zijn er nog veel andere factoren waar Google de positionering van af laat hangen. Denk aan de aantal +1’s die een pagina krijgt of welke invloedrijke websites er naar jouw pagina linken, om er een paar te noemen. Maar deze factoren worden niet bepaald door het CMS.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.

Hoe krijg je Drupal optimaal voor Google?

Zoals gezegd, Drupal is out-of-the-box niet optimaal qua SEO. Maar na de installatie van een paar simpele modules wordt Drupal erg krachtig en flexibel op het gebied van SEO. Nu moet dat geen probleem zijn, want Drupal wordt meestal gebruikt voor serieuze websites met eigenaren die kritisch zijn en de volledige controle willen over hun website.

Dit zijn, naar mijn idee en ervaring, de must-have SEO modules voor Drupal:

Path Auto module

Deze module maakt het mogelijk om goede SEF urls te creëren voor al je content types. Zo kun je aangeven dat bij agendapunten, tussen je domein en de titel van je artikel het woord “agenda” komt te staan.

Wanneer we kijken naar de website van Irene, zien we dit ook terug: http://www.outdoorfriends.nl/agenda/nacht-van-de-nacht-nasty-night-trail. Je kunt dit verder finetunen door keywords toe te voegen als “outdoor-agenda” of “agenda/trail/”.

De kracht van Path Auto zit hem in de mogelijkheid om de url opbouw precies zo te configureren, zodat er een goede vindbaarheid ontstaat. Daarna doet Path Auto de rest en heb je er geen omkijken meer naar.

Page Title module

Een hele belangrijke factor voor Google om te bepalen waar een pagina over gaat is de Page title. Daarnaast is het een belangrijke factor voor potentiële bezoekers. Die zien immers de Page title in de zoekresultaten en moeten een idee krijgen van wat ze kunnen verwachten als ze op de link naar jouw pagina klikken.

Drupal geeft standaard al goede Page titles, maar met deze module kun je nog meer configureren en vooral individualiseren. Zo kun je een eigen page title voor de homepage maken of eigen Page titles voor specifieke landingspagina’s of content types.

Global Redirect module

Niet per se nodig, maar de installatie is vrij simpel en daarna fungeert Global Redirect als een soort van waakhond. Het zorgt als het ware voor een extra schone url opbouw. Nu is Drupal daar al erg correct en rechtlijnig in, maar het maakt het nét even beter. Het verwijdert bijvoorbeeld de / (trailing slash) uit je url en wanneer je per ongeluk linkt in je artikel naar node/232 dan redirect Global Redirect meteen naar het sef url.

XML Sitemap module

Deze zorgt niet voor een beter CMS of betere pagina’s, maar creëert een xml bestand dat Google gemakkelijk kan indexeren. De module XML Sitemap maakt deze automatisch aan en voegt nieuwe content vanzelf toe. Je kunt het url van de sitemap doorgeven bij je Google Webmaster Tools account van je website. Dit zorgt voor een beter inzicht in welke pagina’s je website allemaal bevat.

Metatag module

Google kijkt niet naar meta keywords. Het heeft geen zin om deze in te vullen. Er zijn wel andere tags waar naar gekeken wordt. ‘Meta keywords’ staan hier niet tussen.

Welke tags zijn dan wel belangrijk? De meta description. Waarom? Omdat je wilt dat mensen op jouw pagina gaan klikken als ze de link naar jouw pagina zien in de Google resultaten.

Google eens op een term waarvan je weet dat jij in de top 10 staat. Wat is de zin onder de Page title? Zou jij hierop klikken? En wat zou een potentiële bezoeker moeten bewegen te kiezen voor jouw pagina? Google indexeert niet alleen, het meet hoeveel personen op je pagina klikken. Een goede CTR ( Click Through Ratio ) helpt enorm in een goede positionering in de zoekresultaten.

Met de Metatag module krijg je de mogelijkheid om per node of op een specifieke pagina zoals de homepage een goede meta description in te voeren. Standaard kun je instellen dat bijvoorbeeld de summary van je node gebruikt wordt, maar met het extra meta description veld kun je deze overschrijven. Dit biedt je de mogelijkheid om de zin nog korter en krachtiger te maken.

Emble bezit als full service agency een breed scala van kennis. Maar onze expertise breiden we uit met een netwerk van specialisten. Zo is Wouter van der Meij SEO-specialist en hebben we hem gevraagd hoe hij denkt over de keuze van een CMS als SEO een belangrijke factor is.

