Webinar - Starten met AI tools om je online commuicatie te verbeteren
Jurrien heeft onlangs een webinar gegeven over AI tools. Bekijk het hier terug en start makkelijk en snel met de kracht van AI toe te passen!
De ultieme SEO-checklist is een lijst van factoren die te verdelen is in technische SEO-optimalisaties, contentgerelateerde factoren en de hosting van je website. Natuurlijk hadden we in dit artikel nog meer dan 21 factoren kunnen noemen, maar de factoren moeten aantoonbaar werken. Van de factoren op deze checklist heeft Google bevestigd dat het algoritme hier naar kijkt of hebben gerenommeerde SEO-experts aangeven dat ze echt effect hebben.
Laten we beginnen met de technische SEO-optimalisatie. Dit zijn meestal de verbeterpunten waar SEO-experts als eerste naar kijken. In onze ogen moeten deze verbeteringen vooral gezien worden als basisvereisten om ‘mee te mogen doen’ in de zoekresultaten. Deze verbeteringen zijn soms lastig door te voeren. Kom je er niet uit, vraag dan hulp aan je internetbureau of hosting provider.
Een hele belangrijke factor. (Misschien wel de belangrijkste….) De page title is de titel van de pagina en deze krijg je te zien in de tab binnen je browser en wordt getoond als titel in de zoekresultaten van Google.
Waarom is deze factor zo belangrijk? Niet alleen Google kijkt naar het woordgebruik in je page title. De bezoeker bepaalt ook aan de hand van je page titel om te klikken op jouw pagina in de zoekresultaten. Dit ‘klikken’ bepaalt of je überhaupt bezoekers krijgt via Google. De graadmeter hiervoor wordt je CTR genoemd; de ‘Click Through Ratio’.
Elke pagina heeft zijn eigen CTR en hoe meer mensen klikken op een pagina, des te hoger de CTR van die pagina. Google vult zijn zoekresultaten natuurlijk graag met pagina’s waar mensen op klikken, dus die een hoge CTR hebben.
SEF staat voor ‘Search Engine Friendly’. In de beginjaren van de ontwikkeling van systemen om websites mee te publiceren, stond een goed leesbare URL niet hoog op de prioriteitenlijst. Daarmee ontstonden URL’s zoals index.php?option=com_content&view=article&id=1
Hier kan Google niet veel mee en het gevolg was dat HTML-websites zonder CMS beter scoorden in de zoekresultaten. Vandaar dat bijna alle CMS-en tegenwoordig een methode hebben om de interne URL’s aan te passen naar SEF URL’s.
In veel gevallen wordt deze SEF URL opgebouwd op basis van de titel die je aan je pagina meegeeft. Soms wordt hier ook nog een categorie of een tag aan toegevoegd. En zo kun je dus een pagina krijgen als: /artikelen/de-ultieme-seo-checklist terwijl deze pagina voor ons CMS intern eigenlijk /node/323 heet.
Naast dat de URL leesbaar moet zijn is ook de opbouw van belang. Hierdoor kan Google een structuur ontdekken binnen je website en wordt duidelijk dat /artikelen/ een overzichtspagina is voor onze artikelen waarbij de URL begint met /artikelen/*. Zou je de URL aanpassen bij alle artikelen naar /artikel/de-ultieme-seo-checklist dan zou dit grammaticaal misschien wel kloppen maar zou de structuur verloren gaan.
Google gebruikt de headings om te bepalen waar de content over gaat. De H1 tag wordt gezien als een titel en mag maar één keer voorkomen. De H2, H3, etc. tags worden gezien als subtitels en mag je vrijer toepassen. Al heeft het wel de voorkeur deze logisch op te bouwen.
Een website die een responsive webdesign heeft past de lay-out van de website aan zodat deze goed wordt weergegeven in de browser van de bezoeker. Als het goed is heeft je webdesigner rekening gehouden met bezoekers vanaf verschillende apparaten en hiervoor verschillende lay-outs bedacht. Doordat je website dankzij een responsive webdesign geoptimaliseerd is voor bezoekers die Googlen via een smartphone of tablet, stuurt Google meer van deze bezoekers naar je website.
Door Google een overzicht aan te bieden van je website gaat Google deze beter indexeren. Dit overzicht in XML-formaat kun je automatisch laten genereren door een XML sitemap-plugin voor je website en vervolgens moet je de URL van je sitemap doorgeven aan Google’s Search Console. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook: Waarom moet je een XML sitemap hebben?
