De beste kleur voor je buttons is...
Meestal wordt deze button zo ontworpen dat deze binnen de huisstijl van de organisatie past. De kans is groot dat als de huisstijlkleur blauw is, er een blauwe call-to-action button wordt ontworpen. Maar wat als een andere kleur voor meer kliks op die button zou zorgen? Welke kleur zou dan het beste zijn?
Oranje, rood of groen
Oranje, dat zou dé kleur moeten zijn. Er is zelfs een term voor. De BOB, wat staat voor ‘Big Orange Button’. Deze zou het meest opvallen en zorgen voor de meeste conversie. Rood is de kleur van stop: ‘Kijk naar deze button en klik erop!’ Maar zou misschien ook negatief kunnen uitpakken, als ‘te agressief’? Misschien dat groen het beste werkt. De kleur van ‘GO’, ‘gaan’, ‘Klik op die button!’ Maar valt groen wel genoeg op?
Zelf testen
Er zijn een hoop artikelen te vinden die claimen dat een bepaalde kleur het beste werkt maar echt gedegen onderzoek ben ik niet tegengekomen. Gelukkig leven we in een tijd waarin je geen panel of onderzoeksbureau hoeft in te huren.
Op onze meest bezochte pagina, namelijk die met een artikel waarin ik Drupal, Joomla en Wordpress met elkaar vergelijk, heb ik een zogenaamde ‘A/B test’ gedaan.
Een A/B test werkt als volgt: je maakt een aantal variaties op een pagina. In dit geval heb ik de drie call-to-action buttons die op de pagina staan een andere kleur gegeven. Het origineel van onze call-to-action button is rood. Vandaar dat ik variaties heb gemaakt in het groen en oranje.
Deze drie variaties gaan met elkaar de strijd aan doordat bezoekers een willekeurige variant te zien krijgen. Er wordt gemeten welke bezoekers op welke buttons klikken en op die manier is na verloop van tijd te zien welke kleur het effectiefst is.
Hoe meer bezoekers en kliks, des te zekerder we kunnen zijn over het resultaat. Ik heb de test 10 dagen laten lopen en dit zijn de resultaten:
- Bij de rode variant is het conversiepercentage: 19,22%
- Bij de groene variant is het conversiepercentage: 13,47%
- Bij de oranje variant is het conversiepercentage: 14,57%
De rode button is dus de beste. Maar is dit in alle gevallen zo? Ik denk het niet. Verschillende artikelen waarin ook A/B testen worden gedaan komen met verschillende resultaten. Zo wint de ene keer oranje, de andere keer rood of blauw. De lijn die ik terug zie is dat de winnaar van de A/B testen altijd de meest opvallende kleur is.
Deze varianten waren de winnaars binnen hun test. De resterende vormgeving lijkt bepalend voor het succes van de kleur. Binnen een rode website zal een rode button waarschijnlijk minder goed presteren dan een groene button. Daarnaast speelt gewenning wellicht ook een rol.
Mijn collega Robert Roose maakte een goed punt tijdens het opzetten van de A/B test:’Misschien dat meer mensen geneigd zijn om op de rode knop te klikken omdat ze al eerder op deze knop geklikt hebben.’
Dat zou zich voor kunnen doen wanneer men via een andere pagina op de testpagina van onze website zou uitkomen. Om te zien of dit een effect kan hebben, heb ik alle bezoekers die in die periode op de geteste pagina zijn geweest, bekeken in Google Analytics.
Om precies te zijn was 78,63% van de bezoekers een ‘nieuwe bezoeker’ die via Google voor het eerst op onze website kwam. Het overgrote deel was dus niet gewend aan de rode kleur van de call-to-action button.
Conclusie
- Durf af te wijken van de huisstijl en kies een kleur die opvalt!
- Laat je button opvallen door hem groot te maken en er als een button uit te laten zien.
- Test met een A/B test of je de juiste kleur hebt gekozen. Pas dan weet je of je geen omzet, leden, abonnees, leads of bestellingen misloopt.
Heb je vragen over call-to-actions of kleurgebruik? Je kunt ze hieronder in het reactiegedeelte stellen, ik beantwoord ze graag.
Hulp nodig bij het ontwerpen van een converterende website?
Onze designexperts weten niet alleen veel over toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, maar ook over het overhalen van jouw gebruikers om jouw doelen te behalen. Interesse? Laat je e-mailadres achter en wij helpen je graag verder!