Podcast - Duurzaamheid
Het internet verbruikt veel energie. Welke technieken kun je gebruiken om je website duurzamer te maken? Heeft het eigenlijk wel zin om je website te verduurzamen als je kunstmatige intelligentie gebruikt?
Een snelle website heeft veel voordelen. Je bezoekers vinden het fijn als je website snel reageert en ook zoekmachines zoals Google beoordelen snellere websites beter. Maar hoe snel is snel genoeg en hoe kun je dat het beste meten?
Een trage website, die sloom reageert, kan heel frustrerend zijn. Wanneer het laden van een pagina te lang duurt, denken we dat de website 'down' of kapot is. In het meest gunstige geval gaan we een andere taak uitvoeren terwijl we de website door laten pruttelen, in de hoop dat de pagina alsnog geladen wordt. Echter, in de meeste gevallen worden we geïrriteerd, sluiten we het tabblad en gaan we op zoek naar een andere pagina die een antwoord kan geven op onze vraag.
Iemand wil snel een antwoord kunnen krijgen op zijn of haar vraag. Dat weet Google ook. Daarom is het voor Google van groot belang dat er snelle websites in de zoekresultaten getoond worden. Want hoe sneller iemand het antwoord vindt, des te sneller ze een nieuwe zoektocht via Google zullen beginnen. Wanneer ze Google weer raadplegen, is de kans groter dat ze op advertenties klikken. Op deze manier verdient Google meer geld. Dit klinkt misschien overdreven, maar als je nagaat dat Google 500 miljoen keer per dag geraadpleegd wordt, dan kunnen een paar milliseconden per website een groot verschil maken. Daarnaast zijn bijna alle inkomsten van Google te danken aan deze advertenties. Daarom heeft Google in 2010 besloten om de snelheid van een website onderdeel te maken van 1 van de 200 factoren om de positie van een website te bepalen in de zoekresultaten. Matt Cuts, een werknemer bij Google en een populaire blogger, zegt het volgende:
"A faster web is great for everyone, but especially for users. Lots of websites have demonstrated that speeding up the user experience results in more usage. So speeding up your website isn’t just something that can affect your search rankings–it’s a fantastic idea for your users." Matt Cutts - Google
In zijn boek 'Usability Engineering' heeft Jakob Nielsen het over de volgende drie meetpunten.
Een snelheid van 100 milliseconden voor je eigen website is vrijwel onhaalbaar. Je bent namelijk ook afhankelijk van de plek waar de website gehost wordt en de snelheid van de internetverbinding van je bezoekers. Toch moet tussen de 1000 en 3000 milliseconden zeker haalbaar zijn en ik adviseer je daarom ook daarop te mikken.
Mijn tip is om je website eens door de Pagespeed Insights tool van Google te halen. Deze geeft je inzicht in de factoren die Google belangrijk vindt als het aankomt op de snelheid van je website. Wil je meer weten over de Google's Pagespeed Insights tool? Lees dan ook: Hoe krijg ik een hogere Pagespeed Insights score?
Heb je nog vragen over de snelheid van je website? Laat het me dan weten in het commentaar en ik zal zo snel (niet sneller dan 100 milliseconden helaas) reageren.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
"Wanneer een gebruiker een actie uitvoert en binnen 0.1 milliseconde een response krijgt van de website, dan voelt het voor de gebruiker alsof er geen laadtijd is geweest."
Dat wil ik op zich wel geloven, maar in denk dat de gebruiker dat met 0.1 seconde ook nog wel heeft.
Dat moet inderdaad 0.1 seconde of 100 milliseconde zijn. Bedankt voor je oplettendheid, ik heb het aangepast.
Hoi als ik een test doe op tools pingdom.com of gmetrix zit er best wel verschil in de snelheid.Is dit geen moment opname die metings?
Een meting is inderdaad altijd een momentopname. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je website net op het moment dat jij deze test zwaar belast wordt (denk aan een automatische backup). Het is daarom verstandig meerdere keren te meten op verschillende tijdstippen. Je kan ook gebruik maken van de Pagespeed Insights Tool dan weet je in ieder geval hoe Google de snelheid van je website beoordeelt (https://www.vaneldijk.nl/artikelen/hoe-krijg-ik-een-hogere-google-pages…).