Overslaan en naar de inhoud gaan

Leer Matomo in 10 minuten

Thomas van Eldijk
 | Bijgewerkt op 29 november 2021

In dit artikel leg ik uit hoe je in slechts 10 minuten een overzicht kunt krijgen van de prestaties van je website in Matomo. Dit open-source statistiekensysteem was al populair bij privacy- en open-sourcefanaten maar is nu ook populair bij veel organisaties die in verband met de AVG-wetgeving maximale controle willen behouden over de persoonsgegevens die ze verzamelen. Matomo kun je namelijk zelf installeren en hosten waardoor je niet afhankelijk bent van grote organisaties.

Als eerste je periode bepalen

Alle statistieken die je bekijkt in Matomo hebben betrekking op een bepaalde periode. Het is handig om van tevoren te bedenken met welke periode jij gaat werken, zodat je makkelijk periodes met elkaar kunt vergelijken.

Bepaal eerst je periode in Matomo
Bepaal eerst je periode in Matomo. Hierdoor kun je periodes met elkaar vergelijken.

Ik werk zelf vaak met maand of kwartaalperiodes, maar je kunt dit afstemmen op het aantal bezoekers dat je website ontvangt of een periode die past bij jouw organisatie.

Bezoekers

Hoeveel bezoekers hebben we nu eigenlijk? Dat is toch wel de hamvraag. Wanneer je de periode goed hebt ingesteld ga je naar ‘Bezoekers’ en dan naar ‘Overzicht’. Je krijgt dan vervolgens een overzicht te zien dat er zo uitziet:

Overzicht van je bezoekers in Matomo
Overzicht van je bezoekers in Matomo binnen een bepaalde periode.

Aantal bezoekers - Dit overzicht biedt direct al een paar interessante statistieken. Ten eerste het aantal bezoeken. Let op dat het hier om bezoeken gaat. Het kan zijn dat een persoon meerdere keren is teruggekomen op je website, met 30 minuten als tussenpauze wordt elk bezoek apart geteld.

Gemiddelde bezoekduur - Ook is de gemiddelde tijd op de website erg interessant. In dit voorbeeld staat dit op 4 minuten en 27 seconden. Op zichzelf zegt dat niet heel veel maar ik ben in de positie om de statistieken van heel veel websites met elkaar te vergelijken en dit is relatief hoog, wat betekent dat de website informatief is en mensen graag de content lezen. Naast het verhogen van het aantal bezoekers is het aan te raden om ook te werken aan het verhogen van de gemiddelde bezoekduur. Dit is voor Google een teken dat de content op de website van hoge kwaliteit is waardoor Google eerder geneigd is je website hoger te plaatsen in de zoekresultaten.

Valt de gemiddelde bezoekduur je tegen? Misschien dat de tips in dit artikel je kunnen helpen: Hoe zorg je ervoor dat je bezoekers je teksten lezen?

Vervroegd uitstappercentage - Alle bezoekers verlaten een keer de website maar het is natuurlijk geen goed teken als ze dit al doen voordat ze op een link hebben geklikt op de website. Voor Google een teken dat de content niet overeenkomt met wat de bezoeker zocht. In het voorbeeld dat ik gebruik staat dit percentage op 30%. Dat is vrij laag en dat komt omdat er relatief weinig verkeer is vanaf Google. Je kunt dit percentage verlagen door te zorgen voor kwalitatief goede content.

Acties per bezoek - Bij informatieve websites komt dit in principe neer op het aantal pagina’s dat de bezoeker op je website heeft bezocht. Bij meer interactieve websites zoals een webshop worden deze acties ook gebruikt om een item in een winkelwagen te plaatsen of de winkelwagen te bekijken.

Hoe hoger het aantal acties hoe beter. Natuurlijk zou je kunnen stellen dat je een bezoeker zo snel mogelijk wilt bedienen en dat veel acties ook zou kunnen duiden op een onoverzichtelijke website. Dat zou zich dan ook uiten in een hoog vervroegd uitstappercentage en een korte bezoekduur.

