Auteurs informatie in de zoekresultaten. Een SEO revolutie?

Door Thomas van EldijkBijgewerkt op 4 januari 2024 12 Reacties

Google heeft weer iets nieuws. Na het laten meewegen van snelheid, actualiteit en herkomst van pagina's gaat Google nu ook kijken wie de auteur is van de artikelen op jouw website. Onzin? Of staan we aan het begin van een van de grootste veranderingen binnen de Google zoekresultaten?

SEO experts zijn Google vaak te slim af

In de begin dagen van Google was er de pagerank methode om te kijken of een pagina iets voorstelde. Kreeg een voldoende links van pagina’s die op hun beurt een hoge ranking hadden? Dan steeg de pagina in de zoekresultaten. Jarenlang werkte dit systeem, totdat SEO experts het spelletje doorkregen en aan link-swapping, links-buying en link-farming gingen doen. De tactiek van Google moest veranderen en dat hebben we de laatste jaren gemerkt.

Google kijkt nu naar honderden factoren zoals snelheid, keyword relevantie, spelfouten, te weinig links, te veel links, titels van plaatjes en ga zo maar door. Maar al deze factoren zijn te manipuleren. SEO experts doen niets anders dan zoeken naar foefjes voor een betere vindbaarheid. In grote SEO communities delen ze met elkaar wat wel en niet werkt. En één van de hot-topics op dit moment is toch wel de nieuwe mogelijkheid om aan te geven op een pagina door wie deze geschreven is.

Hoe werkt het?

Je laat Google weten wie de auteur van je pagina is door door een speciale link te plaatsen richting de Google+ account van de schrijver. De link ziet er als volgt uit:

<a href="[profile_url]?rel=author">Google</a>

Op de plek van [profile_url] vul je het openbare url van jouw Google+ account in en op de plaats van "Google" kun je iets schrijven als "Mijn Google+ account".

Op onze website hebben we - heel subtiel - onderaan het blokje over de auteur een + geplaatst die de bovenstaande link bevat. Ik lees op blogs van verschillende SEO experts dat Google de "rel=author" link niet altijd goed oppakt. Door bij je artikelen ook nog eens duidelijk te vermelden wie de auteur is geef je aan Google een extra hint. Zie als voorbeeld de bovenkant van dit artikel: "Geschreven door: Thomas van Eldijk".

Als extra check voor Google moet de auteur ook in Google+ aangeven dat hij of zij aan artikelen schrijft voor de website waar je de speciale rel=author link op plaatst.

Meer leren over SEO en Internet Marketing? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvangst

De SEO specialisten vinden de nieuwe mogelijkheid prachtig. Het is makkelijk te implementeren en in de Google resultaten komt naast de pagina een foto van de auteur en iedere SEO specialist weet dat een plaatje gerant staat voor meer kliks ( mensen houden van plaatjes ).

Allemaal leuk dus. Maar stel nou dat Google pagina’s waarvan het weet wie het geschreven heeft hoger plaatst in de zoekresultaten ( gebeurt al ) en dat Google op een gegeven moment gaat kijken welke schrijvers de grootste circles heeft ( lees: “invloed” ) en dat Google op basis daarvan de volgorde van de zoekresultaten gaat bepalen ( gebeurt ook al ).

Wat als de invloed van de auteur een doorslaggevende rol gaat spelen? Gaan we dan allemaal over van Facebook richting Google+ omwille van de vindbaarheid van onze websites?

Of heeft dat niet veel zin omdat de zoekresultaten dan zullen bestaan uit de blogs van Britney Spears en Snoop Dog? Ik weet niet wat jij gaat doen? Maar ik ga alvast aan mijn Google+ followers werken.

Tip: Heb je een Drupal website? Zorg er dan voor dat je bij elk artikel een block toont waarin je de auteurs informatie toont. In dit block kun je standaard links tonen van de auteur, waaronder de Google rel=author link. Met name wanneer je met verschillende schrijvers / redacteuren werkt binnen je CMS is dit een uitkomst.

Leer meer over Drupal

Meer inzichten over SEO