Webinar - Je website toegankelijk maken
Jurrien heeft onlangs een webinar gegeven over het toegankelijk maken van je website. Bekijk de webinar hier terug.
Hieronder bekijk ik de belangrijkste factoren als het gaat om het keyword gebruik in combinatie met de vindbaarheid binnen Google.
Een ding wat meteen opvalt als je de lijst snel doorneemt is dat elke factor in de top 10 begint met het woord "keyword". Het keyword staat voor een zoekwoord dat in Google gebruikt wordt. Iemand die op zoek is naar een webdesign bureau in Utrecht gebruikt misschien de volgende zoekwoorden: "webdesign bureau in Utrecht gezocht". Alle woorden zijn op dat moment zoekwoorden geworden.
De gemiddelde zoekopdracht in Google bestaat uit drie zoekwoorden. De belangrijkste factor volgens de meeste SEO specialisten is de plaatsing van een zoekwoord in uw page title. De page title zie je terug in het tabje van de pagina in je browser. Hij wordt meestal opgebouwd uit de titel van de pagina. Afhankelijk van de instellingen van je CMS.
Deze is vrij logisch. Google kijkt naar het keyword in de Page title. En als deze als eerste genoemd wordt, dan gaat Google ervan uit dat dit ook het belangrijkste onderwerp is op de pagina.
Dit is een lastige om te veranderen Google waardeert het namelijk als het zoekwoord voorkomt in het domeinnaam. Ga je een actie doen met een satelliet website? Bedenk dan goed dat het zoekwoord plaatsen in de domeinnaam kan zorgen voor een betere score.
In deze factor gaat het om het gebruik van een zoekwoord op een belangrijke plek: de headline tag oftewel de titel van jouw artikel. Denk dus goed na bij het maken van een titel over de eventuele bezoekers op jouw website en waarop zij gaan zoeken.
Wanneer men een link op een website maakt kan dit gedaan worden door een plaatje of een stuk tekst te koppelen aan een url. In het geval van tekst wordt dit stukje tekst de "anchor text" genoemd, oftewel de zichtbare tekst van een link. .
Google kijkt naar deze stukjes tekst, omdat het iets zegt over de aard van de link en de context waarin het gebruikt wordt. Je doet er dus verstandig aan nooit meer in een stuk tekst een link te plaatsen op de volgende manier: Wil je alles weten over aardappelen, klik hier. In dit geval is de anchor text die iets zegt over de link "hier". Het dus beter om dit zo op te bouwen: Wil je alles weten over aardappelen?
In de bovenstaande factor ging het om links die intern gebruikt worden, voor externe links geldt precies hetzelfde en dit wordt nagenoeg op dezelfde manier gewaardeerd door Google.
Bij factor 4 werd al aangegeven dat het zoekwoord in de titel van uw artikel belangrijk is. Nog beter is het om dit zoekwoord als eerste in uw titel te plaatsen.
Google kijkt ook naar de inhoud van uw artikel. Er wordt zelfs beweerd dat er gekeken wordt naar de structuur en alineaopbouw. Google schotelt graag goede en degelijke zoekresultaten voor. Het zoekwoord plaatsen in uw artikel is daar een onderdeel van. Zorg er dus voor dat deze snel in het artikel voorkomt.
Deze factor lijkt sterk op factor 3. Het gaat hier niet om het zoekwoord in de domeinnaam, maar om het zoekwoord in een sub domeinnaam. Een subdomein kan voor tal van toepassingen worden gebruikt, waaronder een forum.website.nl of intranet.website.nl.
Elke pagina op uw website heeft een eigen url, het kan zijn dat deze bestaat uit bijvoorbeeld "website.nl/index.php". Google kan weinig met deze informatie. Een url als website.nl/producten/aardappelsoorten biedt Google de mogelijkheid een trefwoord te herkennen en uw website aan te bieden aan iemand die hiernaar zoekt. Vaak vereist deze manier van url's creëren een speciale techniek: SEF ( search engine friendly).
Uiteraard zijn er nog veel meer factoren dan de eerder genoemde, denk bijvoorbeeld aan de snelheid van je website en de kwaliteit van je content. Wil je jouw website nog meer optimaliseren voor een betere vindbaarheid? Lees dan ook: In 7 stappen de kwaliteit van je content verhogen.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Wanneer je een domeinnaam hebt geregistreerd op basis van de naam van je winkel maar in die domeinnaam komt het belangrijkste zoekwoord helemaal niet voor (bijvoorbeeld een dierenspeciaalzaak met een domeinnaam rakker.nl), helpt het dan om een subdomein te maken (i.e. dierenspeciaalzaak.rakker.nl) zonder echte inhoud?
Hi Jos, keywords in je domeinnaam stoppen heeft niet zoveel zin meer. Een aantal jaar geleden kon je rekenen op meer bezoekers vanuit Google. Inmiddels heeft Google het algoritme aangepast. Wil je hier meer over weten, dan is dit een interessant artikel: http://www.thesempost.com/exact-match-domains-google-rankings
Al enige tijd heb ik interesse in SEO vanwege mijn webwinkel. Mijn man en ik zijn dan ook al een tijd artikelen aan het lezen omtrent het onderwerp. Dit artikel geeft een goede beknopte samenvatting weer over de technieken die gebruikt moeten/kunnen worden. Ook begrijp ik hierdoor beter dat het belangrijk is om variatie te hebben in de SEO strategie voor een gewenst effect.