De 3 belangrijkste functies van Google's Search Console
Er zijn veel website beheerders die nog niet afweten van het bestaan van de Google's Search Console, ook wel bekend als Webmaster Tools zoals het voorheen heette.
Hoog tijd voor een introductie, want met de Google's Search Console zorg je voor een goed geoliede website die beloond wordt door Google met een hogere positie in de zoekresultaten. In dit artikel bespreek ik de drie belangrijkste functies van de Search Console.
Intro: Wat is de Search Console?
Google heeft de Search Console in het leven geroepen met als doel om webmasters betere websites te laten maken. Met de Search Console kun je diverse statistieken bekijken, die voortkomen uit het bezoek die de Google bot aan jouw website brengt en de verwijzingen die Google maakt naar jouw website in de zoekresultaten van Google.
Om toegang te krijgen tot de Search Console ga je naar https://www.google.com/webmasters/tools en meld je je aan met een Google account (vanuit praktisch oogpunt is het handig om dezelfde Google account te gebruiken als voor je Google Analytics en/of Google Adwords).
Na aanmelding moet je bewijzen dat je echt de webmaster bent van je website door een metatag toe te voegen aan jouw website of door een bestandje via de ftp client bij je website te plaatsen. Google gaat er vanuit dat als je dit niet kan, je ook niet de webmaster van je website bent.
1. Dode links en 404 errors
In Google Webmaster Tools kunt je bijhouden of bezoekers op pagina's terecht komen die niet meer bestaan op jouw website. Dit noemen we 404 errors. Het kan zijn dat je hier intern vanaf je eigen website naar toe linkt. Dan is het zaak om de link ook aan te passen. Het kan zijn dat een externe website of Google linkt naar een niet bestaande pagina. De oplossing is dan "redirecten".
Een overzicht van niet gevonden urls in de Search Console. De zogenaamde 404 errors.
Redirecten is het verkeer dat binnenkomt op de verkeerde pagina verwijzen naar de goede pagina. Een website die veel 404 errors geeft is volgens Google niet in orde. Wanneer Google in de gaten krijgt dat een website veel 404 errors geeft zal het de website lager plaatsen in de zoekresultaten of op den duur helemaal niet meer tonen.
Stel dat je het artikel of de informatie helemaal niet meer wil aanbieden, dan is het helemaal niet erg om gewoon de bezoeker en Google uit te laten komen op je 404 pagina. Daar is deze immers voor bedoeld. Leer meer over 404's pagina's in dit artikel: Hoe ziet de ideale 404 pagina eruit?
2. De XML sitemap
Google kan een pagina waar naar gelinkt wordt zeer goed indexeren. Door deze links te volgen (dit heet crawlen) kan Google deze pagina's indexeren. Een website kan echter pagina's bevatten, waar niet direct op de homepage of in het menu naar gelinkt wordt. Deze pagina's worden dan ook minder goed geïndexeerd door Google. De oplossing hiervoor is om een sitemap toe te voegen binnen de Google Search Console.
Koppel je sitemap aan de Google Search Console voor een betere indexering van al je content.
Door de locatie van deze xml door te geven aan Google Webmaster Tools, zal Google voortaan deze xml doornemen. Dit scheelt Google het doorspitten van je website en geeft Google een nog completer beeld. De beloning hiervoor is dan ook een betere positie in de zoekresultaten van Google.
3. Click Through Ratio
Binnen Google Analytics zien we wat bezoekers doen op onze website. Hoe lang ze op een pagina aanwezig zijn, waar ze op klikken, etc. Wat we niet in Google Analytics kunnen zien is wat er voor het bezoek is gebeurd.
Waar heeft de bezoeker op gezocht? Welk url kwam naar voren? En klikte de bezoeker op onze pagina in het zoekresultaat?
Deze informatie is wel in te zien in de Search Console. Je kunt van jouw website een overzicht krijgen van de zoekwoorden die men invoert, welke url's hierbij worden getoond en wat de click through rate (CTR) hiervan is.
In dit overzicht zie je hoeveel mensen klikken op jouw vertoonde pagina's in Google.
Hoe beter je CTR hoe groter de kans is dat Google je url vaker zal gaat tonen. Een pakkende titel en een sterke metadescription kunnen degene die iets zoekt overhalen om op jouw pagina te klikken.
Uiteraard zijn er nog meer functies in de Search Console te vinden maar deze drie, de 404 pagina's, XML sitemap en het CTR overzicht zijn onmisbaar en de belangrijkste om je als website beheerder op te richten.
Heb je vragen over de Search Console? Ik lees en beantwoord ze graag hieronder in het reactie gedeelte.
Meer lezen over moderne SEO?
Laat hieronder je e-mailadres achter en download onze gratis whitepaper over moderne SEO. In deze whitepaper duiken we dieper in op de moderne SEO-technieken die tegenwoordig een verschil maken.