Google probeert ons al jaren aan te sporen onze website sneller te maken. Logisch, want een van Google’s grootste kostenposten is het indexeren van alle websites. Als die een fractie sneller worden bespaart Google hier een hoop geld mee. De promotie van Google voor de snelle website begon in de Search Console en werd later uitgebreid met Google’s Pagespeed Insights.
Een snelle website creëer je door te werken met een hostingprovider die hierin investeert en door je website te optimaliseren. Meer over verschillende hostingproviders vind je hier: Wat is de beste hosting voor je website?
Je website optimaliseren kun je doen door het cachesysteem van je CMS aan te zetten en door een optimalisatiedienst zoals cloudflare.com te gebruiken.
Nog een optie is om je website lichter te maken. Hierbij gaat het om het gebruik van filmpjes of afbeeldingen die groot zijn of niet goed gecomprimeerd zijn. De makkelijkste manier om dit op te lossen is om het plaatjesgebruik te minimaliseren. Bepaalde effecten kunnen misschien ook middels CSS worden bereikt wat de website lichter maakt. Je kunt daarnaast ook de compressie voor je afbeeldingen verhogen of ook compressie toepassen op je CSS- en javascriptbestanden.
Je website aanbieden via https is inmiddels een vereiste voor een goede vindbaarheid. Met name omdat Google zo hamert op het aanbieden van veilige websites voor haar gebruikers.
Met diensten als letsencrypt.com en cloudflare.com kun je gratis een SSL afnemen en daarmee je website via https aanbieden. Wil je hier meer over weten: Hoe stap je over naar HTTPS?
Nu je website optimaal is qua SEO-techniek en hosting is het tijd voor misschien de SEO-verbeteringen die de laatste jaren door Google steeds meer beloond worden. We hebben het dan over de kwaliteit van je website en content. Door een website aan te bieden die prettig in het gebruik is en daadwerkelijk een oplossing biedt voor je bezoeker kun je een onderscheid maken.
Maar hoe weet Google nu of je content goed is? Er zijn tal van indicatoren waarmee Google dit kan meten. Een belangrijke is de bouncerate van je pagina. Dit is het percentage mensen dat na een zoekopdracht vanaf Google naar de pagina gaat en vervolgens weer terug gaat naar Google. Deze ‘bounce’ is een duidelijke indicatie dat de pagina niet een antwoord of oplossing biedt voor de vraag of het probleem wat de bezoeker heeft. De onderstaande checks en verbeterpunten kosten je relatief meer tijd maar hebben daarentegen de potentie om je website met kop en schouders boven de rest uit te laten steken!
Al jaren is er een duidelijke correlatie te zien tussen langere pagina’s en een hoge positie in de zoekresultaten.
Hoe dat komt is eigenlijk nog niet geheel duidelijk. Het kan zijn dat bezoekers veel tekst waarderen omdat ze met meer informatie meerdere vragen kunnen beantwoorden. Het kan ook zijn dat de langere pagina’s ervoor zorgen dat Google meet dat de bezoekers langer op de pagina’s blijven en dit als indicatie gebruikt voor goede content. Nog een mogelijkheid is dat een langere pagina meer keywords bevat en daardoor meer bezoekers aantrekt die andere zoekwoorden gebruiken.
Uit verschillende SEO-onderzoeken is een optimale lengte van 2500 woorden voor één pagina op te maken. Wanneer je merkt dat je pagina’s op 800 a 1000 woorden blijven steken, dan kun je overwegen deze samen te voegen. Daarnaast kun je onderdelen die je benoemt binnen je pagina’s voorzien van extra uitleg.
Klinkt logisch, maar het is niet zo dat als je maar 20x een bepaald keyword in je tekst plaatst je automatisch goed gevonden wordt. Met keywordgebruik bedoelen we een natuurlijke opbouw van je keywords waarbij je nadenkt over gerelateerd keywords en deze ook gebruikt op plaatsen buiten je normale tekst. Denk aan de alt-tekst van een plaatje, een categorie, een tag of link.
Een call-to-action is een button op een pagina die de bezoeker duidelijk om actie vraagt: ‘meld je aan’, ‘bestel onze brochure’ of ’wil je meer leren?’. Dit zijn allemaal call-to-actions en ze zorgen voor een aantal dingen. 1) Jij schrijft de pagina met een doel. 2) De bezoeker weet wat jouw doel is. (En toetst dus ook de content met dit doel in gedachten.) 3) Je bezoeker gaat niet doelloos rondklikken en is eerder geneigd naar de volgende stap te gaan.
