Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom gebruiken we dan nog steeds metatags?

Dat is een goede vraag. Ik denk dat het een reden kan zijn om ons te onderscheiden. Sinds Google zich richt op websites met kwalitatieve content, zijn er steeds meer websites goede content gaan maken. In de hoop een betere website te maken dan de concurrentie, willen we het braafste jongetje van de klas zijn.

Voor websites die het moeilijk vinden om goede content te maken en merken dat hun positie in Google steeds verder wegzakt, is het meestal een paniekreactie om te kijken naar factoren die op oude lijstjes van SEO ‘experts’ voorkomen, zoals het gebruik van metatags.

Welke invloed hebben metatags?

In mijn zoektocht naar bewijs dat metatags enige invloed hebben, ben ik geen hard bewijs tegengekomen. Natuurlijk wel duizenden blogs van SEO experts die zeggen dat je metatags moet gebruiken en hoe. Maar geen cijfers of onderzoeken die aantonen wat het effect is.

De beste bron die ik heb kunnen vinden komt van MOZ. Misschien wel de bekendste en beste website over SEO-expertise. Al jarenlang maken de specialisten bij MOZ een lijst met zogenaamde ‘ranking factors’. Denk aan factoren als een keyword in de titel van je artikel of een link van een hoogstaande website richting je pagina.

In het begin konden SEO experts aangeven bij MOZ hoeveel effect ze hadden behaald met een bepaalde factor en op die manier kon op een zeer niet-wetenschappelijke manier bepaald worden of iets zou kunnen werken en in welke mate. De kwaliteit van de lijst werd steeds beter naarmate meer experts hun input gaven. Maar de resultaten bleven subjectief.

Op de hoogte blijven van internet ontwikkelingen? Meld je aan op onze nieuwsbrief

De laatste jaren heeft MOZ een eigen analyse-systeem ontwikkeld om de zoekresultaten van Google te bestuderen. In het kort voert MOZ 16.521 zoekopdrachten uit en analyseren ze bij elke zoekopdracht de eerste 50 resultaten.

De analysetool van MOZ kijkt bij alle websites in de top 50 van elk zoekwoord. Totaal worden er dus 826.050 pagina’s geanalyseerd en wordt er gekeken naar factoren als de snelheid van een website, het keyword in de titel of het keyword in de eerste zin van de tekst.

In de lijst staan verschillende Metatag factoren, zoals Schema.org, Twittercards en Open Graph markup. De score kan lopen van 0.1 tot 1.0.

Screenshot van ranking factors waarin het effect van de extra metatags te zien is

Bron: https://moz.com/search-ranking-factors/correlations

Zoals je kunt zien scoren de meeste niet goed, zelfs negatief. Avertenties op je website tonen (zie het laatste item) heeft nog meer negatieve impact. Je website aanbieden in een beveiligde omgeving (https) heeft een positief effect.

Wanneer MOZ in dezelfde periode waarin de analysetool zijn werk heeft gedaan (mei 2015) aan SEO experts vraagt in hoeverre metatags invloed hebben op de vindbaarheid, dan valt op dat de effecten relatief hoog worden ingeschat, terwijl de realiteit anders is.

Screenshot van de ranking factors van Moz. Hierin is te zien dat seo experts meer waarde toekennen aan metatags dan uit de analyse blijkt.

Wat nu?

Eigenlijk zijn er niet veel scenario’s te bedenken waarbij het toevoegen van extra metatags veel nut heeft. Elke moderne CMS zoals Drupal, Wordpress of Joomla, zorgt voor een goede page title die wordt gebaseerd op de titel van je pagina. De rest heeft of geen invloed, of wordt niet of nauwelijks gebruikt voor een betere positie in Google.

Gerelateerde artikelen

Wij delen graag de kennis die we in huis hebben

Bekijk alle artikelen

Reacties

Top artikel!

Metatags zijn echt niet te onderschatten. Toch merk ik dat er websites worden opgeleverd zonder Metatags of met onjuiste robot.txt instellingen.

Ik maak voor alle klanten een checklist voor de oplevering van hun websites en metatags staan daar absoluut op. Over die checklist heb ik overigens hier geschreven: https://www.nieuwewebsitelatenmaken.nl/kennisartikelen/hoe-controleer-i…

Laat maar weten als je toevoegingen hebt.

