10 moderne SEO tips
Moderne SEO-tips draaien vooral om kwaliteit. Het zijn structurele verbeteringen die ervoor zorgen dat je bezoekers een betere ervaring krijgen en Google je website hoger waardeert.
Kwaliteit is essentieel
Bedrijven en organisaties hebben de afgelopen jaren geleerd dat online je kennis etaleren in de vorm van content werkt. Het trekt bezoekers aan, het overtuigt en laat zien dat je een autoriteit bent.
Enkele jaren geleden was je dan ook met een paar blogartikelen en landingspagina’s heer en meester binnen de zoekresultaten. In sommige branches is dat nog steeds zo maar over het algemeen moet Google steeds moeilijkere keuzes maken omdat er steeds meer content bij komt. Welke content biedt de meeste waarde voor de bezoekers en is dus van de hoogste kwaliteit?
Op basis van praktijkervaring en de vele inzichten van andere SEO-experts ben ik tot een shortlist van websiteverbeteringen voor 2018 gekomen. Deze verbeteringen zorgen voor een betere positie in de zoekresultaten en geven een boost aan de bezoekersaantallen. Ze staan op willekeurige volgorde.
1. AMP
AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en met deze techniek bied je een sterk versimpelde versie van je website aan die een stuk sneller geladen kan worden op mobiele apparaten.
Er is nog geen bewijs dat AMP een rankingfactor is, maar aangezien deze opensource-techniek mede door Google is ontwikkeld en het al wel duidelijk is dat websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik hoger geplaatst worden in de zoekresultaten, lijkt het logisch dat websites die een AMP-versie aanbieden beter scoren in Google.
Diverse SEO specialisten melden positieve resultaten, met name bij websites die langere artikel aanbieden.
2. Langere pagina's
De mensen bij SeoMoz.org onderzoeken al jaren wat voor soort pagina's goed scoren in de SERP (Search Engine Results Pages) en in toenemende mate zijn dit zogenaamde 'in-depth' artikelen. Oftewel lange pagina's met veel tekst. Maar niemand zit toch te wachten op lange teksten? Dat zou je denken, maar de realiteit is anders. Content die veelomvattend is en meerdere vragen beantwoord wordt beter gewaardeerd door bezoekers en Google. De ideale lengte ligt boven de 2000 woorden. Wil je weten hoe je jouw content langer kan maken? Lees dan ook: Waarom worden langere pagina's beter gevonden in Google.
3. Zorg voor een klik
Google is kritisch als het gaat om bezoekers die op jouw pagina komen en daarna weer teruggaan naar Google. Dit verschijnsel wordt ook wel pogosticking genoemd omdat de bezoeker van het ene zoekresultaat naar het andere springt. Hoe los je dit op?
Ten eerste moeten de titel en de intro van je pagina slaan op de inhoud. Wanneer deze niet overeenkomen kan het zijn dat bezoekers daardoor afhaken. Ten tweede is het belangrijk duidelijkheid te scheppen met behulp van:
- afbeeldingen
- bullet-lists
- subkoppen
- gemarkeerde tekst zoals bold of cursief
Zo kan een bezoeker snel door je pagina scannen en vallen er misschien dingen op waardoor de bezoeker verder wil gaan lezen. Lees ook: Hoe zorg je er voor dat je bezoekers je teksten lezen?
En ten derde, en dit is een belangrijke; zorg ervoor dat de bezoeker door kan klikken naar andere pagina's binnen jouw website. Denk aan links naar gerelateerde artikelen, diensten, voorbeelden of een profiel van de auteur. Door de 'klik' heeft Google een meetpunt en kan het zien dat de bezoeker jouw pagina/website interessant vindt en meer wilt lezen.
4. Up-to-date content
In 2011 kwam Google al met de 'freshness update' binnen het zoekalgoritme, wat kijkt naar nieuwe artikelen en wijzigingen binnen de website. De impact van deze update was lang niet heel groot maar neemt de laatste jaren steeds meer toe. We zien nu duidelijk dat nieuwe artikelen het vaak de eerste weken goed doen in de Google zoekresultaten maar daarna, wanneer ze niet ge-update worden, zakken ze langzaam weg.