Een van de positieve effecten van call-to-actions is dat ze zorgen voor een ‘klik’ naar de volgende pagina en daarmee de bouncerate naar beneden helpen.
Dit is al jaren een bekende factor die zorgt voor een hogere ranking. Mensen die zoeken willen vaak een zo actueel mogelijk resultaat. Het is daarom aan te raden je content zo nu en dan bij te werken en te kijken of deze nog van toepassing is.
Je kunt ook user generated content zoals reviews, comments of vragen van bezoekers tonen op je pagina’s, dit zorgt ervoor dat de pagina’s weer actueel worden voor Google. Het is daarbij wel belangrijk dat Google de user generated content kan indexeren. Commentaar via Facebook of Disqus wordt niet gezien als onderdeel van de content omdat het geladen wordt vanuit een extern platform.
Een goede titel wordt bij veel CMS-en gebruikt om de URL, de page title en de H1 uit op te bouwen. Zoals je misschien bij bovenstaande SEO-checks hebt kunnen lezen zijn deze uitermate belangrijk. Naast de plaatsing in de zoekresultaten, zorgt een sterke titel ook voor een klik van de bezoeker. Dit verhoogt de CTR (Click Through Rate) wat op zijn beurt de plaats in de rankings verhoogt. Bij het bedenken van je titel moet je daarom goed nadenken over zowel het toevoegen van essentiële zoekwoorden als het overtuigen van de bezoeker om op jouw pagina te klikken in plaats van op die van de concurrenten.
Maar maak ik dan geen clickbait titels? Met clickbait maak je de titel overdreven sensationeel terwijl je dit niet waarmaakt met de content die je de bezoeker voorschotelt. Dit werkt vooral goed op social media omdat Google ook kijkt naar wat er na de klik gebeurt. Wil je hier meer hulp bij het creëren van sterke titels? Lees dan ook: 8 tips voor de perfecte titels
Links richting interne of externe URL’s die het niet meer doen noemen we ‘broken links’. Of deze slecht zijn voor de vindbaarheid is niet bewezen maar veel SEO-experts zijn het er wel over eens dat de kans erg groot is dat kapotte links een slechte invloed hebben op de reputatie van je website.
Probeer ze daarom te voorkomen door je interne links goed te structureren, een plug-in of module te gebruiken die de links automatisch aanmaakt. Wil je controleren of jouw website broken links heeft? Bezoek dan brokenlinkcheck.com
Dit zijn links vanaf externe websites richting jouw website. Dit was in de begintijd van Google een hele belangrijke factor. De zogenaamde pagerank die een pagina kreeg werd berekend aan de hand van de rank van de pagina’s die hier naar linkten. Het duurde niet lang of je kon links kopen richting jouw pagina’s waardoor de waarde van dit systeem afbrokkelende. Inmiddels is pagerank verleden tijd maar blijven inbound, of backlinks zoals ze soms ook genoemd worden, een belangrijke factor.
Hoe kom je aan inbound links? Maak content die interessant is om naar te linken. Met name als de content voor een langere tijd goed blijft, is dit interessant. Een onderzoek, een vergelijking of een handige checklist...
Natuurlijk scoort grappige of uitdagende content beter op social media, maar het aantal bezoekers en de impact die dit voor je SEO heeft is tijdelijk.
Dit zijn links op jouw pagina’s richting externe websites. Wees hier niet té behoudend mee. Vaak hoor ik van onze opdrachtgevers dat ze deze liever niet plaatsen uit angst de bezoeker kwijt te raken. Natuurlijk kan dat gebeuren maar besef dat dit altijd kan gebeuren. Op het internet heeft de bezoeker de controle en zul je deze moeten overtuigen. Eén van die manieren is door je content te verrijken met links naar bronnen die jouw claims of content bevestigen.
Kijk wel goed naar de kwaliteit van de website waar je naar linkt. De kans is groot dat Google jouw website hoger inschat als de links die je plaatst richting kwalitatief hoogstaande websites gaan.
Deze zijn belangrijk omdat je de bezoeker attendeert op andere content binnen je website. Klikt een bezoeker hierop dan is dit niet alleen goed omdat deze meer content van je leest, je laat het door de klik die de bezoeker maakt ook weten aan Google. User metrics zoals de bouncerate worden door de initiële pagina met interne links verlaagd.