Behaviour

Wanneer je in Matomo naar ‘Behaviour’ en daarna naar ‘Pagina’s’ gaat zie je een lijst van alle pagina’s van je website. Standaard staat deze lijst gesorteerd op populariteit.

Overzicht van de pagina's in Matomo
Overzicht van de pagina's in Matomo.  Welke pagina's scoren het beste?

Het mooie van dit overzicht is dat het dezelfde statistieken weergeeft die we eerder zagen bij het bezoekersoverzicht, maar dan op paginaniveau. We kunnen daardoor zien welke pagina’s zorgen voor veel bezoekers, welke pagina’s goed gelezen worden en welke juist niet.

Bounce ratio - Dit is een statistiek die overeenkomt met het vervroegde uitstappercentage. Technisch gezien is een bounce een bezoeker die van Google naar jouw website gaat, niet vindt wat hij of zij zoekt en meteen weer terug gaat naar Google om daar verder te zoeken.

Het is belangrijk om de pagina’s met een hoge bounceratio aan te pakken. Dat kan op allerlei manieren. Denk aan het aanpassen van de titel, de introtekst, extra afbeeldingen, links of een andere indeling van de tekst.

Ik krijg geregeld de vraag: “Wat is een acceptabele bounceratio?”. Ik adviseer hierin om te kijken naar het gemiddelde van de hele website. In het voorbeeld dat ik gebruik in dit artikel is dat 30%. Alle pagina’s die hierboven zitten zou ik gaan verbeteren, aanpassen of zelfs verwijderen.

Ik begrijp dat dit laatste wat controversieel klinkt maar in het kader van vindbaarheid is de kwaliteit van je content erg belangrijk. Zo belangrijk dat het verwijderen van content die van slechte kwaliteit is, een positief effect heeft op je gehele website. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook: Ik verwijderde 15% van onze content en kreeg 34,5% meer bezoekers.

Acquisition

En als laatste is het handig om te kijken waar de bezoekers vandaan komen. Ga hiervoor naar ‘Acquisition’ en daarna naar ‘Overzicht’. De website die hieronder getoond wordt laat zien dat 36% van directe bezoekers komt. Dit zijn bezoekers die de URL van de website direct intypen. 52% komt van websites die een link bevatten van de website en waar de bezoeker op geklikt heeft. Dit wordt ook wel ‘referrers’ genoemd. 12% komt van zoekmachines.

Overzicht van de bronnen van je bezoekers.
Overzicht van de bronnen van je bezoekers.

Krijg je ook bezoek vanuit nieuwsbrieven of social media, dat worden deze ook in dit overzicht genoemd.

Het meeste interessante van dit overzicht is om de balans in de gaten te houden. In mijn voorbeeld gebruik ik een relatief nieuwe website. Het is daarom belangrijk om in de gaten te houden of het bezoekersaantal vanaf de zoekmachines flink gaat stijgen ten opzichte van direct en verwijzend verkeer.

Conclusie

Hopelijk heb je door dit artikel een goed beeld van wat je terug kunt vinden aan statistieken in Matomo en weet je ook hoe en waar je deze makkelijk terug kunt vinden.

Uiteraard is er met Matomo nog veel meer te bekijken, maar de statistieken die ik in dit artikel heb behandeld geven de beste indruk van de prestaties van de website en zijn relatief makkelijk terug te vinden. Mocht je nog tijd over hebben, dan raad ik je aan om eventueel naar de Search-console van Google te kijken. Deze geeft je inzicht in je bezoekers voordat ze op je website komen. Zoals welke zoekwoorden gebruiken ze in Google. Meer hierover kun je lezen in: De 3 belangrijkste functies van Goole's Search Console.

Gerelateerde artikelen

Wij delen graag de kennis die we in huis hebben

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.