Mooi overzicht van navigatie- en selectiemogelijkheden. Je hebt gelijk dat het hover-effect alleen op computers met muis werkt en nuttig is, en geen waarde heeft op het steeds meer opkomende touch-screen gebruik. En het is zinvol dat te benoemen, want ook ik merk dat er nog veel interfaces zijn die vooral op een desktop aantrekkelijk zijn en veel minder op een tablet of smartphone, en ik ben het eens dat je het aantal menu-opties sowieso klein moet houden.
Toch blijft een hover-menu op een desktop nuttig en efficiënt en zijn hover-effecten daar simpel en decoratief in het design. Een simpele oplossing verbindt de twee werelden, door het mogelijk te maken het hover-menu ook te openen met een klik. Dat is simpelweg een kwestie van de link op het hoogste niveau te laten gaan naar "#" in plaats van een url. En of je het dan weergeeft als een traditoneel uitklap-menu, of als een tweede menu-balk is dan slechts een design-keuze.
Laten we het kind niet met het badwater weggooien. Het is goed mogelijk om een site zowel op een laptop als een tablet als op een smartphone soepel te laten werken, ook met een uitklapbaar menu. we kunnen elk apparaat hun eigen werkwijze en weergave laten hebben, merendeels getriggerd door de schermgrootte van het toegangsapparaat. Gewoon een kwestie van overschakelen, en als je wilt dat een gebruiker dat zelf kan kiezen, dan is het toevoegen van een knop of andere besturingselement goed te doen. En het wiel hoeft hierin niet worden uitgevonden, er zijn genoeg voorbeelden om op verder te bouwen.
En dat gezegd hebbend blijft het inderdaad zaak om een website zo te bouwen dat keuzestress wordt voorkomen, en duidelijk is welke stappen verwacht worden. Dus als het met een rij opties afkan, heeft dat inderdaad beter. Nadenken over de gebruikerservaring is altijd zinvol.
Ik zie dat jullie ook zonder Sidebar werken, iets waar veel nieuwe thema's op het genesis Framework ook mee bezig zijn, en qua opties is het daarmee erg rustig op de website. Ik ben wel benieuwd naar het effect van dat soort keuzes op bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen.
Bezoekers willen liefst zonder reclame en afleidingen, en gebruiken misschien daarom zelfs readers of apps (al zijn ze ook daar niet veilig), terwijl bedrijven een doel met hun website willen behalen en de gebruiker willen leiden en verleiden naar zaken die hij anders niet zou vinden of met meer moeite. Ik ben benieuwd naar voorbeelden en resultaten, waarin hetzelfde bereikt wordt op nieuwe manieren, ook voor websites met meer functionaliteit.