Duplicate content is niet direct schadelijk voor de vindbaarheid van je website. Indirect zorgt het er wel voor dat er minder unieke content op je website staat en dat bevorderd de vindbaarheid niet.
Dus probeer duplicate content waar kan te vermijden. Dit kan door kritisch te kijken naar je teksten en deze zo uniek mogelijk te maken. Duplicate content ontstaat vaak bij overzichtspagina’s voor diensten, producten, evenementen of artikelen.
Google zal in veel gevallen deze overzichtspagina’s niet hoog waarderen in de zoekresultaten omdat de content die getoond wordt vaak al gebruikt wordt op uiteindelijke pagina’s van de diensten, producten, evenementen of artikelen. Op zich is dit geen ramp zolang je begrijpt dat deze pagina’s geen instappagina’s zullen zijn voor een groot aantal van je bezoekers.
Wil je meer weten over duplicate content? Lees dan ook: Is duplicate content schadelijk?
De alt-tekst is een tekst die vroeger werd getoond wanneer een plaatje geladen werd. Nu wordt de alt-tekst gebruikt door screenreaders. Dit zijn browsers die in plaats van je website te tonen, deze voorlezen. Zo kunnen ook mensen die blind of slechtziend zijn websites bezoeken. Als we geen alt-tekst invoeren, dan leest de screenreader de bestandsnaam van de afbeelding voor. Heel fijn als dat DCM_87923879_2018.jpg is.
Zoekmachines gebruiken de alt-tekst op twee manieren. Ze leggen een database aan van afbeeldingen (denk aan Google images) en ze leren meer over de context van de afbeelding op jouw website.
Dus doe jezelf, slechtzienden en blinden een plezier en vul de alt-tekst altijd in. Je kunt simpelweg een beschrijving geven van wat er op de afbeelding wordt getoond.
Een goed webdesign zorgt niet direct voor een sprong in je positie binnen de zoekresultaten. Maar het heeft een impact op verschillende factoren die elk wel bepalend zijn voor je positie. Uit onderzoek blijkt dat een overzichtelijk webdesign wat goed leesbaar is zorgt voor een website waar bezoekers meer vertrouwen in hebben en langer blijven om de content te bekijken. Wil je hier meer over lezen? Lees dan ook: Zorgt een goed webdesign voor betere SEO?
Voor Google is het lastig om te verifiëren of de content die getoond wordt van een betrouwbare bron komt. Eén van de manieren om dit te bevestigen is het kijken naar een fysiek adres op de website. Louche websites plaatsen die over het algemeen niet en zo kun je deze er makkelijk uitfilteren. Searchengineland.com een bekende website voor SEO experts concludeert:
In conclusion, putting a real world verifiable address on your website appears to increase its chances of looking more algorithmically trustworthy to Google
Tip: Plaats je adres in de footer van je website. Zo wordt deze op elke pagina getoond. Goed voor je vindbaarheid en praktisch voor je bezoekers.
Google begrijpt onze taal steeds beter en kan ook steeds beter fouten traceren. Dat merk je als je de afgelopen jaren met Google Docs hebt gewerkt. De spellingcontrole wordt steeds beter.
Het is niet 100% zeker dat Google je positie degradeert wanneer je te veel spelfouten maakt maar Bing (die andere zoekmachine) heeft in 2014 verklaard dit wel te doen. Ik zou daarom het zekere voor het onzekere nemen en de spelling van je teksten goed nakijken. Al is het maar omdat je daarmee een betere indruk maakt op je bezoekers.
Dat was hem, de ultieme SEO-checklist. Hopelijk heb je jouw website met deze lijst op een aantal punten kunnen verbeteren. Mocht je vragen hebben over een van de SEO-checks? Dan kun je deze stellen via het reactiegedeelte onderaan deze pagina.
De ultieme SEO-checklist is een lijst van factoren die te verdelen is in technische SEO-optimalisaties, contentgerelateerde factoren en de hosting van je website. Natuurlijk hadden we in dit artikel nog meer dan 21 factoren kunnen noemen, maar de factoren moeten aantoonbaar werken. Van de factoren op deze checklist heeft Google bevestigd dat het algoritme hier naar kijkt of hebben gerenommeerde SEO-experts aangeven dat ze echt effect hebben.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Bedankt! :)
Top artikel! Dankjewel voor de bruikbare tips!
Colin