De SEO-tip is dan ook: update geregeld je bestaande pagina's. Uiteraard niet door een paar woorden te veranderen maar door teksten te verbeteren en uit te breiden. Op die manier scoort je pagina niet alleen beter op actualiteit maar ook op lengte. Nog een manier om je pagina's up-to-date te houden is het aanzetten van reacties. Wanneer bezoekers opmerkingen of vragen plaatsen wordt je pagina elke keer weer ververst.
5. Supertitels
Dit is een SEO-wijsheid die al langer bekend is, maar we beginnen de laatste jaren pas echt te ontdekken dat dit misschien wel de belangrijkste factor is voor een goede vindbaarheid. Denk daarom goed na bij het bedenken van de titel van je pagina. Dit zijn 8 tips die je hierbij kunnen helpen:
- Wees duidelijk en direct.
- Noem een voordeel.
- Gebruik een cijfer in je titel.
- Speel in op de actualiteit.
- De doe-het-zelf-titel.
- Praktische informatie.
- Stel een vraag.
- Een actie in de titel.
Wil je meer weten over deze tips en voorbeelden van goede titels zien? Lees dan ook: 8 tips voor de perfecte titel.
6. Een snelle website
Dat een snelle website hoger scoort in de zoekresultaten van Google is al sinds 2010 geen geheim meer. In 2018 zal dit nog verder doorgevoerd worden en krijgt de PageSpeed Insights analysetool van Google nog meer waarde. Deze tool geeft je een goed inzicht in de snelheid van jouw website. Niet alleen kun je de tool gebruiken om te kijken hoe snel je website is ten opzichte van je concurrenten, maar de tool geeft je ook direct feedback met verbeterpunten waar je nog aan moet werken.
7. HTTPS en Security
In 2018 is je website aanbieden via HTTPS een vereiste met als primaire reden dat je hiermee de gegevens van je bezoekers beveiligt. Een secundair voordeel is dat je website beter gevonden wordt omdat Google websites met HTTPS voorrang geeft. Er is geen enkele reden om dit niet te doen; je website beveiligen en aanbieden via HTTPS kost helemaal niets.
Naast HTTPS is het belangrijk om de algemene beveiliging op orde te hebben van je website. Met malware of links richting malware sites scoor je geen punten bij Google. Installeer daarom anti-spam tools binnen je CMS, maak de login lastiger of maak gebruik van een content distribution network ( CDN ) zoals Cloudflare die niet alleen je website sneller maakt maar ook zorgt voor extra beveiliging.
8. Onderscheid maken met design
Nog een belangrijke manier om jouw website hoger te laten scoren in Google is via het webdesign. Onderzoek laat zien dat bezoekers afhaken als je website onderstaande elementen bevat:
- Een drukke of complexe lay-out.
- Pop-ups en advertenties.
- Kleine fonts die niet goed leesbaar zijn.
- Een saai webdesign en/of geen kleurgebruik.
En bezoekers die je website vroegtijdig verlaten zorgen voor slechtere statistieken, die op hun beurt zorgen voor een lagere ranking. Investeer daarom in een goed webdesign. Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan: Zorgt een goed webdesign voor betere SEO?
9. Repareer kapotte links op je website
Links repareren is geen leuke klus, zeker niet als je website duizenden pagina’s heeft. Maar een website met links die niet werken is voor Google een duidelijk teken dat er iets mis is met de kwaliteit. Dus check je website via een broken linkchecker zoals Brokenlinkcheck.com en repareer die kapotte links.
10. De alt-tekst
Dit zijn de puntjes op de i maar die maken nu net het onderscheid. De alternatieve tekst die je bij je afbeeldingen kunt invoeren wordt gebruikt door screenreaders en zoekmachines. Voer je niets in dan wordt de bestandsnaam gebruikt.
Door een goede alt-tekst bij je afbeeldingen te gebruiken kunnen je afbeeldingen voorkomen in Google Images en het gebruik van alt-teksten maakt je website laagdrempeliger voor visueel beperkte bezoekers.
Heb je vragen over deze SEO-tips of heb je zelf nog een tip? Dan lees ik ze graag hieronder in het reactiegedeelte.
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.