Wouter van der Meij is naast freelance SEO consultant ook ontwikkelaar van de SEO-toolset Umbrellum. Met ruim 9 jaar ervaring, een liefde voor technische SEO en optimalisatie van grote websites, weet hij als geen ander waar een CMS aan moet voldoen voor een sterke organische vindbaarheid. We vroegen Wouter naar zijn visie op SEO in relatie tot CMS'en.

1. Wordt de keuze voor een CMS steeds belangrijker voor SEO?

Niet per se belangrijker, maar je merkt dat SEO steeds technischer wordt. Zaken als site snelheid, structured data en javascript rendering zijn nu steeds belangrijker aan het worden. Een CMS moet hierin mee kunnen groeien. Sommige CMS'en houden je tegen, andere, zoals Drupal, geven je de vrijheid om mee te bewegen met nieuwe SEO-eisen.

2. Waarom raad jij vaak Drupal aan voor SEO projecten?

Omdat je bij Drupal bijna overal bij kunt. Je kunt de URL-structuur, Page Titles, Meta Descriptions, canonicals, structured data en interne linkstructuur volledig zelf regelen. Veel andere CMS'en blokkeren je óf maken het onnodig ingewikkeld. Drupal is robuust en schaalbaar, en dat zie je terug in de SEO-prestaties, zeker bij grote of complexe websites.

3. Welke technische SEO aspecten moet een CMS sowieso ondersteunen?

Een CMS moet standaard goede mogelijkheden bieden voor:

  • SEO-vriendelijke URL's
  • Makkelijke aanpassing van Page Titles en Meta Descriptions
  • Canonical URL instellingen
  • Structured Data / schema.org implementatie
  • Snelheidoptimalisatie (bijvoorbeeld caching, lazy loading)
  • 301-redirectbeheer bij contentwijzigingen
  • Serverside rendering

4. Wat zijn veelgemaakte SEO-fouten die je tegenkomt door verkeerde CMS-instellingen?

Oh, zoveel. Bijvoorbeeld dubbele content door verkeerde canonical tags, foutieve paginering bij blogs of producten, onnodig complexe URL-structuren, of client side rendering. Soms ook trage laadtijden omdat een CMS zonder goede caching draait. Vaak merk je dat pas als het kwaad al geschied is in je rankings.

5. Wat vind jij belangrijker: goede content of een technisch perfecte website?

Beide zijn essentieel. Content is waar Google uiteindelijk op beoordeelt, maar techniek is de basis. Als Google je content niet goed kan crawlen of begrijpen, heb je niks aan je goede teksten. Het CMS moet de techniek dus faciliteren, zodat de content kan schitteren.

6. Zijn er SEO-trends waarbij CMS keuze extra kritisch wordt?

Zeker. Denk aan de EEAT algoritmen (Expertise, Experience, Authority and Trust), je wilt op de juiste manier alle signalen afgeven naar Google dat je website te vertrouwen is en dat jij een expert bent op het gebied waar je over schrijft. Daar spelen structured data en semantische opbouw een cruciale rol. Niet elk CMS kan daar flexibel op inspelen. Drupal bijvoorbeeld wel, omdat je er custom contentmodellen en structured data makkelijk kunt implementeren.

7. Heb je tips voor organisaties die twijfelen tussen WordPress en Drupal vanuit SEO-oogpunt?

Vraag jezelf af: hoeveel controle wil ik? Bij WordPress is alles "goed genoeg" zolang je binnen de lijntjes blijft. Wil je veel maatwerk SEO, complexe sites of meerdere contenttypes beheren? Dan kom je vanzelf uit bij Drupal. En budget speelt natuurlijk ook een rol: WordPress kan sneller live zijn bij eenvoudige sites.

Conclusie

Ik hoop in ieder geval duidelijk te hebben gemaakt dat de CMS keuze niets uitmaakt voor de vindbaarheid en dat je iets kunt met mijn tips om een Drupal website door middel van een aantal modules helemaal SEO proof te maken. Wil je meer weten over wij Drupal ontwikkelaar websites maken?

Mocht je hier nog vragen over hebben? Dan zie en beantwoord ik ze graag hieronder in het reactie gedeelte.

Meer lezen over Drupal?

Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over Drupal. In deze whitepaper geven we je een duidelijk en compleet beeld van wat Drupal kan betekenen voor jouw organisatie.

Deel dit artikel

Meer inzichten over Drupal