Overslaan en naar de inhoud gaan

Unieke branding voor een nieuwe website

Cultilene is één van de belangrijkste producenten van substraatsystemen die de grootschalige tuinbouw in Nederland mogelijk maakt. Als dochterbedrijf van Saint-Gobain leveren zij oplossingen om teeltprocessen te optimaliseren en duurzamer te maken. Dit doen ze door slimme watermanagementtechnieken toe te passen. Voor Cultilene is een nieuwe branding ontwikkeld die doorgevoerd moest worden op de website. De tagline van de branding zegt al een hoop: Where Impact Begins. Wij hebben geholpen om een mogelijk einddoel te ontwerpen voor de nieuwe website.

De branding van Cultilene was namelijk redelijk verouderd. Door het gebruik van groene kleuren en foto's van kassen werden de merkwaarden van Cultilene niet optimaal gecommuniceerd. Daarnaast leek de branding te veel op dat van andere bedrijven in de tuinbouwsector. Ook is er een nieuwe methode bedacht om de verschillende producten van Cultilene te marketen.

Nieuwe branding waarin het beeld van een druppel centraal staat

Proces

We zijn begonnen door eerst gebruikersverhalen (user stories) uit te werken voor de belangrijkste doelgroepen van Cultilene. Dit betreft opkwekers, tuinders en distributeurs. Al deze doelgroepen bezoeken de website met verschillende doelen en voorkennis. We hebben per doelgroep en per stap in het gebruikersverhaal de doelen, mogelijke pijnpunten, kansen, emoties en touchpoints genoteerd. Zo kregen we een goed beeld hoe we deze gebruikers het beste kunnen helpen en hoe de doelen van de gebruikers overeenkomen met de zakelijke doelen van Cultilene.

Tuinders komen naar Cultilene om kennis op te doen, ze hebben vaak beperkte kennis over substraten.
Gebruikersverhaal van doelgroep Tuinder

Op basis van de gebruikersverhalen zijn we draadmodellen (wireframes) gaan tekenen van alle verschillende onderdelen van de site. Er zijn verschillende lay-outs getest. Het was belangrijk om rekening te houden met de drie verschillende producttypes (pluggen, blokken en matten). Dit zorgde ervoor dat er drie verschillende productpagina's zijn ontworpen die veel gelijkenissen, maar ook verschillen tot elkaar hebben. Daarnaast zijn er een kennisbank met veel verschillende contenttypes, een zoekfunctionaliteit en testimonials ontworpen. Natuurlijk in nauwe samenwerking met Cultilene.

Eerst wordt het ontwerp geschetst met zogenaamde draadmodellen
Draadmodel van productpagina

Hierna zijn we aan de slag gegaan om nieuwe vormgeving op de wireframes toe te passen. Er is geëxperimenteerd met vorm, kleur, typografie en bewegend beeld. Uiteindelijk zijn er een aantal voorstellen ontwikkeld voor de homepagina, waarna we één vormgevingsuiting hebben doorontwikkeld voor meer pagina's. Veel stijlelementen kwamen vanuit Cultilene, maar we hebben ook zelf stijlelementen ontwikkeld voor de website.

Nieuwe branding op de website met veel blauw, druppelvormen en ronde hoeken
De productpagina is ook aantrekkelijk vormgegeven
De ervaringen van klanten zijn op de productpagina te vinden om meer context te bieden
De bezoeker wordt geprikkeld om meer kennis over substraten te ontvangen via een nieuwsbriefinschrijving

Resultaat

Cultilene heeft door onze werkzaamheden de nieuwe branding snel kunnen toepassen op hun site en ze hebben een doel om verder naartoe te ontwikkelen. Daarnaast geven de gebruikersverhalen meer inzicht in waar ze rekening mee moeten houden op hun nieuwe website. Onze ontwerpen zijn zichtbaar meegenomen in het ontwikkelproces van de branding.

"Wil je jouw bedrijf net als Cultilene rebranden? Wij denken graag met je mee over de toepassing van je branding op je website!"

Neem gerust contact met ons op

Jurrien Meyrahn

UX Webdesigner