Reactie van Marloes op 24 december 2015

Hi Marloes, bedankt voor je toevoeging!

Reactie van Thomas van Eldijk op 4 januari 2016

Hoi Thomas,

Leuk artikel, ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt, maar op 1 punt niet.
Je schrijft: Ik kan althans geen enkel verband vinden in de vorm van bewijs of onderzoek, dat het gebruik van extra metatags, naast een basis page title, helpt bij het behalen van meer bezoekers of een betere positie in de zoekresultaten.

Meta data helpt misschien niet bij het hoger ranken, maar wel degelijk bij het behalen van meer bezoekers, want het kan een grote invloed hebben op de CTR! En hoe meer mensen doorklikken, hoe meer bezoekers.

De meta description staat in de SERP van Google onder de titel van je pagina en daarom helpt het de CTR wel degelijk omhoog als je deze zorgvuldig formuleert (wervend, prikkelend). Daarnaast worden ook nog de woorden in de meta description vetgedrukt door Google mits ze in de zoekopdracht voorkwamen. Als de meta description leeg is dan pakt Google zelf een stukje uit je tekst en dit kan verre van optimaal zijn.

De structured data zoals schema.org die je aanhaalt in je intro kan ervoor zorgen dat je pagina veel rijker wordt gepresenteerd in Google, denk aan de sterren voor reviews. Grote kans dat ook dit effect heeft op de CTR. Moz zegt daar het volgende over:

Whether structured data affects rankings has been the subject of much discussion and many experiments. As of yet, there is no conclusive evidence that this markup improves rankings. But there are some indications that search results with more extensive rich snippets (like those created using Schema) will have a better click-through rate. For best results, experiment with Schema markup to see how your audience responds to the resulting rich snippets.
https://moz.com/learn/seo/schema-structured-data

Reactie van Peijke op 17 februari 2016

Hi Peijke,

Bedankt voor je uitgebreide comment. Probleem met de meta descption gebruiken om een betere CTR te krijgen is dat Google sinds de Hummingbird update zelf bepaalt wat de snippet ( beschrijvende tekst van de pagina in de SERP ) is. In veel gevallen vervangt Google de meta description en 'matched' de snippet aan een zin met de zoekwoorden vanuit je pagina. Iedereen ziet dus een eigen snippet. Je CTR gaat hierdoor ook omhoog omdat de zoekwoorden waarop de persoon zoekt bold worden gemaakt.

Google gaat de laatste tijd nog een stapje verder soms hele lange snippets te maken, soms hele korte of door direct een antwoord te geven op de vraag waarop je zoekt. Een interessant artikel hierover vind je hier: https://moz.com/blog/i-cant-drive-155-meta-descriptions-in-2015

Zoals ik het zie is het daarom niet echt zinvol meer op heel veel tijd aan je meta description te besteden. In dit artikel: https://moz.com/blog/why-wont-google-use-my-meta-description adviseert Dr Peter J. Meyers, ongeveer hetzelfde: "Leave It Alone. Google's attempts to match snippets to queries don't always work the way you'd like, but in general they're a good thing. Matching, bolded keywords drive click-throughs, and people rarely read the whole text of a snippet."

Sterker nog, het zou me niet verbazen als binnen nu en een paar jaar Google de meta description totaal gaat negeren. Zoals al bij de meta keywords het geval is.

Wat betreft schema.org. Ik denk zeker dat dit waardevol kan zijn als je specifieke content aanbied. Zoals boeken waarbij je gebruikt maakt van: "numberOfPages" of films op je website hebt staan en dan gebruik kan maken van het label: "director". Doe je dat niet, dan heeft het gebruik van schema.org geen zin.

Reactie van Thomas van Eldijk op 19 februari 2016

Hi Thomas,

Het klopt dat er een tendens is dat wij marketeers minder invloed kunnen uitoefenen op de manier hoe de SERP wordt weergegeven. En ja, Google vervangt de meta description in meerdere situaties (bijvoorbeeld wanneer het zoek query geen enkel woord bevat van jouw meta description).

