8 tips voor de perfecte titel die zorgt voor meer bezoekers

Door Thomas van Eldijk
Bijgewerkt op 4 januari 2024
0

Maar wat maakt een goede titel?

Hieronder heb ik 8 tips verzameld die je helpen bij het bedenken van de perfecte titel. Het is een verzameling van factoren die men al ontdekte in de jaren 60 en 70 toen reclame en copywriting belangrijker werden door de opkomst van de televisie, en factoren die men sinds de komst van het internet goed kan meten.

1# Wees duidelijk en direct

Wanneer je niet de woorden gebruikt in je titel die slaan op jouw content, dan wordt je niet gevonden. Ik zie dit geregeld terug bij content die geschreven wordt voor een magazine en dan wordt geplaatst op de website.

Een artikel met tips over hoe je het beste een opleiding kunt volgen naast je werk zou een vage titel kunnen krijgen als “Terug naar de schoolbanken!”. Dit zegt niet veel over de content. Een duidelijke en directe titel geeft beter weer waar het over gaat.

Bijvoorbeeld:

In beide gevallen worden belangrijke zoekwoorden als studeren, studie, baan en werken gebruikt.

2# Noem een voordeel

De meeste communicatie-, marketing- en salesmensen weten wel dat je voordelen moet noemen in je content, of dat je features moet ombuigen naar voordelen. Maar een voordeel noemen in de titel is lastiger. Je titel wordt langer en je moet een keuze maken. Voor wie is de content nu echt en welk voordeel past daar het beste bij.

Bijvoorbeeld:

De voordelen voor de lezer zijn in dit geval een promotie en meer inkomen.

3# Gebruik een nummer in je titel

Onderzoek laat zien dat nummers opvallen, simpelweg omdat ze anders zijn dan letters. Gebruik daarom een nummer in je titel en krijg op die manier meer kliks. Nog een voordeel van nummers is dat ze suggereren dat je content gegroepeerd is en daardoor makkelijk te scannen is.

Bijvoorbeeld:

Er zijn zelfs bloggers en marketeers die bewerken dat oneven en hoge getallen beter werken. Het getal 25 zou bijvoorbeeld het meest optimaal zijn voor lijstjes.

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe artikelen? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief

4# Speel in op de actualiteit

Is er een recent onderzoek geweest over het onderwerp waarover de pagina gaat? Komt er een wijziging in de regels aan? Dan kun je dit gebruiken in je titel. Hiermee speel je in op de nieuwsgierigheid van je lezers.

Bijvoorbeeld:

5# De doe-het-zelf-titel

Hiermee speel je in op ons instinct om onszelf te willen verbeteren. Dit verbeteren staat vrijwel altijd gelijk aan de behoefte van je lezers. Dat kan zijn: geld, gezondheid, succes of vrije tijd.

Bijvoorbeeld:

6# Praktische informatie

We willen en kunnen steeds meer. We zijn daarom op zoek naar manieren om dingen sneller te doen. Wat ons hierbij helpt zijn duidelijke overzichten, vergelijkingen, lijstjes, tips en checklists.

Bijvoorbeeld:

7# Stel een vraag

Dit werkt het beste als je een vraag stelt direct aan de lezer in plaats van dat je een algemene vraag stelt. Wanneer de lezer dan met “Ja” of “Geen idee, daar wil ik meer van weten” beantwoordt en je dit combineert met een voordeel voor de lezer heb je een perfecte titel gecreëerd die lastig valt te negeren:

Bijvoorbeeld:

8# Een actie in de titel

Je kunt in de titel ook gebruik maken van een call-to-action. Uiteraard moet dit niet te dwingend overkomen, maar doordat veel titels niet oproepen tot actie valt jouw titel des te meer op. Nog een voordeel is dat je titel meteen duidelijk en direct wordt.

Bijvoorbeeld:

Heb je vragen over het bedenken van goede titels? Of heb je zelf tips voor het schrijven van de beste titels? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactiegedeelte.

Deel dit artikel

Meer inzichten over SEO