8 tips voor de perfecte titel die zorgt voor meer bezoekers
- Zorgt voor een betere vindbaarheid. Bij de meeste contentmanagement-systemen is het zo dat de titel bepaalt hoe je H1, Page title en URL eruit zien. Stuk voor stuk belangrijke elementen waar Google naar kijkt om te bepalen waar je pagina over gaat.
- Krijgt meer kliks. Niet alleen in Google maar ook op social media. Je verhoogt je CTR ( click through ratio ) met een goede titel. Er bestaat niets voor niets zoiets als click-bait. Dit zijn meldingen in de zoekresultaten of posts op social media die zo'n aantrekkelijke, opvallende of bizarre titel bevatten dat je wel moet klikken.
- Verhoogt de deelbaarheid van je pagina op social media. Wanneer je iets deelt zegt dat iets over jou zelf. De titel speelt hierbij een belangrijke rol om duidelijk te maken wat je aan de content hebt die op de pagina staat.
Maar wat maakt een goede titel?
Hieronder heb ik 8 tips verzameld die je helpen bij het bedenken van de perfecte titel. Het is een verzameling van factoren die men al ontdekte in de jaren 60 en 70 toen reclame en copywriting belangrijker werden door de opkomst van de televisie, en factoren die men sinds de komst van het internet goed kan meten.
1. Wees duidelijk en direct
Wanneer je niet de woorden gebruikt in je titel die slaan op jouw content, dan wordt je niet gevonden. Ik zie dit geregeld terug bij content die geschreven wordt voor een magazine en dan wordt geplaatst op de website.
Een artikel met tips over hoe je het beste een opleiding kunt volgen naast je werk zou een vage titel kunnen krijgen als “Terug naar de schoolbanken!”. Dit zegt niet veel over de content. Een duidelijke en directe titel geeft beter weer waar het over gaat.
Bijvoorbeeld:
- Hoe combineer je het beste een studie naast je baan?
- Waar moet je op letten als je gaat studeren en werken tegelijk?
In beide gevallen worden belangrijke zoekwoorden als studeren, studie, baan en werken gebruikt.
2. Noem een voordeel
De meeste communicatie-, marketing- en salesmensen weten wel dat je voordelen moet noemen in je content, of dat je features moet ombuigen naar voordelen. Maar een voordeel noemen in de titel is lastiger. Je titel wordt langer en je moet een keuze maken. Voor wie is de content nu echt en welk voordeel past daar het beste bij.
Bijvoorbeeld:
- Maak promotie en combineer een studie naast je baan.
- Door verder te leren naast je werk verdien je straks een beter salaris.
De voordelen voor de lezer zijn in dit geval een promotie en meer inkomen.
3. Gebruik een nummer in je titel
Onderzoek laat zien dat nummers opvallen, simpelweg omdat ze anders zijn dan letters. Gebruik daarom een nummer in je titel en krijg op die manier meer kliks. Nog een voordeel van nummers is dat ze suggereren dat je content gegroepeerd is en daardoor makkelijk te scannen is.
Bijvoorbeeld:
- 9 manieren om van je studie en je baan een succes te maken
- 7 tips hoe je het meest efficiënt een studie kunt volgens naast je baan.
Er zijn zelfs bloggers en marketeers die bewerken dat oneven en hoge getallen beter werken. Het getal 25 zou bijvoorbeeld het meest optimaal zijn voor lijstjes.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En je ontvangt net als 3.202 anderen onze nieuwste artikelen.
4. Speel in op de actualiteit
Is er een recent onderzoek geweest over het onderwerp waarover de pagina gaat? Komt er een wijziging in de regels aan? Dan kun je dit gebruiken in je titel. Hiermee speel je in op de nieuwsgierigheid van je lezers.
Bijvoorbeeld:
- Met een hbo-opleiding word je 3x sneller aangenomen. Combineer daarom een hbo-studie met je baan.
- Waarom ga je volgend jaar 8,4% meer verdienen met een hbo-opleiding?
5. De doe-het-zelf-titel
Hiermee speel je in op ons instinct om onszelf te willen verbeteren. Dit verbeteren staat vrijwel altijd gelijk aan de behoefte van je lezers. Dat kan zijn: geld, gezondheid, succes of vrije tijd.
Bijvoorbeeld:
- Hoe kun je een hbo-opleiding volgen in 3 maanden naast je vaste baan?
- Hoe rond je een studie het snelst af naast je werk?
6. Praktische informatie
We willen en kunnen steeds meer. We zijn daarom op zoek naar manieren om dingen sneller te doen. Wat ons hierbij helpt zijn duidelijke overzichten, vergelijkingen, lijstjes, tips en checklists.
Bijvoorbeeld:
- De ultieme checklist voordat je aan een opleiding gaat beginnen naast je baan.
- 7 tips om je van je opleiding naast je werk een succes te maken.
7. Stel een vraag
Dit werkt het beste als je een vraag stelt direct aan de lezer in plaats van dat je een algemene vraag stelt. Wanneer de lezer dan met “Ja” of “Geen idee, daar wil ik meer van weten” beantwoordt en je dit combineert met een voordeel voor de lezer heb je een perfecte titel gecreëerd die lastig valt te negeren:
Bijvoorbeeld:
- Wil je weten hoe je een hbo-opleiding in 3 maanden kunt afronden en nu al meer kunt verdienen?
- Maak jij deze 5 fouten wel eens als je begint aan een studie naast je werk?
8. Een actie in de titel
Je kunt in de titel ook gebruik maken van een call-to-action. Uiteraard moet dit niet te dwingend overkomen, maar doordat veel titels niet oproepen tot actie valt jouw titel des te meer op. Nog een voordeel is dat je titel meteen duidelijk en direct wordt.
Bijvoorbeeld:
- Leer in 10 minuten alles over hoe je een studie en werk combineert.
- Stop met het verspillen van je tijd en doe die hbo-studie naast je baan.
Heb je vragen over het bedenken van goede titels? Of heb je zelf tips voor het schrijven van de beste titels? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactiegedeelte.
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.