Maar dit betekent niet dat het slim is om de meta descriptions links te laten liggen. En in beide Moz artikelen wordt dit ook zeker niet geadviseerd. Peter Meyers geeft zelfs tips wat je wel moet doen met je meta description in het laatste artikel dat je noemt (dat artikel is trouwens voor SEO begrippen heel oud, 2011!). Moz zegt zelfs op hun pagina die dedicated is voor meta descriptions het volgende (en deze pagina wordt up to date gehouden omdat het in hun 'learn' sectie zit https://moz.com/learn/seo/meta-description):

The meta description tag serves the function of advertising copy. It draws readers to a website from the SERP and thus, is an extremely important part of search marketing. Crafting a readable, compelling description using important keywords can improve the click-through rate for a given webpage.

Mijn ervaring is dat wanneer je een goede meta description gebruikt, die op een natuurlijke manier je keywords bevatten, Google deze in heel veel gevallen wel gewoon toont. Google adviseert zelf trouwens ook om voor iedere pagina een meta description in te vullen: https://support.google.com/webmasters/answer/35624?hl=nl. Ze zeggen zelf dat ze het "soms" tonen, maar zoals ik al zei is het bij een goede meta description echt wel veel vaker dan "soms".

Reactie van Peijke op 22 februari 2016

Ha Thomas,
Alweer een artikel dat ik met plezier lees. Nuttig. Toch vind ik zelf het toevoegen van een metadescription zeker wel nuttig. Misschien niet voor je score in de zoekresultaten, maar wel voor je presentatie in zoekresultaten en de verhoging van de kans dat zoekers doorklikken naar jouw site. Niet altijd, maar best vaak toont Google namelijk de metadescription onder de paginatitel. De inhoud daarvan kun je zien als een kleine advertentie voor jouw pagina. Is de tekst daarin aantrekkelijk, dan verhoogt dit je CTR, dat kan bijna niet anders.
Voorbeeld voor m'n eigen site: als je zoekt op Mooiste wandelingen Veluwe (wat nogal wat mensen doen), dan komt mijn site meestal op plek 1, en dan zie je het volgende:

Mooiste wandelingen Veluwe | 5 prachtige wandelroutes
www.frankwandelt.nl/.../mooiste-wandelingen-veluwe-vijf-mooie-wande...
Zin in een lekkere boswandeling? De vijf mooiste wandelingen door de beboste heuvels van de Veluwe en de Veluwezoom.

Nog afgezien van de vraag of je bovenstaande teksten goed vindt, is dit toch wel een hele mooie manier waarop je kunt beïnvloeden hoe je pagina gepresenteerd wordt in de zoekresultaten. In ieder geval levert bovenstaande gratis advertentie mij heel veel bezoekers op.
Groet en blijf dit soort nuttige artikelen schrijven!
Frank

Reactie van Frank van der Meer op 17 februari 2016

Hi Frank, helaas hebben we niet zoveel invloed meer op de tekst (snippet) die Google laat zien bij ons pagina's. Google bepaald zelf wat daar komt te staan en vaak laat Google een stuk tekst zien die overeenkomt met de zoekwoorden waarop iemand gezocht heeft. In jouw voorbeeld komt dit, niet toevallig, overeen. Ik kan voor de pagina die jij als voorbeeld geeft een hele andere 'snippet' krijgen als ik met net even andere zoekwoorden zoek...

Mooiste wandelingen Veluwe | 5 prachtige wandelroutes
www.frankwandelt.nl/.../mooiste-wandelingen-veluwe-vijf-mooie-wande...
En neem je verrekijker mee voor de wilde zwijnen en edelherten die je hier kunt ontmoeten. Frankwandelt selecteerde de vijf mooiste wandelingen over de ...

Op zich niet erg want dat dat zorgt ook voor een hogere CTR! Zie ook mijn reactie hierboven op Peijke zijn comment.

Reactie van Thomas van Eldijk op 19 februari 2016

Ha Thomas,
Dank voor je uitleg, maar ik ben het toch meer met Peijke eens. Mijn ervaring is dat als je goede metadescriptions schrijft, wervend én met trefwoorden waar veel mensen op zoeken, Google toch heel regelmatig jouw metadescription als snippet toont. Zeker niet in 100% van de gevallen zoals een paar jaar geleden. Maar stel dat het maar in 20% van de gevallen zo is, dan heb je in die 20% toch flink wat invloed op deze gratis advertentietekst voor jouw pagina. Goed voor de CTR, zoals Peijke schrijft.

Daar komt nog bij dat een hoge CTR wel een ranking factor is voor Google. Dus indirect heeft een goede metadescription wel degelijk invloed op je SEO.

Afijn, ik ga er gewoon mee door totdat blijkt dat Google er niets meer mee doet. Kleine moeite vind ik.
Groet van Frank

Reactie van Frank van der Meer op 19 februari 2016

Hi Frank, dat begrijp ik en ik vind het ook helemaal niet verkeerd om meta descriptions in te voeren. Jij en Peijke hebben allebei een punt dat de CTR in de gevallen dat de meta description getoond wordt, beter zal uitpakken. De bedoeling van mijn artikel is met name geweest om duidelijk te krijgen hoeveel invloed metatags hebben. In mijn ogen wordt hier (te)veel tijd aan besteed omdat de impact minimaal is. In die zelfde tijd kun je zoveel andere dingen doen die meer invloed hebben op je bezoekers aantallen en vindbaarheid in Google. Het schrijven van een paar artikelen bijvoorbeeld. Tijdens mijn werk zie ik geregeld dat onze opdrachtgevers beginnen met het optimaliseren van metatags of geld stoppen in een snellere website terwijl de content erg "dun" is en dit de nummer één prioriteit zou moeten zijn. Wanneer je content helemaal in orde is, dan is het moment om te verfijnen en dan moet je zeker kijken naar je meta descriptions.

Reactie van Thomas van Eldijk op 26 februari 2016

Thomas,

Is het zo dat google niets doet met meta tag keywords en eigenlijk ook niets doet met de meta description tags.
Welke meta tags doen er nog wel toe om een betere positie in google te krijgen.
Of kijkt google ondertussen in het geheel niet meer naar meta tags? En telt het niet meer mee in ranking en zoek resultaten en gaat het echt alleen om de tekst op de website.

Reactie van tommy62 op 21 augustus 2016

Hi Tommy62, Nee Google doet niets meer met de metakeywords. Dat is sinds 2009 vast komen te staan. De meta description wordt in sommige gevallen nog wel getoond in de zoekresultaten maar steeds vaker kiest Google een tekst uit je pagina die nog beter aansluit bij de zoekopdracht. Ik kom zelf steeds meer aanwijzingen tegen, zoals het onderzoek van MOZ, waaruit blijkt dat Metatags geen invloed hebben op je vindbaarheid. Wanneer je een modern CMS gebruikt zoals Joomla, Drupal of Wordpress dan is je website op technisch vlak goed doorzoekbaar voor Google en is inderdaad de tekst en het design van je website een doorslaggevende factor. Gr, Thomas.

Reactie van Thomas van Eldijk op 23 augustus 2016

Beste Thomas,
Ik weet helemaal niets van metatags etc., maar mijn artikelen op mijn ouderwetse, eenvoudige website
www.pietsmulders.nl doen het bij Google na enkele maanden altijd zeer goed.
Dikwijls eindigen ze in de eerste helft op de eerste pagina.
Wie kan mij uitleggen waarom die zo hoog scoren. ???

Groet,

Piet Smulders

Reactie van Piet Smulders op 21 augustus 2019

Hi Piet, je website is een mooi voorbeeld van hoe SEO ( search engine optimization ) veranderd is de afgelopen jaren. Vroeger konden we met technische SEO optimalisatie (denk aan metatags optimalisatie) een website hoger laten scoren in Google. Maar er kwam en er komt steeds meer content bij. Google moest op andere manier gaan kijken naar websites om te bepalen welke content nu goed was en welke niet. En een van die manieren is via de bezoekers zelf. Die bepalen met hun gedrag welke content als goed wordt gezien en welke content niet. Het zou dus goed kunnen dat jouw website gewoon goede content aanbiedt en dat je daar steeds meer voor wordt beloond. Gr, Thomas van Eldijk.

Reactie van Thomas van Eldijk op 26 augustus 2019